Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Tamara Babić: Umetnost treba da bude deo svakodnevnog života svakog čoveka

21.08.2023. 18:24 18:38
Piše:
Foto: A. Čuvardić

- Projekat je zamišljen kao razgovor pisaca koji su bili aktivni učesnici novosadskog neoavangardnog perioda i koji mogu da posvedoče važnosti te epohe u razvoju lokalne i regionalne književne scene 21. veka.

Neraskidivost nasleđa ovog perioda i uticaj na naredne generacije stvaralaca važan su deo procesa pisanja i današnjih pesnika, koji značajan deo svojih poetičkih crta duguju upravo neoavangardnom pokretu koji je živeo u Novom Sadu - ovako priču započinje Tamara Babić, čiji je projekat jedan od odabranih na javnom konkursu Fondacije "Novi Sad - Evropska prestonica kulture" za ovogodišnji Kaleidoskop kulture.

O tome koliko su javni konkursi bitni u današnje vreme i zbog čega je Kaleidoskop kulture važan za umetnike razgovarali smo sa Tamarom Babić.

Jačanje umetničke scene kroz doprinos vidljivosti umetnika iz cele Srbije, tema je i glavni cilj javnog konkursa za ovogodišnji Kaleidoskop kulture. Šta je to što je vas privuklo da se prijavite na ovaj konkurs?

- Želja da predloženu temu približim svima koji nisu bili upoznati koliko je zapravo ovaj pravac bitan za Novi Sad, ali prvenstveno onima koji nikada nisu došli u dodir sa neoavangardom, a kojima ovaj razgovor može da bude inspiracija.

Ovo je drugi po redu konkurs Fondacije "Novi SadEvropska prestonica kulture" koji je bio otvoren za umetničku scenu iz cele Srbije. Koliko je za umetnike i umetničku scenu bitna praksa javnih konkursa i koji je njihov značaj?

- Ovakvi konkursi su bitni kako bi se posetiocima ovakvih manifestacija približile teme koje nisu zastupljene na pravi način na kulturnoj sceni. Otvoreni pozivi kao što je ovaj daju šansu svima da istupe sa svojim predlozima i budu deo stvaranja kulturne scene i da se uključe u kreiranje programa. Takođe, pružaju šansu da se publici ponudi raznovrstan program koji može da ih navede da dalje nastave da istražuju određene sfere umetnosti. Bitno je i za afirmaciju umetnika koji na ovaj način mogu da dođu do nove publike koja će nastaviti da prati njihov rad.

Šta, po vašem mišljenju, ovaj konkurs donosi mladima i da li je ovo prilika da se neafirmisani umetnici istaknu?

- Svakako jeste prilika za afirmaciju. Danas su mladi izloženi brojnim uticajima, što pozitivnim, što negativnim, te je ovaj konkurs šansa da se neafirmisani umetnici istaknu i pronađu način da dođu do nove publike, šanse da se njihov rad primeti, ali i da ojačaju svoj glas i dobiju samopouzdanje kako bi nastavili dalje sa svojim radom.

Koliko je zahtevno bilo ispuniti kriterijume prijave koje javni konkurs propisuje?

- Kriterijumi prijave su jasno naznačeni i lako je ispratiti svu neophodnu dokumentaciju i uslove konkursa. Potrebno je malo truda oko opisa pojedinosti vezanih za projekat, ali se lako mogu popuniti svi detalji.

Odabrani projekti biće realizovani u okviru šestog Kaleidoskopa kulture. Kako vi vidite koncept Kaleidoskopa kulture i koliko je za vas značajno da učestvujete u projektu koji je prepoznat i na evropskom nivou?

- Vidim ovo kao priliku da posetiocima pružim priliku da se upoznaju sa velikim delom novosadske kulturne scene. Neoavangarda koju želim da predstavim je ne samo deo književne scene, nego jedan deo načina života i shvatanja umetnosti. Kaleidoskop kulture je bitan deo jačanja kulture u gradu i stvaranja novih prilika da se približe neke bitne stavke u kulturi. Učestvovanje u ovom projektu vidim kao doprinos jednom velikom projektu koji ima značajne ođeke na kulturnoj sceni.

S obzirom na to da se kao legat projekta "Novi SadEvropska prestonica kulture" održava već šestu godinu zaredom, kakvu promenu je Kaleidoskop kulture doneo na umetničkoj sceni?

- Doneo je priliku svima koji inače ne posećuju kulturne manifestacije i programe šansu da upoznaju čitavu jednu novu sferu događaja. Onima koji se odazivaju na ovakve programe, doneo je priliku da budu svedoci brojnih programa koji su obogatili kulturnu scenu.

Programi u okviru Kaleidoskopa kulture realizovaće se u novosadskom Distriktu i u mreži kulturnih stanica. Kako vi gledate na ova dva prostorna legata projekta Novi SadEvropska prestonica kulture?

- Gradu je bilo potrebno stvaranje mesta koje će ne samo sada, nego i u budućnosti biti stecište brojnih manifestacija. Na ovaj način se stvara prostor koji će buduće generacije gledati kao epitet kulturne scene i mesto na kom su pronašli inspiraciju i prostor za upoznavanje različitih sfera umetnosti.

Kako biste opisali vaš projekat koji je ovom prilikom odabran na javnom konkursu? Zbog čega je on značajan i koji su krajnji ciljevi vašeg projekta?

- Kako se u proteklim godinama pojavilo nekoliko časopisnih i antologijskih publikacija koje tematizuju ovaj period, važno je ponuditi savremeni kontekst i razgovarati sa najnovijim akterima književnog života. Stoga se nasleđe neoavangarde može adekvatno razumeti u dijaloškom odnosu starije i mlađe generacije pisaca, odnosno onih autora koji su sami učestvovali u tom pokretu, sa jedne strane, te novih glasova koji se i danas oslanjaju na taj period, sa druge. Iz tog razloga je projekat osmišljen kao razgovor sa nekima od važnih činilaca ove veze koji bi, svako iz svoje perspektive, razjasnili vezu naznačenu u naslovu projekta.

Ključni cilj projekta je razvijanje novih generacija čitalačke publike, prvenstveno mladih koji su tek zakoračili u svet književnosti, ali i kod onih koji još uvek nisu pronašli svoj glas, kao i kod afirmisanih pisaca koji žele da više saznaju o nasleđu novosadske neoavangarde. Kod svih ovih grupa čitalaca neophodno je proizvesti reakciju na književnost koja je pozitivnog karaktera, a ovo je moguće postići upravo neposrednim razgovorom sa živim učesnicima književne scene. U dijalogu sa učesnicima razgovora, publika će moći da sazna detalje o poetičkim i drugim okvirima umetnika novosadske neoavangarde, kako je period u kom su stvarali uticao na njih, na koje načine su se okupljali i kako gledaju na nasleđe svog aktivizma.

Dodatni cilj projekta je objavljivanje transkripta ovog razgovora u časopisnoj formi, čime bi ideje neoavangarde mogle da dopru do šire čitalačke publike i ostvare uticaj na još veći broj savremenih čitalaca i stvaralaca.

Ko su po vama uzori na lokalnoj ali i na nacionalnoj umetničkoj sceni? Čiji rad je po vašem mišljenju vredan svake pažnje?

- Kako je moj program vezan za pesničku scenu, napomenuću lokalne pesnike koje je potrebno dodatno istražiti, a to su Vitomirka Trebovac, Maja Solar i Branislav Živanović. Smatram da zaslužuju veću vidljivost jer njihov rad je nešto što čitaoci treba da upoznaju.

Koliko je važno u današnje vreme da umetnost približimo običnom čoveku i kako nam ona može pomoći da se izborimo sa izazovima sa kojima se suočavamo u ovom modernom dobu?

- Previše je štetnih uticaja koji su odlika života u digitalnom svetu. Na svakom koraku nas okružuje previše materijala koji ne zaslužuje toliku posvećenost. Umetnost treba da bude deo svakodnevnog života svakog čoveka, ali danas to, nažalost, nije slučaj. Programima kao što je Kaleidoskop kulture, umetnost postaje vidljivija čak i onima koji nisu toliko uključeni u kulturna dešavanja. Ponekad tokom ovakvih programa čovek dođe do nekih odgovora koje nije očekivao.

A. Brzak

Autor:
Pošaljite komentar