NAKON 40 GODINA Gradnja Tehničko-putničke stanice Zemun kreće polovinom jula
BEOGRAD: Gradnja Tehničko - putničke stanice Zemun, koja je važan deo beogradskog železničkog čvora, biće nastavljena posle 40 godina, a radovi bi trebalo da počnu između 15. i 25. jula, najavio je direktor "Srbija voza" Jugoslav Jović.
TPS Zemun je namenjena održavanju putničkih vozova i njen manji deo izgrađen je još krajem sedamdesetih godina, pušten u upotrebu početkom osamdesetih godina i od tada nije ništa urađeno.
U "Srbija vozu" kažu Tanjugu da će stari objekat biti rekonstruisan, ali i izgrađen potpuno novi, moderan deo, na ukupno 35 hektara površine, na zemljištu između stanica Zemun i Zemun Polje, koji će doneti savremeno upravljanje i održavanje vozova, kao i velike uštede u vremenu i novcu.
Jović je rekao da je 4. juna, nakon realizovanog tendera, potpisan ugovor za izvođenje radova sa konzorcijumom firmi Energoprojekt niskogradnja - Energoprojekt oprema i Colas Rail S.A.S. iz Francuske, u vrednosti od 50,9 miliona evra.
Reč je o zajmu Evropske banke za obnovu i razvoj, a rok za završetak radova je 27 meseci.
Jović u izjavi Tanjugu ističe da se izgradnjom TPS Zemun stvaraju uslovi za moderno i kvalitetno održavanje starih i novih putničkih vozova, čime se značajno unapređuje rad zaposlenih, povećava bezbednost saobraćaja i poboljšava nivo usluge, u skladu sa evropskim standardima.
Očekuje da će tender za nadzor biti otvoren 24. juna i da će nakon potpisivanja moći da počnu radovi.
"Očekujemo da radovi krenu između 15. i 25. jula, ne znamo još tačan datum, ali svakako da to bude u julu", naveo je Jović.
U okviru kompleksa TPS Zemun biće formiran jedinstven linijski tehnološki proces koji objedinjava sve vidove održavanja elektromotornih garnitura, putničkih kola i lokomotiva, što će povećati raspoloživost vozova.
Tim projektom planirana je izgradnja: nove hale za održavanje EMG 413 (štadler kao i nove EMG), nove hale za održavanje putničkih kola, nove hale za spoljno pranje, nove zgrade prijema i otpreme vozova, nove automatske merne stanice za dijagnostiku voznih sredstava, nove kotlarnice sa kompresorskom stanicom, zatim 17 km novih koloseka i pumpne stanice sa nadstrešnicom.
Takođe, predviđena je gradnja objekta za privremeno skladištenje otpada i objekta za smeštaj voznog i vozopratnog osoblja.
Kada je reč o rekonstrukciji i sanaciji postojećeg objekta, planirano je da se uradi: gornji i donji stroj pruge, hale za održavanje EMG 412, hale potpodnog struga, skladišta peska i skladišta ulja i vode.
Jović dodaje da će se u TPS Zemun održavati putnička kola, lokomotive i elektromotorne garniture, osim dizel motornih vozova.
"Tu je predviđen i smeštaj osoblja (prostor za odmor mašinovođa i konduktera). To će biti mesto početka i završetka svih vozova, pošto će se tu pregledati garniture, rasformirati vozovi i po proceduri ići na održavanje i pranje, ali i formirati i polaziti odatle", kaže Jović.
Pre početka izgradnja Beograda na vodi, na prostoru stare železničke stanice, postojale su razbacane radionice za sve što će biti objedinjeo u TPS Zemun.
Zato se ranije gubilo dosta vremena na manevrisanje, rastavljanje i sastavljanje vozova, dodao je Jović.
"Trenutno nemamo adekvatne depoe za održavnje putničkih kola i elektrolokomotiva, kao ni najnovijih eleketromotornih štadlerovih garnitura. Zbog projekta Beograd na vodi, veliki deo starih radionica je srušen, a deo opreme je premešten u halu za održavanje Plavog voza u Topčideru, a deo je prebačen u staru zgradu TPS Zemun".
Novi deo TPS Zemun će se nalaziti po širini između dva koloseka, levog i desnog kraka pruge prema Novom Sadu, pošto je taj prostor do sada bio iskorišćen svega 10 do 15 odsto kapaciteta.
Jović objašnjava da čak ni sada neće biti potpuno završena TPS Zemun u odnosu na prvobitni projekat i da je zapravo reč o završetku njene prve faze.
"TPS Zemun će biti završena u odnosu na prvobitni projekat iz sedemdesetih godina 70 do 75 odsto, što je sasvim dovoljno za održavanje vozova i projektovane potrebe u narednih dvadesetak godina", zaključio je Jović.
Završetkom radova na TPS Zemun, stanica "Prokop" praktično postaje u potpunosti funkcionalna, kaže za Tanjug direktor preduzeća Energoprojekt Niskogradnja Aleksandar Stanović.
Direktor tog preduzeća, koje zajedno sa "sestrom firmom" Energoprojekt Oprema i francuskom kompanijom Kolas iz Francuske, radi na projektu modernizacije i izgradnji nove stanice, kaže da je ukupna vrednost radova 51 milion evra.
Energoprojekt Niskogradnja izvodi 40 posto radova, 30 procenata Francuzi, a 30 odsto Energoprojekt Oprema.
"Težnja Beograda je da konačno reši status železnica, da se privede kraju beogradski železnički čvor. Sa tehničko-putničkom stanicom u Zemunu, dobijamo funkcionalnost Prokopa za putnički saobraćaj za jedan period budućnosti, gde nećemo imati više briga kakvih smo do sada imali", kaže Stanović.
Lokacija je, podseća, određena pre četiri decenije, kada je od planirane dve stanice, 1977. godine počela gradnja trenutno postojeće.
Nekoliko objekata je na toj lokaciji od tada izgrađeno, a do 2021. obaviće se rekonstrukcija postojećih i izgradnja nekoliko novih.