Хемптон: Римејкови су углавном дела вандала, не уметника
ПАЛИЋ: Сценариста, драмски писац и редитељ, оскаровац Кристофер Хемптон, овогодишњи добитник награде “Александар Лифка” за изузетан допринос европској кинематографији изјавио је данас да је почаствован што се нашао међу великим ауторима, prеthodnim лауреатима тог признања, којима се диви.
Он је на конференцији за новинаре последњег дана Фестивала европског филма Палић, рекао да увек покушава да сваки пројекат буде потпуно другачији од prеthodnog, а инстикт је тај којим се руководи приликом избора шта ће радити, додавши да тек током самог писања “учи заправо зашто ради баш то”.
“Углавном радим адаптације и у томе видим изазов. Себе сам одувек сматрао преводиоцем, преводим са једног језика на други у позоришту, али такође преводим са једног у други медиј, роман претварам у филм, филм у мјузикл, књиге у телевизијски формат и уживам у механизму тог процеса”, рекао је Хемптон.
Аутор је и неких оригиналних дела, попут филма “Карингтон”.
“Он је базиран на животу стварних људи и веома сам заинтересован за стварну историју, за стварне људе и трудим се да будем што вернији у приказивању тога, да искусим оно што се њима дешава”, објаснио је гост Палића.
На питање да ли је у старту имао у виду Ему Томсон за главну јунакињу у филму “Карингтон”, Хемптон је рекао да тај лик није писан за њу.
“Фасцинирао ме лик те сликарке и како се заљубила у човека кога није могла да воли физички, а затим му је постала потпуно одана. То ме је дирнуло, али требало је 18 година да прође између писања сценарија, када је Ема Томпсон вероватно још увек била у школи, и снимања. Када сам написао сценарио седамдесетих година причали смо о Ванеси Редгрејев и није требало да ја режирам већ Мајкл Њуел, али сам га убедио да тестира Ему којом сам био фасциниран гледајући је на ТВ”, испричао је Хемптон.
За сценарио за филм “Опасне везе” добио је Оскара.“То је чудо од филма, филм који није требало никад да се сними. Милош Форман је најавио да ће снимати тај филм. Седам година сам размишљао како роман Де Лаклоа, који сам читао као студент, адаптирам за сцену, а три недеље сам имао да напишем сценарио за филм”, присетио се Хемптон.
“Када добијете Оскара морају више да вам плате, али уз ту награду иде и врста нервозе тако да ми је после опасних веза требало шест година да радим следећии филм и то ја био ''Карингтон'' који сам морао сам да режирам”, рекао је он на питање како је награда Америчке филмске академије утицала на његову каријеру.
Хемптон је приметио и да је филм “медиј редитеља”, да редитељ има потпуну контролу, осим у случају када ту контролу преузимају студији.
“Али као писац имате задатак да сарађујете са редитељем и да га убедите да су ваше идеје и његове. Најбољи редитељи схватају да је сценарио основа свега. Међутим Хичког рецимо није волео сценарио, јер је сматрао да то угрожава његову аутономију. У Европи постоји традиција редитељи пишу своје сценарије, док у Америци пишете сценарио иако не знате ко ће га режирати”, казао је он.
Он наглашава да воли процес рада са добрим редитељем и посебно издваја Стивена Фрирса.“Та блиска сарадња између сценаристе и редитеља може изнедрити нешто боље него ако бисте сами све радили, али истина је да се сценарио не вреднује колико би требало”, додао је Хемптон.
На питање докле је спреман да иде са компромисима у сарадњи са редитељима, он је рекао да је 10-12 пута био отпуштен, јер није хтео да пристане на одређене ствари, али и уз осмех додао да је срећан што ниједан од тих филмова није снимљен.
Хемптон је рекао да има филмова којима се диви и за које би волео да је написао сценарио као што је “Дискретан шарм буржоазије” (1972) редитеља Луиса Буњуел.
На молбу новинара да наведе нека остварења која су му у последње време приувукла пажњу, Хемптон је рекао да је “Манчестер на мору” ремек дело, да у последње време гледа азијске филмове, као и да воли да погледа што више разлицицтих филмова.
“Волим да истовремено пишем драму о мигрантима и радим мјузикл, волим да радим различите филмове па тако волим и да гледам различите филмове. Трудим се да погледам током године што више филмова, али највише их гледам при крају године”, рекао је он.
На питање шта мисли о све чесћем снимању римејкова, каже да су они више дело вандала него уметника, мада је, примећује, било и неких занимљивих и додаје да је важно схватити квалитет оригинала.
“Урадио сам мјузикл пре 20 година на основу филма ''Булевар сумрака'' и сада пишем сценарио за Парамаунт. Имао сам срећу да сретнем Билија Вајлдера (редитељ филма ''Булевар сумрака''), када сам радио мјузикл, дошао је, погледао и рекао мом сараднику и мени: Момци били сте паметни, нисте ништа мењали”, испричао је Хемптон поздрављен громогласним аплаузом новинара.