ОПАЛА ПОТРАЖЊА ЗА СТАРИМ АУТОМОБИЛИМА У Новом Саду продато више половњака него у другим градовима Војводине заједно
Прошле године је у Србији продато мање половних возила него 2022. године, а и даље се највише купују половњаци стари више од једне деценије, пре свега дизелаши.
Оно што је добро је то да купци не треба да брину јер је понуда половних возила добра, а из ње се најчешће бира - на основу дебљине новчаника. По речима менаџера за односе с јавношћу портала Половни аутомобили Петра Величковића, на домаћем тржишту половних аутомобила доминирају возила произведена између 2007. и 2011. године јер је у укупном броју продатих половњака таквих 43 одсто.
- Прошлу годину обележио је наставак тренда пада продаје половних аутомобила, који је износио 2,7 одсто - рекао је Величковић. - Ако бисмо то упоредили са 2022., односно са 2021. годином, охрабрује што тај проценат није велики. Наиме, 2021. године пад продаје износио је чак 15 процената, што говори да су у 2023. години, ипак, забележени нешто бољи продајни резултати. Узроке благог пада продаје половњака треба тражити у геополитичкој ситуацији у свету, новим ратним сукобима и инфлацији, а један од разлога слабијих продајних резултата лежи и у чињеници да су многи потенцијални купци очекивали државну субвенцију од 2.100 евра за куповину половних аутомобила стандарда Евро 6, уз рециклажу старијих аутомобила с дизел моторима норми Евро 1, Евро 2 и Евро3.
Да је купаца било мање потврђују и продавци на ауто плацевима у Новом Саду. Величковић то поткрепљује подацима којима располаже портал Половни аутомобили, који говоре да је лане у неколико градова у Војводини продато мање аутомобила него годину раније, али је реч о веома малој разлици од око 250 возила. Наиме, 2023. године је у тим градовима било око 17.500 нових власника половњака, а 2022. године око 17.750. Само у два града - Новом Саду и Сремској Митровици прошле године продато је више половњака него годину раније, а мање нових власника половних возила прошле године је, у односу на 2022. годину, било у Зрењанину, Суботици, Сомбору, Бачкој Паланци, Вршцу и Врбасу.
ГРАД |
Број возила 2023.године |
Број возила 2022.године |
Нови Сад |
8.622 |
8.420 |
Суботица |
2.443 |
2.529 |
Зрењанин |
1.767 |
1.830 |
Сремска Митровица |
1.527 |
1.486 |
Сомбор |
1.155 |
1.376 |
Бачка Паланка |
710 |
762 |
Вршац |
657 |
719 |
Врбас |
623 |
653 |
|
|
|
Према доступним подацима, у Новом Саду је лане продато 8.622 половна аутомобила, у Суботици 2.443, у Зрењанину 1.767…
Величковић каже и да нешто мање од половине свих продатих половних аутомобила из увоза - односно њих 47 одсто, испуњава емисионе стандарде од Евро 1 до Евро 4, што значи да је реч о возилима произведеним до 2009. године.
Прошле године поскупели су и половни и нови аутомобили - каже Петар Величковић. - Када су половњаци у питању, од септембра прошле године виши су трошкови увоза јер је потребно уверење о хомологацији, наплаћује се и еколошка такса, па су, уз трошкове транспорта, половњаци, у просеку, скупљи од око 200 до 250 евра него до тада.
- Иако је било најава да ће почетком године ступити на снагу забрана увоза возила с евро 3 и 4 мотором, то се још није десило, али очекујем да до краја године хоће - каже Величковић.
Наш саговорник каже да, традиционално, купци половњака најчешће купују возила с дизел агрегатима - око 65 одсто, док је око 30 одсто бензинаца. Када су у питању нова возила, ситуација је потпуно другачија јер више од половине свих нових возила која су први пут регистрована прошле године у Србији користи бензин, док је дизелаша око 20 одсто.
Д. Млађеновић