Како мали трговци да преживе трговинске ланце?
БЕОГРАД: Отварање великих трговинских ланаца утиче позитивно на привреду, смањује проценат незапослености, ствара већу конкурентност на тржишту и утиче на смањење цена производа, оцењују стручњаци, а управо један од таквих ланаца, Лидл, отвориће своја врата за потрошаче у Србији следеће недеље.
Међутим, декан Београдске банкарске академије Хасан Ханић за Танјуг каже да су многе анализе показале да се повећавањем учешћа великих трговинских ланаца смањује број малопродаваца.
"Због тога мали трговци морају да проналазе своју ''нишу'', односно свој простор на тржишту, да захваљујући доброј локацији, маркетингу, неком посебном асортиману привуку купце како би опстали и развијали се на тржишту", рекао је Ханић.
С друге стране, долазак великих трговинских ланаца је "добар сигнал" за долазак инвеститора и других познатих компанија да улажу у Србију, објашњава Ханић, и додаје да они који долазе да улажу заправо процењују да је пословно окружење у Србији стабилно.
"Долазак нових трговинских ланаца ће утицати на целокупну привреду, јер ће се повећати конкуренција, а смањити концентрација појединих трговинских ланаца у укупном промету", указао је Ханић.
Смањивање концентрације или, како каже, искључивање монополског положаја за поједине велике трговинске формате, значи да ће грађани имати већи избор, шири и богатији асортиман и ниже цене.
"Отварање ланаца је важано и због тога што ће повећати број запослених у малопродаји, а с друге стране подстиче производњу и промет наших произвођача, који ће се наћи у улози њихових добављача. Оно што, такође, можемо да очекујемо у наредном периоду јесте да ће доћи до пораста стандарда живота и куповне моћи", оцењује Ханић.
Иако велики трговински ланци представљају претњу за мале трговце, Ханић наводи да је постојање конкуренције на тржишту предност, јер је управо конкуренција та која ће "вршити притисак" на свакога да смањује трошкове, побољшавати квалитет производа и кориговати приступачне цене.
Да је конкуренција добра, сагласан је и економиста и стручњак за трговину Стипе Ловрета који је Танјугу рекао да је свака конкуренција позитивна, јер подстиче позитивне промене у трговини.
"Србија ће, доласком Лидла, први пут добити прави дисконтни ланац. Карактеристика ланца дисконта је да има 20 до 30 одсто ниже продајне цене, а тиме и ниже марже, од традиционалних супемаркета и хипермаркета", објаснио је Ловрета.
Наводи да је отварање великих трговинских ланаца добро и за потрошаче и за државу и за привреду, али да је велико питање да ли ће бити добро за произвођаче.
"Биће добро у мери у којој произвођачи из Србије буду радили приватну трговинску марку за Лидл. Волео бих да раде, нисам сигуран да ли ће радити, јер у великој мери имају велике приватне марке из увоза, али волео бих да их обезбеђују произвођачи у Србији", закључио је Ловрета.