Колико ће нафтни ембарго погодити Русију?
БЕРЛИН: Иако Русија може да преусмери део своје нафте другим државама, ембарго који јој је увела ЕУ имаће значајне последице по ту земљу. Али не само по њу, већ и по тржиште нафте у свету, као и на снабдевање у Немачкој, оцењује се у данашњој анализи радија Дојче веле.
Колико ће Русија бити погођена делимичним ембаргом ЕУ на нафту? То се може само грубо проценити. Према бриселском трусту мозгова Бројгел, ЕУ и Велика Британија су прошле године из Русије увозиле 3,5 милиона барела нафте дневно и за то плаћале око 88 милијарди евра.
Ако би ЕУ до краја године заиста могла да се одрекне 90 одсто свог досадашњег увоза нафте из Русије, то би одговарало обиму од преко милијарду барела. На основу тренутно веома високих цена, Русија би од следеће године могла да изгуби више од 120 милијарди евра прихода од извоза нафте у ЕУ.
У тренутно напетој тржишној ситуацији, Русија, међутим, има алтернативе. Изнад свега, сада јој се исплати блиско партнерство са Кином која је последњих година постајала све важнији купац руске нафте.
Према студији Немачког економског института, између 2010. и 2020. удео руске нафте у кинеском увозу отог енергента порастао је са 6,4 на 15,4 одсто.
Недавно је и Индија уочена као купац санкционисане руске нафте. Према подацима компаније Рефинитив Ајкон, од почетка руске инвазије на Украјину, Индија је увезла 34 милиона барела нафте, што је троструко више у односу на исти период прошле године.
Оно што је извесно јесте да ће се због санкција и постепеног нестајања успостављених транспортних праваца Москва суочити са значајним логистичким проблемима. Притом је ограничење извоза нафтоводима знатно ефикасније него поморским путевима. Нафта, која се до сада на запад транспортовала нафтоводима, тешко се може преусмерити.
Међутим, захваљујући високом ценама, Русија ће вероватно моћи да надокнади део изгубљеног прихода.
Тржишта нафте увек осетљиво реагују на претњу ограничења понуде. Још од средине 2020, цене нафте се опорављају са најнижих вредности повезаних са короном, а од краја 2021. сукоб око Украјине је ставио тржишта под знатан стрес. Нафта типа Брент је више од 70 одсто скупља него пре годину дана. Тако овај драматичан развој у знатној мери компензује предстојећа ограничења извоза.
Делимични ембарго о којем је сада одлучено сигурно ће тешко погодити Москву. Али, ако тржиште нафте остане напето као сада, Кремљ се може надати приметном олакшању.
Тренутно има мало простора за континуирани пад цена нафте. Јер, упркос високим ценама – понуда остаје ограничена. Нафтни картел ОПЕК је у више наврата саопштавао да не види себе у позицији да компензује несташице у снабдевању из Русије.
„Ембарго ЕУ је максимално оптерећење за тржиште. За цене нафте и даље је веома важан развој глобалне економије, а у последње време овде је увек било тренутака опуштања“, каже Андреас Шредер, шеф за енергетске анализе у истраживачком центру ИЦИС.
Немачка, као до сада најважнији купац руске нафте у Европи, игра одлучујућу улогу у овом ембаргу. На почетку рата, Немачка је добијала 35 одсто сирове нафте из Русије - крајем априла то је било само дванаест одсто. Добровољним одустајањем од испорука нафотводом да краја године, Немачка је себи наметнула још један тежак терет.
Притом је тржиште нафте флексибилније од тржишта гаса, а Немачка је већ склопила важне споразуме са Норвешком, САД и другим земљама произвођачима – наравно, по вишим ценама. Министар економије Роберт Хабек је већ крајем априла био уверен да се потпуна независност од руске нафте може постићи за само неколико дана.
Поред снабдевања сировом нафтом, мора се обезбедити и снабдевање нафтним дериватима као што су бензин, керозин или лож уље.
Овде је фокус посебно на великој рафинерији ПЦК у Шведу у Бранденбургу, којој је до сада једини извор била руска сирова нафта преко нафтовода „Дружба“. Хабек тражи алтернативне руте испоруке за Швед, танкерима преко Ростока и Гдањска. Али, покрајина Бранденбург страхује да ће рафинерија тако радити са само до 60 одсто капацитета.
Поред забринутости за око 1.200 запослених, постоји и бојазан да би могло доћи до проблема са испорукама источнонемачким бензинским станицама, индустрији и складиштима лож уља.
Има дакле још проблема које треба решити, а који су последице ембарга. Ипак, експерт ИЦИС-а Шредер сматра да су и ти проблеми решиви.
Међутим, поменута прилагођавања тешко да ће бити могућа без већих трошкова. Постоји велика вероватноћа да ће се потрошачи суочити са даљим оптерећењима. Већина стручњака се слаже да немачка влада својим пакетом олакшица може да ублажии последице по потрошаче, али их не може у потпуности надокнадити, наводи ДВ.