IZGRADNJA AUTO-PUTA BEOGRAD - ZRENJANIN - NOVI SAD IDE SVOJIM TOKOM U planu tri mosta i 12 petlji za brzinu 100 na sat DO BEČKEREKA ĆE SE STIZATI ZA MANJE OD POLA SATA
Koridori Srbije raspisali su tender za usluge tehničke kontrole projektne dokumentacije za izgradnju autoputa Beograd - Zrenjanin - Novi Sad (deonioca 1 od Borče do Zrenjanina).
Procenjena vrednost javne nabavke je 135 miliona dinara, bez PDV-a, a ponude se podnose do 2. septembra.
Kako se iz dokumentacije objavljene na Portalu javnih nabavki može primetiti, tehnička kontrola odnosi se na projektnu dokumentaciju za pet faza izgradnje, tačnije poddeonica, uključujući i mostove preko reka Tamiš i Begej. Predračunska vrednost izgradnje deonice od Borče do Zrenjanina je 80.358.537.957 dinara, bez PDV-a.
Putni pravac Beograd (Ovča) - Zrenjanin - Novi Sad, predstavlja krak primarne mreže puteva Srbije, koji treba da ubrza i učini efikasnijim postojeće daljinske tokove na magistralnom pravcu od Beograda ka Zrenjaninu i Novom Sadu. Koridor „Vojvođansko P” predstavljaće osnovnu vezu na pravcu sever-jug, budući da povezuje Vojvodinu i Beograd, centralne i severne delove države. Nastavak tog državnog puta, severno od Zrenjanina ka Kikindi i zapadno ka Novom Sadu, predstavlja važnu vezu ka Mađarskoj - međunarodnom putu E-75.
Izgradnjom saobraćanice stanovnici Zrenjanina i okolnih mesta brže će se uključivati na Koridor deset, a od Novog Sada do Zrenjanina će se, kako je procenjeno, stizati za oko 25 minuta.
Približna dužina koridora je 110 kilometara, s tim da će saobraćajnica, kako je planirano, imati nekoliko petlji na teritoriji četiri grada i opštine. Auto-put će počinjati od petlje „Ovča“ na severnoj tangenti obilaznice oko Beograda, a završavaće u zoni administrativnog područja Grada Novog Sada (naplatna stanica).
Koridor autoputa posmatra se kroz dve deonice Beograd - Zrenjanin (sektor 1) i Zrenjanin - Novi Sad (sektor 2). U odnosu na Grad Zrenjanin, taj koridor predstavlja značajan ulazno-izlazni pravac kojim će se, pored intenzivnog tranzitnog i teretnog saobraćaja, odvijati i putnički, jer veliki deo naselja na toj deonici gravitira ka Zrenjaninu. Na sektoru 2, od Novog Sada do Zrenjanina, državni put već prolazi van naselja, ali će se izgradnjom autoputskog profila dobiti na kvalitetu i bezbednosti saobraćaja.
Projekat podrazumeva izgradnju kompletnog profila autoputa, između beogradskog naselja Ovča i Zrenjanina (deonica 1) i Zrenjanina i Novog Sada (deonica 2), sa svim putnim objektima i denivelisanim raskrsnicama, kao i oko 5,5 kilometara brze saobraćajnice u zoni Novog Sada. Osim toga, planirana je i rehabilitacija, modernizacija i dogradnja postojeće mreže državnih puteva prvog i drugog reda u zoni koridora, koji će povezati naselja od Borče do Zrenjanina, zatim od Zrenjanina do Novog Sada trasa prolazi pretežno kroz ravničarsko (obradivo) zemljište. Na trasi novog auto-puta od petlje „Borča“ do petlje „Novi Sad – Istok“, gradiće se 12 petlji, dva mosta preko Tamiša, jedan preko Tise i nadvožnjak preko železničke pruge kod Perleza.
Petlje su predviđene u čvorovima Ovča, Sefkerin, Kovačica, Orlovat, Ečka, Aradac, Žabalj, Kać i Novi Sad – Istok, a Zrenjanin će imati tri izlaza na auto-put, u čvorovima Zrenjanin – Istok, Zrenjanin – Sever i Zrenjanin – Zapad. „Početak trase planiran je na petlji Ovča, na delu takozvane Severne magistralne tangente Trasa dalje ide severoistočno i prolazi obuhvat poljoprivrednog zemljišta, zatim prelazi reku Tamiš gde je planiran most. Trasa dalje nastavlja na sever gde su planirane petlje Glogonj/Jabuka kao i petlja Kovačica. U ovom delu položaj trase bio je uslovljen položajem izgrađenih zalivnih sistema kao i planiranih vetroparkova. Nakon planirane petlje Kovačica trasa blago skreće severozapadno, neposredno pre PIO Potamišje dalje nastavlja severno gde je planiran most preko reke Tamiš, i dalje nastavlja severno gde je planirana petlja Orlovat. Nakon te petlje trasa skreće severozapadno prema Ečkoj, gde je petlja Ečka. Trasa u ovom delu planirana je južno od Zrenjanina. Nastavljajući zapadno trasa prelazi reku Begej i nastavlja prema planiranoj petlji Zrenjanin Zapad. Ova petlja istovremeno predstavlja kraj prve deonice 1 Beograd –Zrenjanin (zajedno sa vezom sa obilaznicom severno od Zrenjanina)“, objašnjeno je u tehničkoj specifikaciji objavljenoj na Portalu javnih nabavki.
Nova trasa autoputa na nekoliko mesta ukršta se sa postojećom putnom mrežom, odnosno lokalnim, atarskim i državnim putevima. Sva ukrštanja su, kako je navedeno, rešena van nivoa nadvožnjacima ili podvožnjacima (propustima). Tipovi mostovskih konstrukcija i elementi poprečnog profila na njima (geometrijski profil) određivani su u skladu sa rangom saobraćajnica. Projektnim rešenjem denivelisane raskrsnice su projektovane u skladu sa rangom ukrsnih pravaca, odnosno izabrane su denivelisane raskrsnice tipa „truba“,kao najjednostavniji oblik priključka sa funkcionalnim nivoom raskrsnice „C“, izuzetak je Ovča gde je predviđena modifikovana detelina.
Podsećanja radi, zaključkom Vlade Republike Srbije iz januara 2021. godine projekat izgradnje autoputa Beograd (Borča) – Zrenjanin i Zrenjanin – Novi Sad, prepoznat je kao projekat od posebnog značaja, a godinu dana kasnije, u januaru 2022. godine, doneto je rešenje, kojim se utvrđuje javni interes za eksproprijaciju, administrativni prenos i nepotpunu eksproprijaciju nepokretnosti, radi izgradnje autoputa Beograd (Borča)-Zrenjanin i Zrenjanin-Novi Sad, kao objekta od posebnog značaja za Republiku Srbiju. Okvirni komercijalni ugovor o projektovanju i izgradnji autoputa zaključen je u novembru 2023. godine između Vlade Srbije i “China Shandong International Economic and Technical Cooperation Group, Ltd. of Shandong Hi-Speed Group Co. Ltd Shandong Hi-Speed Group Mansion”. Tim dokumentom predviđena je fazna realizacija projekta, pri čemu svaka od deonica čini jednu ili više zasebnih faza.
Jovana Vukašinović