Светска премијера у Новом Саду: Балет Торина у среду на сцени СНП
НОВИ САД: Италијанска трупа "Балет Торина" гостоваће сутра вече са својом представом "Фаун" у Српском народном позоришту у Новом Саду, у оквиру селецкије 20. Београдског фестивала игре, најавили су представници те компаније данас у Националној фондацији за игру у Београду.
Представа ће бити изведена као светска премијера баш на БФИ, само једном у Новом Саду, а пројекат су данас представили кореограф Мауро де Кандија (42) и директорка трупе Виола Скаљоне, као и Аја Јунг, оснивач БФИ.
Кореографију ове једночасовне представе уз Кандија потписују и сами извођачи на сцени - Лиза Мариани, Флавио Феруци, Нађа Гусвел, Лука Томасони.
Ауторски екипу чине још – драматург Патрициа Стокман, композитори музике - Алва Ното и недавно преминули јапански композитор Руичи Сакамото, дизајн костима - Мајатаи Проџект, светло - Симона Гало, и други.
Продукцију реализује Балет Торина, док су копродуценти - Београдски фестивал игре, Фондација Пиемонте дал Виво, Театро Pubblico Пуглиесе - Регионал Цонсортиум фор Артс анд Цултуре, Град Барлета.
Кореограф Мауро де Кандија је истакао да је родом Италијан, а да је развио своју каријеру у Немачкој већ пуне две деценије где живи и ствара.
Имао сам договор са Ајом Јунг и Београдским фестивалом игре за могућу сарадњу, и да се реализује пројекат који би био светска премијера код вас. Ковид ситуација нам је променила те планове, требало је да дођемо и раније, а имао сам договор са Балетом Торина да радимо заједно, и ево нас сада овде код вас, поделио је кореограф прве утиске.
Стање неизвесности између стварног и имагинарног, еротских фантазија и трезвене стварности, како га описује Маларме у својој поеми "Поподне једног фауна" инспирисало је давно чувеног балетског уметника Вацлава Нижинског да створи своју револуционарну истоимену кореографију.
Од тада је дело изнова обликовано, и фасцинацијом коју пружа ова тема, бавио се и италијански кореограф Мауро де Кандија, кроз истраживање полу-људске, или полу-животињске фигуре на сцени.
Одувек сам желео да радим на комаду "Фаун", и од 2007. године сам био у контакту са Ајом Јунг, почели смо да договарамо сарадњу, када је имала увид у неке моје представе. Ја сам желео да буде баш са Балетом Торина, посебно јер сам видео да се временом веома мења и јако напредује, расте, развија се. Реализовао сам тако "Фауна" са четири играча, који су показали изванредну личност и индивудуалност, приближио је италијански уметник свој комад.
У новој представи која ће имати светску премијеру сутра вече, Де Кандија се опрезно приближава тајанственој суштини сензуалног створења које жуди за стварношћу да би пронашло и ослободило њену динамичку моћ.
Де Кандију занимају различита телесна стања и расположења фауна, његове метаморфозе.
Он је рекао да се не ослања толико на Нижинског и његову визију представе о Фауну, који је користио богатство, сложеност и слојевитост тог текста, већ је испитивао феномен сна, осећања сна и јаве. Желео је да прикаже сан и то време у сну које је посебно, према својој дужини која је другачија него у стварности, нарочито јер у сновима не постоји кретање,
Такође, да би се одвојио од Нижинског, кореограф не користи музику француског композитора Клода Дебисија, "да не додирне тај комад, који је толико био антологијски", али је желео да овом својом верзијом "Фауна" истакне важност његове игре, толико значајне у свету
Први пут сам у каријери као кореограф користио музику на жалост преминулог композитора Риућија Сакамотоа. Затекла нас је та вест када се десило пре неки дан, заиста страшна и несрећна околност да нам је отишао тако ођедном. И онда, када се десила његова смрт, имао сам утисак да нам је Сакамото некако још блискији, да смо још више повезани са његовом музиком, истакао је Де Кандија о јапанском композитору, који је преминуо изненада 28. марта, а освојио је Оскара за ремек дело "Последњи кинески цар" (1988) Бернарда Бертолучија.
Комад смо спремали у неколико етапа. Дакле неко време будем у Италији на пробама, онда одем, вратим се поново, и укупно гледано, представа је урађена за осам недеља. Први пут сарађујем са овом трупом Балет Торина, и за светску премијеру код вас сутра, драго ми је да смо имали сасвим довољно времена да реализујемо комад. Тако смо могли на миру да радимо, а резултат ћете видети сутра у Новом Саду, закључио је кореограф Мауро де Кандија који је почео да игра као деветогодишњак у родној Барлети.
Директорка трупе "Балет Торина" - Виола Скаљоне, објаснила је да се одиграла нека врста генералне пробе или претпремијере "Фауна" недавно у Италији, тек да виде како све делује на сцени, док је сутра велики корак и званична премијера у Новом Саду.
Срећни смо да смо дошли баш на јубиларно, 20. издање васег фестивала игре, који је прави прозор свега што се дешава у свету савремене игре. Поново сам на овом фестивалу, али сам први пут као директор трупе код вас. Премијерно сарађујемо са Де Кандијом. Све нас је веома заинтересовала тема о Фауну, и ушли смо у то заједно, тако да сам желела да видим детаљно како се ствара цела представа, читав процес рада, како се развија, и кореограф је створио јаке слике кроз прави хипнотишући рад, истакла је Виола Скаљоне.
Након завршене Академије класичног балета принцезе Грејс од Монака у Монте Карлу, Де Кандија 2001. године одлази у Немачку, где добија ангажман у Државном балету Хановера (Немачка), и као веома млад, већ је био очаран кореографијом.
Након неколико покушаја у Монте Карлу и Хановеру, одлучио је да се у потпуности посвети том послу, па је од 2008. године креирао за трупе – “Интроданс”, Краљевски фламански балет, Вашингтон балет, “Maggio Данза” у Фиренци, Државни балет Берлина...
Његова дела су наручивали и продуцирали фестивали - Бијенала игре у Венецији, Данце Опен у Санкт Петерсбургу и други. Од 2012. до 2021. године, био је уметнички директор и главни кореограф трупе савремене игре при Театру у Оснабрику (Немачка).
Након девет успешних сезона, решио је да напусти своју позицију, како би се посветио новим уметничким изазовима.
Иако је живео годинама у иностранству, Де Кандија је одувек чувао чврсте везе са својом земљом и у Барлети је 1997. године основао непрофитну организацију - "Arte&BallettO".
Основан од стране Лоредане Фурно, 1979. године, "Балет Торина" је трупа која је обележила више од 40 година активности у области игре, позоришног истраживања, експериментисања, уметничких сарадњи.
Од 2016. године трупу води управо Виола Скаљоне, док њени играчи и извођачи поседују значајно међународно искуство.
Поред активности у Италији, трупа је остварила многа гостовања по Европи и Америци, на Куби, у Аргентини, Бразилу, Колумбији, Египту, Турској, Тајвану, Кини, Јужној Кореји.
Балет Торина подржавају Министарство културе Италије, Регион Пијемонт и Град Торино.