Ахуђа: Оживећемо ИМТ, производња почиње за годину дана
БЕОГРАД: Производња нових ИМТ трактора почеће најкасније за годину дана, кључне компоненте попут мотора стизаће из Индије, док ће се у Србији правити остали делови и склапати трактори са ознаком ИМТ, каже Камал Ахуђа, заменик директора индијске компаније ''Tafе'' за европско тржиште која је нови власник Индустрије машина и трактора ИМТ.
Ахуђа је за Танјуг рекао да није реално да се комплетна производња трактора одвија у Србији, али да постоје услови да се праве делови попут хидраулике, зупчаника, кабина, фелни, гума, акумулатора и да се на тај начин проценат домаћег учешћа повећава из године у годину.
''Када је ''Фиат'' стигао у Србију, проценат домаћег учешћа био је око 2-3 одсто, а сигуран сам да је сада много већи, тако ће бити и са ''tafе'' тракторима'', уверен је Ахуђа.
На питање колико ће ''Tafе'' запослити радника и инжењера из Србије, Ахуђа одговара да је за сада тешко говорити о том броју будући да се начин производње трактора, како каже, много променио.
''Данашње фабрике раде са ''хи-тећ'' машинама и немају толико запослених као раније. Не постоји више вертикални модел производње по коме се све, од најмањег до највећег дела, прави у фабрици. Данас се много ради са кооперантима, тако послујемо и у Индији. У сваком случају број запослених ће се повећавати са растом производње'', тврди Ахуђа.
Истиче да у Србији има потребног кадра за производњу што је, каже, био један од одлучујућих фактора због којег је ''Tafе'' одлучио да купи ИМТ.
''Могли смо да купимо погон и у некој другој држави, али у Србији има највише квалификованог кадра за производњу трактора када је реч о овом региону'', каже Ахуђа.
Наводи да ''Tafе'' тренутно преговара са стратешким партнерима у Србији о чему, каже, не може још увек јавно да говори, као ни о инвестицијама у производњу трактора у Србији.
''Улагања ће бити милионска, али не могу то да прецизирам. ''Tafе'' даје и своје знање, стручњаке, слаћемо одређене машине и агрегате у Србију, а улагаће и стратешки партнер. Очекујемо да најкасније за 12 месеци почне производња нових ИМТ трактора'', казао је Ахуђа.
Говорећи о наредним корацима након што је ''Tafе'' купио бренд, интелектуална права и некретнину ИМТ у Јарковцу, Ахуђа је навео да ће тим инжењера из Индије, којима ће се прикључити неколико бивших радника и директора из ИМТ, ускоро доћи у Србију како би одабрали локације за производњу делова за трактор.
''Имамо план за Србију, а слично радимо у Турској где неколико година правимо тракторе који се продају на турском тржишту, а извозимо их и у Америку'', каже Ахуђа.
На Међународном сајму пољопривреде у Новом Саду пољопривредници ће у мају имати прилику да виде модел ''tafе 42'' који ће их, сигуран је Ахуђа, веома подсетити на ИМТ 539.
Сличност та два модела, како каже, није случајна јер ''Tafе'' и ИМТ везује дугогодишња сарадња која је почела шездесетих година, а до 1992. две компаније су оствариле промет од 250 милиона долара.
Ахуђа, чија је мајка Српкиња, а отац Индијац и један од водећих људи у компанији ''Tafе'', каже да је имао велику жељу да се сарадња две компаније и две државе обнови и настави.
''Желео сам да мој отац то доживи јер је цео живот посветио ''Taffе''-u и сарадњи са ондашњом Југославијом. Сем тога, и ја сам рођен у Београду, овде сам живео до 10.године и нисам заборавио српски'', прича Ахуђа.
Каже да га изненађују питања зашто су Индијци купили ИМТ и шта имају од тога јер, како каже, у Индији још увек верују у овај бренд, а ИМТ памте као квалитетан и поуздан трактор.
''Siguran сам да ћемо са новом технологијом оживети ИМТ и учинити га релевантним за нова тржишта. Наш циљ није само Србија и бивша Југославија, занима нас и Русија, чак и западна Европа јер се Србија приближава ЕУ. Скептици кажу да ће то бити тек за пет-седам година, али за фирму као што је ''Tafе'' то није дуго'', истиче Ахуђа.
Додаје да је ''Tafе'', на чијем је челу његова рођака Малека Сринивасан, највећи појединачни деоничар у америчкој АГЦО корпорацији која власник трактора ''фендт'', ''ćallеngеr, ''валтра'', ''masеy фергусон'' и има промет око 12 милијарди долара.
Како каже, годишња производња трактора је око 180.000, а извозе се у више од 90 одсто афричких земаља, као и у Бангладешу, Шри Ланки, Бурми и Бутану.