Стари дугови коче одобравање нових зајмова
НОВИ САД: Примање плате или других прихода преко текућих рачуна у Србији је уобичајено. У пословним банкама има 7,4 милиона рачуна, а користи их 4,9 милиона клијената. Пошто, бар у просеку, нисмо толико богати да нам плата и друга примања не стану на један рачун, поставља се питање откуд вишак.
Разлог је у томе што су грађани уз промену посла мењали и банку, други рачун некад се отварао због повољније камате за кредит које су финансијске куће давале својим клијентима, али и због рефинансирања.
Исто тако, банке су у време високих камата на штедњу клијентима с дебљим депозитима бесплатно остварале рачуне и нису наплаћивале одржавање, бар известан број година.
Тих, најчешће неактивних рачуна, преко којих нема платног промета, клијенти се сете када их из банке подсете на то да треба да измире трошкове.
Гора варијанта је да клијент за заборављени рачун и дуг на њему сазна када одлучи да подине кредит па због неизмирених обавеза добије негативан одговор од Кредитног бироа.
Недавно нам се за помоћ обратила читатељка која у Хипо банци има рачун који је отворила када је узимала кредит и на који је заборавила.
У банци су јој сугерисали да га не затвара јер трошкова нема. Међутим, Хипо банку је средином прошле године преузео амерички фонд и постала је Адико банка.
Нови власници су посао почели од сређивања базе клијената. Свима су, на адресе које су навели при отварању рачуна, послали обавештење о старим обавезама и новим правилима.
Сви грађани Србије имау право да једном годишње добију од Кредитног бироа Удружења банка бесплатан извештај.
Клијенти који су имали отворене рачуне у више банака, узимали и рефинсирали картице и обавезе по њима или улазили у минус, требало би то да искористе.
Тада ће имати јасну слику о обавезама и неће им се десити да им се, попут фантома, појави стари дуг и негативан извештај када се одлуче за нови зајам.
Поштујући рок за обавештавање, који је прописан Законом о платним услугама, обавестли смо клијенте да ће се измене примењивати од 1. јануара 2017.
Исто обавештење налази се и на сајту банке. Свима који нису сагласни с изменама, оставили смо могућност да једнострано раскину уговор.
Клијенте који то још нису урадили позивамо да дођу у матичну филијалу да би решили ситуацију, одговорили су из Адико банке.
Да ли је клијент у праву или није због трошкова везаних за некоришћени рачун, лако може сазнати ако прво провери уговор који је с банком потписао.
У њему су набројана сва права и обавезе клијената. Корисници те услуге се често жале да би они све измирили да су знали, а...
По закону о заштити корисника финансијских услуга, банке су дужне да једном месечно, а без накнаде, доставе кориснику поштом или имејлом податке о свим променама на рачуну.
У случају да банка мења накнаду, о томе такође треба да обавести клијента, и то најмање 15 дана пре примене нове тарифе. То је довољан рок да клијент затвори рачун и у другој банци отвори нови.
Затварање рачуна је бесплатно. Уколико клијент има старе дугове, треба тада да их измири и да врати платне картице.
Ако је пак на рачуну у плусу, онда ће му по затварању банка исплатити новац или га пребацити на рачун друге банке.
Након што се процедура затварања оконча, клијент од банке може да затражи и добије потврду да је по том основу измирио све обавезе. Тај папир ће га коштати 300 динара, али нових обавеза по старом рачуну тада више неће бити.
О промени адресе, пребивалишта или места боравка банку треба обавестити и то је, пре свега, у интересу клијента.
Д. Вујошевић