СТАРТАП КОМПАНИЈЕ ЗАПОСЛИЛЕ 6.000 ЉУДИ, А ВРЕДЕ МИЛИЈАРДУ ЕВРА Нове идеје вуку целу домаћу економију
У последњој деценији Србија је доживела експанзију иновативних бизниса и учетворостручила број стартапа.
Сада у нашој земљи има око 800 стартапа и њихов број стално расте. Према неким анализама, раст стартапа износи 30 одсто годишње, па би и у току ове године могло да их буде више од 1.000. Процењује се да у овој области ради око 6.000 људи, а да је предност стартап екосистема око 1,1 милијарду долара.
По речима оснивача и члана управе New Frontiеr Group Бранислава Вујовића и на недавном Копаоник бизнис форуму разговарало се о новим стартап идејама, а још прошлог форума покренута је иницијатива како да се повежу стартап компаније с великим корпорацијама јер се показало да то недостаје, а да стартапи великим корпорацијама могу да помогну да боље пласирају своје производе.
- Желели смо да развијемо један програм помоћу којег ћемо доћи до људи који заиста желе да прихвате неке иновације, а раде у великим корпорацијама или у средњим фирмама, да им покажемо да могу да буду партнери са овим стартапима - рекао је он. - Веома је важно да велике компаније користе решења стартапова јер тако могу да унапреде своје производе, добију повратну информацију и много брже и боље развијају своје производе или услуге, прилагоде се тржишту и то је изузетно значајно.
Пољопривреда је грана у којој иновације могу да се пласирају на више начина и да је унапреде
Суоснивач компаније „Диратех” Никола Головић рекао је да се њихов стартап бави системима за детекцију аномалија, како би помогли произвођачима да обезбеде контролу квалитета производа коришћењем вештачке интелигенције и напредних алгоритaма за обраду слике. Он је указао да се према светским западним студијама 20 одсто трошкова од укупних прихода произвођача троши на менаџмент дефектних производа.
- Тренутни фокус нам је прехрамбена индустрија, где произвођачи хране треба да испоруче безбедан производ потрошачу без контаминације која угрожава здравље људи - рекао је Головић.
Брзина, ефикасност и профитабилност
Суоснивач B2Bee Лука Радовановић рекао је да ова компанија мења индустрије у најбољем могућем смислу.
- Ми доносимо брзину, ефикасност и профитабилност компанијама - рекао је он. - Имамо процесор, који сакупља информације и структуира их и на основу њих доноси одлуке важне за одређене компаније. Ми, заправо, имамо више тренираних АИ агената, који раде за различите области у оквиру компаније. И ти агенти раде уз сарадњу ‘оркестратор’ агенди, које воде рачуна шта раде остали АИ агенти. Нашим клијентима на основу њихових података креирамо колективну интелигенцију и на основу тога доносе се одлуке у реалном времену.
Компанија „Кропт” бави се вештачком интелигенцијом у области пољопривреде, а по речима суоснивача ове компаније Марка Оскара, пољопривреда је грана у којој иновације могу да се пласирају на више начина и да је унапреде.
- „Кропт” се специјализовао за велике компаније јер је иновације тешко пласирати директно самим пољопривредницима и то смо схватили одмах по оснивању, када нас је било петоро људи и било је тешко да своје идеје пласирамо до 400.000 пољопривредника - рекао је он. - На основу анализе података који се бележе (клима, земљиште), направили смо моделе вештачке интелигенције, који предвиђају принос различитих сорти, па је, као што у економији постоји портфолио инвестиција, и овде направљен портфолио различитих сорти.
Д. Млађеновић