Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Тамара Бабић: Уметност треба да буде део свакодневног живота сваког човека

21.08.2023. 18:24 18:38
Пише:
Фото: А. Чувардић

- Пројекат је замишљен као разговор писаца који су били активни учесници новосадског неоавангардног периода и који могу да посведоче важности те епохе у развоју локалне и регионалне књижевне сцене 21. века.

Нераскидивост наслеђа овог периода и утицај на наредне генерације стваралаца важан су део процеса писања и данашњих песника, који значајан део својих поетичких црта дугују управо неоавангардном покрету који је живео у Новом Саду - овако причу започиње Тамара Бабић, чији је пројекат један од одабраних на јавном конкурсу Фондације "Нови Сад - Европска престоница културе" за овогодишњи Калеидоскоп културе.

О томе колико су јавни конкурси битни у данашње време и због чега је Калеидоскоп културе важан за уметнике разговарали смо са Тамаром Бабић.

Јачање уметничке сцене кроз допринос видљивости уметника из целе Србије, тема је и главни циљ јавног конкурса за овогодишњи Калеидоскоп културе. Шта је то што је вас привукло да се пријавите на овај конкурс?

- Жеља да предложену тему приближим свима који нису били упознати колико је заправо овај правац битан за Нови Сад, али првенствено онима који никада нису дошли у додир са неоавангардом, а којима овај разговор може да буде инспирација.

Ово је други по реду конкурс Фондације "Нови СадЕвропска престоница културе" који је био отворен за уметничку сцену из целе Србије. Колико је за уметнике и уметничку сцену битна пракса јавних конкурса и који је њихов значај?

- Овакви конкурси су битни како би се посетиоцима оваквих манифестација приближиле теме које нису заступљене на прави начин на културној сцени. Отворени позиви као што је овај дају шансу свима да иступе са својим предлозима и буду део стварања културне сцене и да се укључе у креирање програма. Такође, пружају шансу да се публици понуди разноврстан програм који може да их наведе да даље наставе да истражују одређене сфере уметности. Битно је и за афирмацију уметника који на овај начин могу да дођу до нове публике која ће наставити да прати њихов рад.

Шта, по вашем мишљењу, овај конкурс доноси младима и да ли је ово прилика да се неафирмисани уметници истакну?

- Свакако јесте прилика за афирмацију. Данас су млади изложени бројним утицајима, што позитивним, што негативним, те је овај конкурс шанса да се неафирмисани уметници истакну и пронађу начин да дођу до нове публике, шансе да се њихов рад примети, али и да ојачају свој глас и добију самопоуздање како би наставили даље са својим радом.

Колико је захтевно било испунити критеријуме пријаве које јавни конкурс прописује?

- Критеријуми пријаве су јасно назначени и лако је испратити сву неопходну документацију и услове конкурса. Потребно је мало труда око описа појединости везаних за пројекат, али се лако могу попунити сви детаљи.

Одабрани пројекти биће реализовани у оквиру шестог Калеидоскопа културе. Како ви видите концепт Калеидоскопа културе и колико је за вас значајно да учествујете у пројекту који је препознат и на европском нивоу?

- Видим ово као прилику да посетиоцима пружим прилику да се упознају са великим делом новосадске културне сцене. Неоавангарда коју желим да представим је не само део књижевне сцене, него један део начина живота и схватања уметности. Калеидоскоп културе је битан део јачања културе у граду и стварања нових прилика да се приближе неке битне ставке у култури. Учествовање у овом пројекту видим као допринос једном великом пројекту који има значајне ођеке на културној сцени.

С обзиром на то да се као легат пројекта "Нови СадЕвропска престоница културе" одржава већ шесту годину заредом, какву промену је Калеидоскоп културе донео на уметничкој сцени?

- Донео је прилику свима који иначе не посећују културне манифестације и програме шансу да упознају читаву једну нову сферу догађаја. Онима који се одазивају на овакве програме, донео је прилику да буду сведоци бројних програма који су обогатили културну сцену.

Програми у оквиру Калеидоскопа културе реализоваће се у новосадском Дистрикту и у мрежи културних станица. Како ви гледате на ова два просторна легата пројекта Нови СадЕвропска престоница културе?

- Граду је било потребно стварање места које ће не само сада, него и у будућности бити стециште бројних манифестација. На овај начин се ствара простор који ће будуће генерације гледати као епитет културне сцене и место на ком су пронашли инспирацију и простор за упознавање различитих сфера уметности.

Како бисте описали ваш пројекат који је овом приликом одабран на јавном конкурсу? Због чега је он значајан и који су крајњи циљеви вашег пројекта?

- Како се у протеклим годинама појавило неколико часописних и антологијских публикација које тематизују овај период, важно је понудити савремени контекст и разговарати са најновијим актерима књижевног живота. Стога се наслеђе неоавангарде може адекватно разумети у дијалошком односу старије и млађе генерације писаца, односно оних аутора који су сами учествовали у том покрету, са једне стране, те нових гласова који се и данас ослањају на тај период, са друге. Из тог разлога је пројекат осмишљен као разговор са некима од важних чинилаца ове везе који би, свако из своје перспективе, разјаснили везу назначену у наслову пројекта.

Кључни циљ пројекта је развијање нових генерација читалачке публике, првенствено младих који су тек закорачили у свет књижевности, али и код оних који још увек нису пронашли свој глас, као и код афирмисаних писаца који желе да више сазнају о наслеђу новосадске неоавангарде. Код свих ових група читалаца неопходно је произвести реакцију на књижевност која је позитивног карактера, а ово је могуће постићи управо непосредним разговором са живим учесницима књижевне сцене. У дијалогу са учесницима разговора, публика ће моћи да сазна детаље о поетичким и другим оквирима уметника новосадске неоавангарде, како је период у ком су стварали утицао на њих, на које начине су се окупљали и како гледају на наслеђе свог активизма.

Додатни циљ пројекта је објављивање транскрипта овог разговора у часописној форми, чиме би идеје неоавангарде могле да допру до шире читалачке публике и остваре утицај на још већи број савремених читалаца и стваралаца.

Ко су по вама узори на локалној али и на националној уметничкој сцени? Чији рад је по вашем мишљењу вредан сваке пажње?

- Како је мој програм везан за песничку сцену, напоменућу локалне песнике које је потребно додатно истражити, а то су Витомирка Требовац, Маја Солар и Бранислав Живановић. Сматрам да заслужују већу видљивост јер њихов рад је нешто што читаоци треба да упознају.

Колико је важно у данашње време да уметност приближимо обичном човеку и како нам она може помоћи да се изборимо са изазовима са којима се суочавамо у овом модерном добу?

- Превише је штетних утицаја који су одлика живота у дигиталном свету. На сваком кораку нас окружује превише материјала који не заслужује толику посвећеност. Уметност треба да буде део свакодневног живота сваког човека, али данас то, нажалост, није случај. Програмима као што је Калеидоскоп културе, уметност постаје видљивија чак и онима који нису толико укључени у културна дешавања. Понекад током оваквих програма човек дође до неких одговора које није очекивао.

А. Брзак

Пише:
Пошаљите коментар