ИЗГРАДЊА АУТО-ПУТА БЕОГРАД - ЗРЕЊАНИН - НОВИ САД ИДЕ СВОЈИМ ТОКОМ У плану три моста и 12 петљи за брзину 100 на сат ДО БЕЧКЕРЕКА ЋЕ СЕ СТИЗАТИ ЗА МАЊЕ ОД ПОЛА САТА
Коридори Србије расписали су тендер за услуге техничке контроле пројектне документације за изградњу аутопута Београд - Зрењанин - Нови Сад (деониоца 1 од Борче до Зрењанина).
Процењена вредност јавне набавке је 135 милиона динара, без ПДВ-а, а понуде се подносе до 2. септембра.
Како се из документације објављене на Порталу јавних набавки може приметити, техничка контрола односи се на пројектну документацију за пет фаза изградње, тачније poddеonica, укључујући и мостове преко река Тамиш и Бегеј. Предрачунска вредност изградње деонице од Борче до Зрењанина је 80.358.537.957 динара, без ПДВ-а.
Путни правац Београд (Овча) - Зрењанин - Нови Сад, представља крак примарне мреже путева Србије, који треба да убрза и учини ефикаснијим постојеће даљинске токове на магистралном правцу од Београда ка Зрењанину и Новом Саду. Коридор „Војвођанско П” представљаће основну везу на правцу север-југ, будући да повезује Војводину и Београд, централне и северне делове државе. Наставак тог државног пута, северно од Зрењанина ка Кикинди и западно ка Новом Саду, представља важну везу ка Мађарској - међународном путу Е-75.
Изградњом саобраћанице становници Зрењанина и околних места брже ће се укључивати на Коридор десет, а од Новог Сада до Зрењанина ће се, како је процењено, стизати за око 25 минута.
Приближна дужина коридора је 110 километара, с тим да ће саобраћајница, како је планирано, имати неколико петљи на територији четири града и општине. Ауто-пут ће почињати од петље „Овча“ на северној тангенти обилазнице око Београда, а завршаваће у зони административног подручја Града Новог Сада (наплатна станица).
Коридор аутопута посматра се кроз две деонице Београд - Зрењанин (сектор 1) и Зрењанин - Нови Сад (сектор 2). У односу на Град Зрењанин, тај коридор представља значајан улазно-излазни правац којим ће се, поред интензивног транзитног и теретног саобраћаја, одвијати и путнички, јер велики део насеља на тој деоници гравитира ка Зрењанину. На сектору 2, од Новог Сада до Зрењанина, државни пут већ пролази ван насеља, али ће се изградњом аутопутског профила добити на квалитету и безбедности саобраћаја.
Пројекат подразумева изградњу комплетног профила аутопута, између београдског насеља Овча и Зрењанина (деоница 1) и Зрењанина и Новог Сада (деоница 2), са свим путним објектима и денивелисаним раскрсницама, као и око 5,5 километара брзе саобраћајнице у зони Новог Сада. Осим тога, планирана је и рехабилитација, модернизација и доградња постојеће мреже државних путева првог и другог реда у зони коридора, који ће повезати насеља од Борче до Зрењанина, затим од Зрењанина до Новог Сада траса пролази претежно кроз равничарско (обрадиво) земљиште. На траси новог ауто-пута од петље „Борча“ до петље „Нови Сад – Исток“, градиће се 12 петљи, два моста преко Тамиша, један преко Тисе и надвожњак преко железничке пруге код Перлеза.
Петље су предвиђене у чворовима Овча, Сефкерин, Ковачица, Орловат, Ечка, Арадац, Жабаљ, Каћ и Нови Сад – Исток, а Зрењанин ће имати три излаза на ауто-пут, у чворовима Зрењанин – Исток, Зрењанин – Север и Зрењанин – Запад. „Почетак трасе планиран је на петљи Овча, на делу такозване Северне магистралне тангенте Траса даље иде североисточно и пролази обухват пољопривредног земљишта, затим прелази реку Тамиш где је планиран мост. Траса даље наставља на север где су планиране петље Глогоњ/Јабука као и петља Ковачица. У овом делу положај трасе био је условљен положајем изграђених заливних система као и планираних ветропаркова. Након планиране петље Ковачица траса благо скреће северозападно, непосредно пре ПИО Потамишје даље наставља северно где је планиран мост преко реке Тамиш, и даље наставља северно где је планирана петља Орловат. Након те петље траса скреће северозападно према Ечкој, где је петља Ечка. Траса у овом делу планирана је јужно од Зрењанина. Настављајући западно траса прелази реку Бегеј и наставља према планираној петљи Зрењанин Запад. Ова петља истовремено представља крај прве деонице 1 Београд –Зрењанин (заједно са везом са обилазницом северно од Зрењанина)“, објашњено је у техничкој спецификацији објављеној на Порталу јавних набавки.
Нова траса аутопута на неколико места укршта се са постојећом путном мрежом, односно локалним, атарским и државним путевима. Сва укрштања су, како је наведено, решена ван нивоа надвожњацима или подвожњацима (пропустима). Типови мостовских конструкција и елементи попречног профила на њима (геометријски профил) одређивани су у складу са рангом саобраћајница. Пројектним решењем денивелисане раскрснице су пројектоване у складу са рангом укрсних праваца, односно изабране су денивелисане раскрснице типа „труба“,као најједноставнији облик прикључка са функционалним нивоом раскрснице „Ц“, изузетак је Овча где је предвиђена модификована детелина.
Подсећања ради, закључком Владе Републике Србије из јануара 2021. године пројекат изградње аутопута Београд (Борча) – Зрењанин и Зрењанин – Нови Сад, препознат је као пројекат од посебног значаја, а годину дана касније, у јануару 2022. године, донето је решење, којим се утврђује јавни интерес за експропријацију, административни пренос и непотпуну експропријацију непокретности, ради изградње аутопута Београд (Борча)-Зрењанин и Зрењанин-Нови Сад, као објекта од посебног значаја за Републику Србију. Оквирни комерцијални уговор о пројектовању и изградњи аутопута закључен је у новембру 2023. године између Владе Србије и “China Схандонг Интернатионал Ецономиц анд Technical Цооператион Гроуп, Лтд. оф Схандонг Хи-Спеед Гроуп Цо. Лтд Схандонг Хи-Спеед Гроуп Мансион”. Тим документом предвиђена је фазна реализација пројекта, при чему свака од деоница чини једну или више засебних фаза.
Јована Вукашиновић