Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Због пожара нема основа за поврат новца за летовање

12.08.2021. 13:46 13:50
Пише:
Фото: pixabay.com

Велики пожари који су захватили Грчку одразили су се и на боравак туриста из Србије у овој земљи. То се посебно односи на оне који су годишњи одмор проводили на острву Евија, која је посебно погођена пожарима и с које туристи одлазе - било у неки заменски смештај или кући. Да оду с годишњег одмора пре истека туристичког аранжмана неки туристи одлучили су се у самосталној режији, а има и туристичких агенције које организују одлазак с дестинација на Евији.

Утисци туриста који се враћају или су пристали на заменске аранжмане су различити - од позитивних до негативних. Многи су већ сад рекли да ће тражити поврат новца због ситауције у којој су се нашли. Међутим, изгледа да то неће бити могуће или бар не онако како туристи који нису искористили плаћени аранжман мисле. 

Директор ЈУТЕ Александар Сеничић оценио је да објективно не постоји основ за повраћај новца за неискоришћене аранжмане у Грчкој јер је свим гостима, после измештања с Евије, понуђен алтернативни смештај. Он је истакао да пожари нису у целој Грчкој, али да је Евија у пламену и да тамо јесте пожар библијских размера.

- У овом тренутку има хиљаде пожара свуда по Европи и то није ништа необично за ово доба године - рекао је Сеничић. - Српски туристи су безбедни и измештени су из места Пефки на Евији, где их је највише и било. Измештени су на време, никоме ништа није страдало и нико није био животно угрожен, а туристичке агенције понеле су се професионално.

Он је нагласио и да је измештање туриста требало организовати у тешкој ситуацији и да су многе агенције уложиле свој новац како би за то ангажовале и организовале локалне аутобусе. То је резултирало тиме да је велики број српских туриста сада у другој регији у Грчкој и да им је омогућен наставак летовања у другим смештајним објектима.

Указујући да разуме да неки туристи не желе да наставе своје летовање, Сеничић је нагласио да су они у мањини и да је немогуће послати аутобус и организовати превоз за петоро људи.

- Формално-правно то је једнострани раскид уговора који је начинио путник и у том случају путник мора и да покрије трошкове свог повратка. До сада ниједном путнику није наплаћен повратак, односно сви који су желели да се врате вратили су се потпуно бесплатно, онда када је то било могуће извести - рекао је Сеничић.

Он је навео да су агенције могле, без већих законских ограничења, да прекину одмор путника и да их  због њихове безбедности врате у матичну земљу и додао како ту не постоји могућност повраћаја новца на основу прекида одмора.

- Може и то да се деси, али неморално је да ми од Грка у овом тешком тренутку тражимо повраћај новца. Наравно, по повратку с летовања путник може да поднесе рекламацију у року од 15 дана, а агенција је дужна да одговори у року од осам дана. Објективно говорећи, у овом случају не постоји основ за повраћај новца за неискоришћене аранжмане јер свима је понуђен алтернативни смештај, што није била законска обавеза агенције - рекао је Сеничић.

Ко контролише заменске ваучере

Национална организација потрошача Србије јавно је запитала Министарство туризма ко и на који начин контролише начин на који се реализују заменска путовања, указујући да понуђене замене често по категорији и квалитету не одговарају првобитно уплаћеном, а да се од грађана тражи и доплата.

- Ако не пристану на понуђене услове, новац могу да очекују од јануара 2022. године, под условом да агенција и даље постоји или ће моћи да се наплате од полисе осигурања агенције која је престала да ради, што, опет, отвара читав низ питања - констатује НОПС.

Из ове организације постављено је и питање ко и на који начин контролише токове новца на релацији агенције - хотели јер у случају да је новац агенцијама враћен, заменски ваучер није ништа друго до кредитирање агенција на штету потрошача у ситуацији када помоћ за спас туристичког сектора стиже од државе. Зато се у НОПС-у питају да ли су потрошачи у обавези да сносе додатни терет пословања агенција и подсећају да је Уредба донета како би се заштиле све туристичке агенције, не улазећи у токове новца и ликвидност сваке од њих појединачно.

Д. Млађеновић

Пише:
Пошаљите коментар