Фрушкогорски коридор: Кроћење планине услов за брзо бушење тунела
„Да је бушен тунел на време било би лакше„, парафраза је поруке коју је директор „Коридора Србије” Александар Антић упутио радницима на улазном порталу тунела испод Иришког венца на траси Фруишкогорског коридора.
Антић је ове седмице снимак своје посете објавио на Инстаграм налогу, а поменута реченица односи се на услове на градилишту, где се на великој врућини и даље ради на утврђивању потпорног зида пред будућим тунелским отвором.
Очигледно, закључујући из снимка, околна геологија није била баш благонаклона према инжењерима, који се труде да обезбеде земљиште иза потпорног зида, чији се састав и структура на малом растојању прилично разликују. Отуд вероватно и Антићева опаска, јер је према најавама од пре два месеца, бушење тунела, који ће са просечном дужином од око 3,5 километра бити најдужи у Србији, требало да почне крајем јуна.
У неку руку, Антић је, почетком јула приликом обиласка градилишта другог кључног дела Фрушкогорског коридора, моста преко Дунава између Петроварадина и Каћа, навео да извођач радова, кинески ЦРБЦ, има обичај да темељно припрема услове за извођење радова, да би онда веома брзо урадио задати посао.
- На тунелу радимо улазни и излазни портал, урадили смо све приступне саобраћајнице, обезбеђујемо све косине. Јако је важно да та фаза, пре него што кренемо у бушење тунела, буде темељно урађена како не бисмо имали проблема током самог бушења тунела и како бисмо стабилизовали читаву ту конструкцију - рекао је тада Антић изразивши очекивање да ће се ускоро успоставити динамика радова којом ће сви бити задовољни.
Радови на двоцевном тунелу испод Фрушке горе, а самим тим и на Фрушкогорском коридору, свечано су отпочели 1. маја 2021. године. Траса ове брзе саобраћајнице дуга је 47,7 километара и издељена је на четири деонице: прва је од петље с ауто-путем Е75 до Парагова, друга је од Парагова до почетка обилазнице око Руме, трећа од петље код Каћа до петље на ауто-путу Е75, а четврта је сама обилазница око Руме.
Овим правцем прође око 900 камиона дневно и 10.000 возила, што га чини једним од најоптерећнијих у држави. Нови коридор ће заобићи Ириг са западне стране, а у близини ће бити изграђена и наплатна станица. Кроз уговор са Кином, држава је обезбедила 715 милиона долара за овај посао, чији крај је заказан за април 2025. године.
Осим што ће омогућити везу са ауто-путем Рума–Шабац и брзом саобраћајницом Шабац–Лозница, те тиме и везу западне Србије и БиХ ка северу и истоку, Фрушкогорски коридор ће излазити и на садашњи ауто-пут Београд–Суботица код бензинске станице „Минут”, али и на будући ауто-пут Нови Сад – Зрењанин – Београд, чији почетак градње се очекује крајем године.
Уједно, на територији Новог Сада, Коридор ће служити као јужна и источна градска обилазница за теретни саобраћај, док ће остала возила моћи да користе и мост који се гради између Новог Сада и Сремске Каменице, јер ће се обилазница око Каменице укрштати с Коридором код мотела „Сунце” на Парагову. Као додатак, за тешке камионе и шлепере који имају крајњу адресу у Новом Саду, гради се и одвајање према друмско-железничком мосту, што ће заправо бити обилазница око Петроварадина.
Од Фрушкогорског коридора се очекује да растерети од тешког теретног саобраћаја Фрушку гору, Ириг, делове Новог Сада, првенствено Партизанску улицу и Салајку и омогући бржи и безбеднији проток људи и робе.
С. Крстић