СТРИПОВАЊЕ СТИХОВА Визуелни отисак митологије
Данило Милошев Њосток (1963) безмало три деценије је један од незаобилазних стваралаца алтернативне културе на овдашњим просторима (без обзира на то какав је назив држава тренутно имала).
Од учествовања у раду вршачког клуба “КЕЦ” (Културно експериментални центар) у другој половини 1980-тих (који је организовао и координирао Будимир Бабић, још један од темеља вршачке алтернативе), Њосток је, што у оквирима магазина “Патагонија” што у низу својих самосталних пројеката, почев од фанзина “Крпељ”, развијао свој стриповски андерграунд светоназор у чему су му се придружили бројни алтернативци привучени његовом непосредношћу, сугестивношћу и заразним ентузијазмом. Временом се Њостоково поље рада проширило, поред издаваштва, организовања стрип сусрета и школа, на поље филма и музике (у чему су му здушно помагали отац, легендарни Боћа и брат “Diyеj Зликовац”, док је ћерка Лола била и остала најмлађа стрип ауторка на свету). Но, стрип је био и остао Њостокова централна делатност којој се истрајно и верно враћа.
У својим се досадашњим стваралачким немирима и трагањима Њосток кретао у опречним крајностима: од сировог и брбљивог “андерграунда” до високог “арт-ауторског” стрипа, од тривијалне и бизарне порнографије (са зрнцима морбидности), политички сатиричних памфлета преко чистог лудизма неограниченог просторима и временима нити принципима приповедања до рафинираних апсурда на, и по трагу једног Хармса, прозне фантастике до креативног сусрета са краљицом писане речи – поезијом, конкретно поезијом Васка Попе у албуму „Вучја земља“ (издавача ”Удружења за промоције алтернативне културе”, “Вршачког културног круга” и “Тачке сусретања”, 2022. година). У тој авантури Њосток је за сарадника имао талентовану Сању Степановић која је овом подухвату подарила и своја самостална дела.
Сања и Њосток пошли су у “стриповању стихова” са другачијих полазишта него што су то чинили многи сликари у графичким мапама које су пратиле и илустровале стихове. Сликарски доживљај стихова баштини наслеђе протеклих векова и низа сликарских покрета, а све у намери да “ослика” стихове који се, пак, од модернизма, радо одричу једнозначне, лако читљиве наративности. Отуда комуникација речи и слике тражи својеврсне компромисе и свођење на колико-толико препознатљиве (статичне) форме. Стрип је, у односу на сликарство, понајпре врло млад, условљен и зависан од развоја технике масовне штампе. По свом се облику и имплицираним садржајима првенствено везује за савремени свет и припадајућу му популарну културу. Коначно, стрип подразумева и динамику (дис)континуираног приповедања кроз низове слика чега је сликарство у потпуности лишено. Њосток и Сања искористили су све што им стрип нуди како би створили самосвојне верзије песничког дела. Знатижељни ће читалац стога у стрип квадратима лако препознати лик Носфератуа али и многе елементе из арсенала хорор жанра. Такође ће се срести са стилизованим искуствима са двобојних пропагандних плаката. Ракурси кадрова односно компоновање стрип табли јасно ће указати на присвајање и прилагођавање метода филмске монтаже. Њосток такође не зазире ни од аутоцитатности, особито његових квадрата са луткама-манекенима упечатљиве ликовности, те од варирања у појавама истих или врло сличних квадрата у различитим причама. Једнако је тако посезано за безмало апстрактним, односно до нивоа знака упрошћеним/редукованим цртежима као и за, у андерграуду знаним, робусним новопримитивистичким цртежом.
Наравно, све би ове графистичке финесе биле непотребне и недовољне уколико се између стихова и цртежа не би успоставила веза која би резултирала сасвим оригиналним амалгамом – а управо се то десило. Попина уроњеност у митски, архетипски, заумни, безмало пре-пагански свет који животе и смрти размерава другојачијим аршинима - аршинима које ми више не умемо да рационализујемо - дозвољава различите сликовне ликове и сви су они једнако исправни као што су и једнако погрешни. Јер, оно изван језика тек се приближно може укалупити у језик; једнако тако, таква значења могу добити само овлашни сликарски одраз пошто све што их одређује није у видљивом спектру већ је и у регистрима за које је човек блажено слеп.
Илија Бакић