ВЕЛИКИ МУЗИЧКИ СТУДИЈИ ПРЕСАВИЛИ ТАБАК Туже вештачку интелигенцију због ауторских права
Коришћење туђег музичког каталога за тренирање алгоритама и креирање АИ „плагијата” могло би много, да не кажемо и сувише, да кошта Суно и Удио, креатора алата за синтетизовање музике.
Америчко удружење музичке индустрије Рецординг Industry Association оф Америца (РИАА) покренуло је две тужбе због кршења ауторских права њихових чланова, музичких издавача. У тужбама се тврди да су компаније Суно АИ и Удио АИ масовно кршиле ауторска права копирањем и искоришћавањем звучних записа без дозволе, за креирање својих система за генерисање музике путем вештачке интелигенције.
Суно и Удио су, наиме, познате странице које омогућавају сваком члану и претплатику креирање сопоственог музичког материјала, задајући задатке вештачкој интелигенцији текстуалним промптовима, уз одређивање жанра, текста, емоција, ритма и сличних одредница. Међутим, у позадини свега стоје напредни системи генеративне вештачке интелигенције који су морали бити тренирани на великом каталогу музике – а он је, како тврде тужитељи, прибављен илегално. Поврх тога, наведени алати у стању су да израде и плагијате постојећих песама, користећи музику и вокале које је тешко разликовати од оригиналних. Тако интернетом крстаре разне верзије песама групе Квин које пева Фреди Меркјури, на пример, а примера је безброј.
Sony Мусиц Ентертаинмент, УМГ Рецордингс и Warner Рецордс, као неки од носилаца прекршених ауторских права, траже од тужених компанија признање да су при тренирању система користили њихову музику. Од суда траже да им забрани такво даље деловање и да им додели одштету за све досад учињене прекршаје – у износу од, наводно, чак 150.000 долара по коришћеном делу.
Имајући на уму да се тренирање ГенАИ-ја обавља аутоматизовано да је за то потребно имати велике базе података, у овом случају с хиљадама или можда милионима песама, могуће је да износ одштете врло брзо скочи на неслућене висине. Тужбу подржавају и остала удружења, издавачи и синдикати у оквиру музичке индустрије из САД и Канаде.
Први човек компаније Суно АИ, Мајки Шулман, после тужбе дао је изјаву за портал Билборд, у којој, између осталог, каже: „Наша технологија је трансформативна; дизајнирана је за генерисање потпуно нових резултата, а не за памћење и понављање већ постојећег садржаја”. Напоменуо је и да управо због тога не дозвољавају да се у промптовима задају имена уметника које би систем требало да плагира. Али, из РИАА одговарају да је избегнут одговор на кључно питање: „Које сте звучне записе користили без дозволе?”
Ако ова тужба успе, можемо очекивати праву поплаву тужби из других земаља и музичких компанија, а то се може пренети и на друге врсте уметности, па и новинарство.
Решење је можда у ономе што данас представља Википедија: добровољном доприносу и бесплатном коришћењу материјала у некомерцијалне сврхе, ради вишег циља – лаког приступа општем знању човечанства.
И. Р.