Регистрован тек сваки десети трактор
Како се приближава 3. април, до када трактори треба да буду регистровани и имају нове таблице, све више се сумња да ће пољопривредници испунити обавезу из Закона о безбедности у саобраћају и правилнике о техничким прегледима.
Не зато што неће да региструју тракторе, већ што су они стари, у просеку, 30 година, самим тим у великој мери и неисправни, па ће на техничком прегледу ретко који проћи „канал”. И стручњаци скрећу пажњу на то, и наводе да је 60 одсто трактора старо и да им је пре место у старом гвожђу.
Зато регистрација отвара питање да ли ће, и којој мери, пољопривредници успети да обаве пролећну сетву кукуруза и соје у априлу.
Закон о безбедности у саобраћаја ступио је на снагу 3. априла прошле године и односио се на сва возила, путничка и теретна, и тракторе и приколице, с тим што је пољопривредницима дата година да „машине” пререгиструју и дозволе замене новом.
СУП за сада ћути и не оглашава се о томе шта ће бити од 4. априла, да ли ће Саобраћајна полиција одмах кренути да зауставља тракторе гледајући возне исправе или ће неко време бити толерантна. „Дневник” је тражио тај одговор од полиције, али га још није добио.
Уз нове таблице, трактори сада треба обавезно да имају и безбедносну кабину или рам и жуто трепћуће ротационо светло, да би се учесницима у саобраћају дало на знање да се путем креће спорије и веће возило.
Подаци с терена показују да је мало земљорадника обавило регистрацију, тек десетак процената, мада до 3. априла нема још много, али и да се стварају гужве у ауто-сервисима јер се углавном, по старој навици, чека последњи тренутак.
Процењјује се да ће одредбе регулативе пре испунити земљорадници са севера него с југа Србије јер у тим деловима земље постоје разлике у погледу старости механизације, кажу ауто-механичари. Доста земљорадника у Војводини у протеклих неколико година купило је нове тракторе. Али и код нових може искрснути проблем јер технички преглед морају да прођу и приколице, што до сада није била обавеза. За приколице су се само издавале регистрационе налепнице.
Година производње трактора, наглашавају, у великој мери одређује исправност трактора па је значајно и то какве су финансијске прилике земљорадника да улаже у делове да би трактор прошао технички преглед, и и да ли уопште постоје делови за тракторе старе више деценија.
Али јављају се и други проблеми настали због наше опуштености. Пољоприведник из Бачког Петровог Села Славко Tobyić каже да у селу имају само једног сервисера па треба стићи на ред.
– Гужве су и чекамо на ред – казао је Tobyić. – Доста нас није још урадило технички преглед па чекамо по распореду, у нади да ћемо прећи „канал” и добити папир о техничком прегледу.
Његов трактор има доста година, али је, каже, исправан.
Међутим, многи пољопривредници нису ни знали да трактори до 3. априла треба да имају нову регистрацијују па су, тек када су медији покренули ту тему, почели да се о?едном интересују, сазнајемо у једном од ауто-сервиса у Чуругу.
– Требало је о томе раније да пишете – казао је један од ауто-механичара, пошто је о?едном испред радионице имао гужву.
По новом правилнику, да би трактори прошли технички преглед, треба да имају исправе кочнице и сва четири пнеуматика, светлосносигналну опрему, оборена позициона и стопна светла, катадиоптере, исправне показивачке правце и светла којима се означава задња регистарска таблица. Такође, возило мора бити означено таблом или троуглом за спора возила, и мора имати жуто ротационо светло и опрему за противпожарну заштиту. Новим правилником је прописано и да сви трактори који долазе на технички преглед траба да буду фотографисани и визуелно прегледани на одговарајућем полигону .
З. Делић