Нафташи брзи само када дижу цене горива
Да су нафташи брзи само када подижу цене, имамо, нажалост, прилику да видимо ових дана. Месецима су цене сирове нафте падале, али гориво то ни изблиза није пратило.
Међутим, када је нафта само мало поскупела, цене горива су готово аутоматски скочиле.
Цена сирове нафте у односу на јуни прошле године нижа је више него упола, а на светском тржишту се практично већ више од пола године ситуација не мења јер барел углавном иде наниже. Тако је у јуну 2014. за барел нафте типа „брент” требало око 110 долара, јуче је за исту количну требало око 57 долара, колико је коштао и на крају прошле године, а крајем прошлог месеца барел „брента” пао је испод 49 долара. Тако ниске цене нафте на светском тржишту нису забележене више од пет година јер је 2010. године просечна цена „брента” била је око 80 долара, а те године најнижа цена барела била је око 70 долара.
Ипак, и поред значајног пада цене сирове нафте, па и горива, остале цене нису се померале наниже. И како сада ствари стоје, ништа се ни неће десити јер од почетка овог месеца, уз мање осцилације, цена сирове нафте има тренд раста и од 1. фебруара до сада барел нафте типа „брент” скупљи око шест долара. Истовремено, указују у Удружењу нафтних компанија Србије, расту и котације, референтне цене бензина и дизела које се користе у трговини дериватима на велико, и то 70 до 80 долара по тони. За сада се раст цена нафте, као ни однос курса долара и динара, нису одразили на цену горива на бензинским станицама, а у том удружењу очекују њихов благи раст у наредном периоду.
Треба рећи да је ниска цена нафте довела до пада цене горива на свим локалним тржиштима, па и у Србији. Гориво је на бензинским пумпама у нашој земљи сада јефтиније него у јуну прошле године око 20 динара јер је литар бензина испод 130 динара, а литар дизела око 140 динара. Садашње цене ниже су, не само у динарима већ и када се износ прерачуна у евре, пошто је у јуну литар безоловног бензина коштао око 1,28 евро, а дизел-горива 1,33, док сада за бензин треба око 1,05 евро, а за литар дизела око 1,14. То значи да сада за резервоар од 40 литара бензина треба издвојити око 42 евра, а у јуну је требало око 51, док за исту количину дизела сада треба око седам евра мање јер уместо јунских око 53 евра, сада је за 40 литара дизела потребно око 46.
И поред тога, снижења цене горива није довело до значајног повећања промета на бензинским пумпама. Иако је литар горива сада јефтинији, за многе потрошаче вожња аутомобилом постала је луксуз и вози се само кад се мора. Наиме, издвајање за 40 литара горива чини око четвртине минималне зараде у Србији па зато и није чудо што се на бензинску пумпу ретко иде.
Д. Млађеновић
И други се праве невешти
Пад цена сирове нафте довео је до снижења цене горива, али слободно се може рећи да се осим тога, на тржишту ништа друго није променило. Наиме, готово да ниједан производ или услуга није појефтинила, а да је разлог томе смањење трошкова на име учешћа горива у цени производа. Занимљиво је да је потпуно другачија слика када је обрнута ситуација јер при повећању цене нафте, готово по правилу одмах поскупљују и други производи – од прехрамбених до комуналних. Изгледа да је то једносмеран процес – кад нафта и гориво поскупљују, онда је учешће енергента у цени производа велико, а кад дође до пада цена горива, онда је учешће те ставке у цени производа незнатно.