Стиже вруће лето за цене дизела и бензина?
Цена нафте на светском тржишту већ дуже време расте, а барел нафте типа “брент” кошта око 71 долар.
То, свакако, утиче и на цену горива на свим локалним тржиштима, па, наравно, и на нашем јер гориво, такође, већ неко време иде навише. Од почетка ове године литар горива је скупљи, у просеку, за око 15 динара. У јануару је литар безоловног бензина, у просеку, коштао око 134,50 динара, а сада је за исту количину потребно двадесетак динара више - 154,50 динара, што је раст од око 14 одсто. Литар евродизела је, с јануарских 142,50 динара у просеку, отишао на око 157,50 динара, односно сада је 15 динара скупљи, а у процентима је то око 10 одсто, показује анализа Удружења нафтних компаније Србије. Од јануара до сада течни нафтни гас поскупео је за нешто мање од 10 одсто, па је уместо 76,50 динара, колико је ово гориво коштало почеком године, сада потребно око 84 динара, односно 7,50 динара више.
Цена горива у великој мери зависи од цене нафте, али има и других фактора, међу којима је и потражња, који утичу на то. Будући да је потражња све већа јер се велики број држава после пандемије коронавируса постепено “откључава”, ускоро почиње и сезона годишњих одмора и више је возила на путевима, очекује се да ће се тај тренд и наставити.
- Цена сирове нафте на светском тржишту расте још од октобра прошле године и то се види и на нашим пумпама - каже секретар Удружења нафтних компанија Србије Томислав Мићовић. - За последњих шест месеци сирова нафта је знатно поскупела јер од 40 долара по барелу сада је цена дошла на око 70 долара, што значи да је порасла скоро 50 одсто док је гориво поскупело око 10 процената.
Према његовим речима, у новембру прошле године цена сирове нафте је расла, а цена горива је била у паду и то показује утицај цене сирове нафте на цену горива. Указујући да нафтне компаније одређују цену на основу цене својих трошкова, он је истакао да се не може рећи да ли ће прошлонедељно мало повећање цене нафте утицати на цену горива.
- Последица промене цене нафте у ствари је последица очекивања, па се тако нешто десило почетком марта када је барел стигао до 69 долара, али је након тога цена пала, па је свако ко је тада купио нафту изгубио јер се цена тек после три месеца вратила на 70 долара - каже Мићовић.
Отварање граница и могућност путовања поново актуализује одлазак грађана Србије да купе гориво на бензинским пумпама у суседним земљама, где је јефтиније. То се посебно односи на Северну Македонију и Босну и Херцеговину, у којима литар горива кошта око 35 динара мање него у нашој земљи.
- Одлазак у суседне земље и сипање горива тамо где је цена повољнија је присутно и сада, мада не у толикој мери као некада - каже Томислав Мићовић. - То што неко сипа гориво у свој резервоар није сиво тржиште, иако јесте губитак новца за буџет Републике Србије, али свакако не треба дозволити ситуацију да се гориво превезе и продаје у нашој земљи.
Цене нафте би овог лета могле привремено да скоче на 80 долара по барелу или више, јер се потражња опоравља врло брзо, сагласни су међународни тржишни аналитичари.
Поновно отварање економија већ је довело до раста цена сирове нафте за око 40 посто од почетка 2021. године, а интензивирање путовања током летње сезоне одмора у САД, као и повећање робног транпорта и обнављање авио-саобраћања, могли би додатно да притисну цене, наводи се у прилогу америчке ТВ станице ЦНБЦ. За потрошаче то значи да би ефекте поскупљења горива, до којег обично долази почетком лета, могли да осете касније током сезоне.
Д. Млађеновић