НАКОН 40 ГОДИНА Градња Техничко-путничке станице Земун креће половином јула
БЕОГРАД: Градња Техничко - путничке станице Земун, која је важан део београдског железничког чвора, биће настављена после 40 година, а радови би требало да почну између 15. и 25. јула, најавио је директор "Србија воза" Југослав Јовић.
ТПС Земун је намењена одржавању путничких возова и њен мањи део изграђен је још крајем седамдесетих година, пуштен у употребу почетком осамдесетих година и од тада није ништа урађено.
У "Србија возу" кажу Танјугу да ће стари објекат бити реконструисан, али и изграђен потпуно нови, модеран део, на укупно 35 хектара површине, на земљишту између станица Земун и Земун Поље, који ће донети савремено управљање и одржавање возова, као и велике уштеде у времену и новцу.
Јовић је рекао да је 4. јуна, након реализованог тендера, потписан уговор за извођење радова са конзорцијумом фирми Енергопројект нискоградња - Енергопројект опрема и Цолас Раил С.А.С. из Француске, у вредности од 50,9 милиона евра.
Реч је о зајму Европске банке за обнову и развој, а рок за завршетак радова је 27 месеци.
Јовић у изјави Танјугу истиче да се изградњом ТПС Земун стварају услови за модерно и квалитетно одржавање старих и нових путничких возова, чиме се значајно унапређује рад запослених, повећава безбедност саобраћаја и побољшава ниво услуге, у складу са европским стандардима.
Очекује да ће тендер за надзор бити отворен 24. јуна и да ће након потписивања моћи да почну радови.
"Очекујемо да радови крену између 15. и 25. јула, не знамо још тачан датум, али свакако да то буде у јулу", навео је Јовић.
У оквиру комплекса ТПС Земун биће формиран јединствен линијски технолошки процес који обједињава све видове одржавања електромоторних гарнитура, путничких кола и локомотива, што ће повећати расположивост возова.
Тим пројектом планирана је изградња: нове хале за одржавање ЕМГ 413 (штадлер као и нове ЕМГ), нове хале за одржавање путничких кола, нове хале за спољно прање, нове зграде пријема и отпреме возова, нове аутоматске мерне станице за дијагностику возних средстава, нове котларнице са компресорском станицом, затим 17 км нових колосека и пумпне станице са надстрешницом.
Такође, предвиђена је градња објекта за привремено складиштење отпада и објекта за смештај возног и возопратног особља.
Када је реч о реконструкцији и санацији постојећег објекта, планирано је да се уради: горњи и доњи строј пруге, хале за одржавање ЕМГ 412, хале потподног струга, складишта песка и складишта уља и воде.
Јовић додаје да ће се у ТПС Земун одржавати путничка кола, локомотиве и електромоторне гарнитуре, осим дизел моторних возова.
"Ту је предвиђен и смештај особља (простор за одмор машиновођа и кондуктера). То ће бити место почетка и завршетка свих возова, пошто ће се ту прегледати гарнитуре, расформирати возови и по процедури ићи на одржавање и прање, али и формирати и полазити одатле", каже Јовић.
Пре почетка изградња Београда на води, на простору старе железничке станице, постојале су разбацане радионице за све што ће бити обједињео у ТПС Земун.
Зато се раније губило доста времена на маневрисање, растављање и састављање возова, додао је Јовић.
"Тренутно немамо адекватне депое за одржавње путничких кола и електролокомотива, као ни најновијих елекетромоторних штадлерових гарнитура. Због пројекта Београд на води, велики део старих радионица је срушен, а део опреме је премештен у халу за одржавање Плавог воза у Топчидеру, а део је пребачен у стару зграду ТПС Земун".
Нови део ТПС Земун ће се налазити по ширини између два колосека, левог и десног крака пруге према Новом Саду, пошто је тај простор до сада био искоришћен свега 10 до 15 одсто капацитета.
Јовић објашњава да чак ни сада неће бити потпуно завршена ТПС Земун у односу на првобитни пројекат и да је заправо реч о завршетку њене прве фазе.
"ТПС Земун ће бити завршена у односу на првобитни пројекат из седемдесетих година 70 до 75 одсто, што је сасвим довољно за одржавање возова и пројектоване потребе у наредних двадесетак година", закључио је Јовић.
Завршетком радова на ТПС Земун, станица "Прокоп" практично постаје у потпуности функционална, каже за Танјуг директор предузећа Енергопројект Нискоградња Александар Становић.
Директор тог предузећа, које заједно са "сестром фирмом" Енергопројект Опрема и француском компанијом Колас из Француске, ради на пројекту модернизације и изградњи нове станице, каже да је укупна вредност радова 51 милион евра.
Енергопројект Нискоградња изводи 40 посто радова, 30 процената Французи, а 30 одсто Енергопројект Опрема.
"Тежња Београда је да коначно реши статус железница, да се приведе крају београдски железнички чвор. Са техничко-путничком станицом у Земуну, добијамо функционалност Прокопа за путнички саобраћај за један период будућности, где нећемо имати више брига каквих смо до сада имали", каже Становић.
Локација је, подсећа, одређена пре четири деценије, када је од планиране две станице, 1977. године почела градња тренутно постојеће.
Неколико објеката је на тој локацији од тада изграђено, а до 2021. обавиће се реконструкција постојећих и изградња неколико нових.