Зашто Џорџ Мартин не завршава сагу према којој је снимљена серија „Игра престола”
Ових дана, у кратком размаку, појавила су се два кратка тизера за последњу осму сезону светски мегапопуларне серије “Игра престола”.
Финална сезона је најављена као једна од највећих телевизијских продукција свих времена, са буџетом од 15 милиона долара по епизоди, потрошеним на сетовима од Хрватске до Исланда.
Током осам година колико се емитује, “Игра престола” постигла је успех који се не може мерити ни са једним телевизијским остварењем до сад; процењује се да премијеру сваке епизоде прати најмање десет милиона гледалаца, са још већим бројем оних који је гледају касније, било легално или не. Осим тога, “Игра престола” досад је освојила чак 47 Емија и један Златни глобус.
За разлику од игране серије која се после седам сезона ближи крају, чини се да је књижевна сага према којој је телевизијска адаптација снимљена сасвим застала. Пета књига из серије “Песме леда и ватре” Џорџа Мартина “Плес са змајевима”, изашла је 2011, а њен наставак, ни после осам година није на видику.
Жељно ишчекивање фанова на претпоследњу књигу из саге која је најављена као “Ветрови зиме” после неколико година претворило се у нервозу, затим су портали и друштвене мреже чекање окренуле на шалу, објављујући безбројне видее и карикатуре у којима Мартин дува балончиће, свира на тимпанима и ради апсолутно било шта што није писање књиге, да би се све на крају преобразило у резигнацију. После (не)званичне објаве да ће књига бити готова у 2016, и затим необјашњивог отказивања промоције до даљњег, медији су углавном дигли руке, и престали да преносе вести о наставку саге.
На Фејсбуку, додуше, и даље постоји шаљива страница на којој сваки дан изнова објављују исту слику Џорџа Мартина, с обећањем да ће престати кад књига најзад изађе.
У међувремену, Мартин се заиста марљиво посветио свему и свачему што није шеста књига: фарми вукова у Новом Мексику, првом делу историје Таргерјана од чак 700 страна, причама о Данку и Егу, писањем свог блога, и редовном посећивању свих могућих научнофантастичних и фантазијских конвенција.
После дужег времена, ових дана је ипак написао да најзад планира да се посвети писању “Ветрова зиме”:
„Вратио сам се у своју кулу самоће, у Вестрос. То неће бити ни сутра, ни следеће недеље, али добићете шести књигу“, написао је на свом блогу, признавши да има тешкоће са писањем наставка.
„Мучим се с њом већ неколико година. “Ветрови зиме” нису роман већ пре збирка романа, од којих сваки има другог протагонисту, а сваки од њих плејаду других споредних играча, анатагониста, и љубавника који их окружују, и сви они заједно плету компликовано ткање насупрот марша времена.“
На жалост фанова, ако шеста књига икад изађе, питање је да ли ће Мартин уопште написати финални “Сан о пролећу”, пошто је недавно изјавио да не може да планира тако далеко: “Можда ћу ипак пре тога написати још пар прича о Данку и Егу, или други део историје Таргарјана”.
У међувремену, серија која је почела да се емитује 2011, после шесте сезоне је сасвим потрошила материјал из свих књига, па су продуценти Беиноф и Вајс, који су серију и осмислили, преузели улогу главних писаца. Њих двојица су пре више година изјавили да им је Мартин у поверењу, за сваки случај, рекао како би “Игра престола” требало да се заврши.
Нажалост, начин на који се Бениоф и Вајс крећу ка Мартиновом епилогу је више него проблематичан. Пошто су недовољно талентовани као самостални писци, када су остали без материјала из књига, серија је упадљиво изгубила на квалитету. Од шесте сезоне, заплети су све бесмисленији и са невероватним логичким рупама, обрти су на нивоу јефтиних сапуница, а одавно је евидентно да њих двојица не знају шта да ураде с многим ликовима који су досад били кључни, (симптоматично је што се то највише дешава с онима које је Мартин успешно портретисао као најинтелигентије, као што су Тирион, Малопрстић или Варис).
У међувремену, фанови Мартиновог света ипак имају чему да се радују, под условом да им није можда већ мало мука од безочне муже ове франшизе. У овом тренутку, најављено је чак пет могућих телевизијских пројеката смештених у свет леда и ватре, од којих је, додуше, званично најављена једино “Дуга ноћ”, чија је радња смештена у време 5000 година пре догађаја из серије “Игра престола”.
Настасја Писарев