Спречити затварање многих аутобуских станица
Посланици Скупштине Србије треба по хитном поступку да усвоје Закон о изменама и допунама Закона о превозу путника у друмском саобраћају да би аутобуске станице наставиле да раде, али и да би се ред вожње ускладио с даљинаром јер сада велики број редова вожње не испуњава тај услов.
Наиме, по анализи Привредне коморе Србије, која је обухватила око 50 одсто од укупно 10.240 регистрованих полазака у Србији, чак 65,21 одсто редова вожње није усклађено с даљинаром, а усклађено је само 34,79 одсто. Изменама се уређује регистровани ред вожње ради спречавања захтева за његову измену, чиме се предупређују могуће злоупотребе. Прописује се да ред вожње у истој календарској години мора бити усаглашен у ПКС-у и регистрован у Министарству грађевинарства, а захтев за његову измену може бити поднет после годину од важења режима обављања превоза на линији.
Изменама се прецизирају и услови за издавање лиценце за пружање станичних услуга. Пословно удружење друмског транспорта „Пантранспорт” у Новом Саду упутило је иницијативу за измену члана 41 Закона којим су уређени услови за издавање лиценце за пружање станичних услуга. У њој је указано на то да велики број аутобуских станица неће моћи да испуни прописани услов власништва, а то се пре свега односи на аутобуске станице у јавној својини. Осим тога, значајан број аутобуских станица је у власништву привредних субјеката који су у поступку стечаја.
Важна новина коју доносе поменуте измене и допуне је да се сада привредним друштвима, другим правним лицима и предузетницима који обављају делатност јавног превоза путника у друмском саобраћају и делатност пружања станичних услуга рок за усклађивање пословања са Законом продужава до 12. септембра ове године.
Влада Србије, која је усвојила Предлог измена и упутила посланицима на усвајање по хитном поступку, истиче да ће оне позитивно утицати на превознике који обављају међумесни превоз јер ће одржати постојећи обим превоза. Позитиван циљ ће имати и на путнике који редовно користе услуге превозника и аутобуских станица у међумесном превозу, а пре свега на запослене, ученике и студенте, који ће и даље свакодневно имати постојећи ниво услуга. Такође, повећаће се инспекцијска овлашћења и мере које се предузимају према страном превознику, али и према нашем који има регистроване међународне линије.
Измене и допуне овог закона морају се усвајати по хитном посутпку да би привредна друштва који управљају аутобуским станицама могла наставити да пружају услуге превозницима по основу већ закључених уговора о закупу или уговора о коришћењу, што сада није могуће и што би могло довести до затварања великог броја постојећих аутобуских станица и њиховог претварања у аутобуска стајалишта. Наиме, недоношење тих измена могло би проузроковати штетне последице за пословање привредних друштава која су управљачи аутобуских станица по основу закључених уговора о закупу или уговора о коришћењу, за власнике аутобуских станица које имају интерес да их дају на коришћење другим субјектима, а негативно би се одразило и на целокупну организацију превоза и безбедност саобраћаја на подручјима где се станице налазе, као и на рад превозника и путнике.
На крају, тим изменама се подржава тржишна конкуренција јер се спречавају негативне последице које би наступиле немогућношћу превозника да наставе да обављају своју делатност због тога што стари редови вожње морају да се ускладе с даљинаром и што превозници имају могућност да своје пословање ускладе с потребама тржишта. Обезбеђује се и уређење међумесног превоза и спречава могућност појаве сиве економије на линијама које би престале да се одржавају, а самим тим и отвара могућност појаве нових привредних субјеката на тржишту, а што доводи до повећања броја услуга, као и до повећања броја запослених у привредним субјектима који послују у том сектору.
Љ. Малешевић