BlaBlaCar U SRBIJI IZMEĐU ZAKONA I POTREBE Vozi malo jeftinije i „otima” putnike autobusima
Već nekoliko godina u Srbiji postoji platforma BlaBlaCar, koja nudi prevoz uz deljenje troškova, a odgovor na pitanje da li je ponuda koja se preko nje obezbeđuje dobra i potrebna ili ne zavisi od toga ko na pitanje odgovara.
Naime, ovih dana je iz Poslovnog udruženja drumskog saobraćaja „Srbijatransport” nadležnim institucijama upućen zahtev za zabranu te aplikacije, a s druge strane korisnici aplikacije - i oni koji prevoz nude i oni koji ovu uslugu koriste - ističu da je ona za mnoge spas kada su putovanja na posao i s posla u pitanju.
U „Srbijatransportu” ukazuju da je aplikacija nelegalna, da se poslom javnog prevoza bave oni koji nisu profesionalci, nemaju serifikate, licence... ne plaćaju poreze i doprinose... i da ostvaruju visoki godišnji promet i prave štetu republičkom budžetu. Oni koji se služe BlaBlaCar aplikacijom ističu da je putovanje jednostavnije, brže, komotnije i na kraju i povoljnije nego bilo koja vrsta javnog prevoza.
Uz to, ističu i da nije svima i uvek dostupan javni prevoz, da bi, bez aplikacije, putovanje od tačke A do tačke B, a posebno kada to nisu veliki gradovi - Beograd, Novi Sad, Subotica... bilo i skuplje i duže, a ponekad i nemoguće jer autobusa nema dovoljno, a slično je i s polascima vozova.
I nesumnjivo je da je putovanje BlaBlaCar aplikacijom povoljnije, a to se jasno vidi kada se uporede cene s autobuskim prevozom. Tako, recimo, od Novog Sada do Beograda uz BlaBlaCar aplikaciju putovanje košta od 550 do 800 dinara, autobusom od 590 do 1.100 dinara, do Subotice od 750 do 850 dinara, a autobusom od 990 do 1.500 dinara, Zrenjanina - od 300 do 400 dinara, a s autobuske stanice od 540 do 600 dinara.
Do Kikinde prevoz košta 700 i 800, a autobuska karta je od 1.050 do 1.120 dinara, Sombora 600 i 700, odnosno od 990 do 1.170 dinara, dok je za Šabac potrebno od 500 do 650 dinara, a autobusom od 720 do 800 dinara.
Aplikacija koncipirana da se podele troškovi putovanja
Korisnici BlaBlaCar aplikacije, i vozači i putnici, ističu da ona postoji u mnogo država i da je koncipirana da se podele troškovi putovanja, a ne da to nekome bude zanimanje.
Takođe, ističu i da se cene prevoza ne određuju samostalno već postoji raspon - od najniže do najaviše, u okviru koje se ona određuje/utvrđuje.
Po rečima generalnog direktor „Srbijatransporta” Gorana Aleksića, u cenu prevoza preko aplikacije nisu uračunati troškovi koje imaju oni koji se legalno bave ovim poslom.
- Cena je nešto niža nego što koštaju autobuske karte i sigurno je da bi, bez BlaBlaCar aplikacije, u međumesnom saobraćaju bilo više putnika i da bi za oko 20 dosto bio veći prihod, što bi bio znatan pomak i za prevoznike i za budžet - kaže Aleksić. - Da bi se neko bavio javnim prevozom, potrebno je zadovoljiti mnogo uslova - od registracije firme, kupovine autobusa, utvrđivanja red vožnje - što znači polaske koji se odvijaju u utvrđeno/isto vreme svakim danom/... do poštovanja svih obaveza prema državi - PDV, porezi, doprinosi.
Oni koji koriste BlaBlaCar aplikaciju, mahom, ukazuju da i vozači i putnici ocenjuju vožnju, da postoje pravila koja se moraju poštovati, te da se u suprotnom rizikuje uklanjanje s aplikacije i nemogućnost ponovne prijave.