Registrovan tek svaki deseti traktor
Kako se približava 3. april, do kada traktori treba da budu registrovani i imaju nove tablice, sve više se sumnja da će poljoprivrednici ispuniti obavezu iz Zakona o bezbednosti u saobraćaju i pravilnike o tehničkim pregledima.
Ne zato što neće da registruju traktore, već što su oni stari, u proseku, 30 godina, samim tim u velikoj meri i neispravni, pa će na tehničkom pregledu retko koji proći „kanal”. I stručnjaci skreću pažnju na to, i navode da je 60 odsto traktora staro i da im je pre mesto u starom gvožđu.
Zato registracija otvara pitanje da li će, i kojoj meri, poljoprivrednici uspeti da obave prolećnu setvu kukuruza i soje u aprilu.
Zakon o bezbednosti u saobraćaja stupio je na snagu 3. aprila prošle godine i odnosio se na sva vozila, putnička i teretna, i traktore i prikolice, s tim što je poljoprivrednicima data godina da „mašine” preregistruju i dozvole zamene novom.
SUP za sada ćuti i ne oglašava se o tome šta će biti od 4. aprila, da li će Saobraćajna policija odmah krenuti da zaustavlja traktore gledajući vozne isprave ili će neko vreme biti tolerantna. „Dnevnik” je tražio taj odgovor od policije, ali ga još nije dobio.
Uz nove tablice, traktori sada treba obavezno da imaju i bezbednosnu kabinu ili ram i žuto trepćuće rotaciono svetlo, da bi se učesnicima u saobraćaju dalo na znanje da se putem kreće sporije i veće vozilo.
Podaci s terena pokazuju da je malo zemljoradnika obavilo registraciju, tek desetak procenata, mada do 3. aprila nema još mnogo, ali i da se stvaraju gužve u auto-servisima jer se uglavnom, po staroj navici, čeka poslednji trenutak.
Procenjjuje se da će odredbe regulative pre ispuniti zemljoradnici sa severa nego s juga Srbije jer u tim delovima zemlje postoje razlike u pogledu starosti mehanizacije, kažu auto-mehaničari. Dosta zemljoradnika u Vojvodini u proteklih nekoliko godina kupilo je nove traktore. Ali i kod novih može iskrsnuti problem jer tehnički pregled moraju da prođu i prikolice, što do sada nije bila obaveza. Za prikolice su se samo izdavale registracione nalepnice.
Godina proizvodnje traktora, naglašavaju, u velikoj meri određuje ispravnost traktora pa je značajno i to kakve su finansijske prilike zemljoradnika da ulaže u delove da bi traktor prošao tehnički pregled, i i da li uopšte postoje delovi za traktore stare više decenija.
Ali javljaju se i drugi problemi nastali zbog naše opuštenosti. Poljoprivednik iz Bačkog Petrovog Sela Slavko Tobyić kaže da u selu imaju samo jednog servisera pa treba stići na red.
– Gužve su i čekamo na red – kazao je Tobyić. – Dosta nas nije još uradilo tehnički pregled pa čekamo po rasporedu, u nadi da ćemo preći „kanal” i dobiti papir o tehničkom pregledu.
Njegov traktor ima dosta godina, ali je, kaže, ispravan.
Međutim, mnogi poljoprivrednici nisu ni znali da traktori do 3. aprila treba da imaju novu registracijuju pa su, tek kada su mediji pokrenuli tu temu, počeli da se o?ednom interesuju, saznajemo u jednom od auto-servisa u Čurugu.
– Trebalo je o tome ranije da pišete – kazao je jedan od auto-mehaničara, pošto je o?ednom ispred radionice imao gužvu.
Po novom pravilniku, da bi traktori prošli tehnički pregled, treba da imaju isprave kočnice i sva četiri pneumatika, svetlosnosignalnu opremu, oborena poziciona i stopna svetla, katadioptere, ispravne pokazivačke pravce i svetla kojima se označava zadnja registarska tablica. Takođe, vozilo mora biti označeno tablom ili trouglom za spora vozila, i mora imati žuto rotaciono svetlo i opremu za protivpožarnu zaštitu. Novim pravilnikom je propisano i da svi traktori koji dolaze na tehnički pregled traba da budu fotografisani i vizuelno pregledani na odgovarajućem poligonu .
Z. Delić