Ученичке задруге, пут за развој предузетничких вештина
БЕОГРАД: Министарство просвете, науке и технолошког развоја ове године је определило 29 милиона динара за унапређење рада ученичких задруга, а према речима ресорног министра Бранка Ружића план је да се до 2023. године у основним и средњим школама оснује 350 таквих задруга.
Ружић је на конференцији "Ученичке задруге-могућности и значај за развој компетенција ученика", рекао да су ученичке задруге важан део образовног васпитног рада у школама, те да развијају потенцијал, радне навике ученика и предузетничке вештине.
Он је навео да је до 2018. године у основним и средњим школама основано 55 ученичких задруга, а да их сада има 112.
Министар је истакао да је ове године након расписивања јавних позива додељено 9,8 милиона динара за 43 пројекта основних школа за набавку машина, опреме, средстава и материјала за рад.
Будући да су ученичке задруге препознате као потенцијал за предузетничко образовање, ресорно министарство је, каже Ружић, Стратегијом развоја образовања до 2030. године предвидело стварање услова за унапређивање рада ученичких задруга, као и оснивање већег броја њих.
Он је додао да ће се наставити са доделом финансијских средстава и саветодавнин радом да се и у школама у којима нема задруга, оне оснују.
Једна од првих школа која је 2017. године основала ученичку задругу је осмолетка "Мића Стојковић" из Умчара, а директор Владимир Бокић каже да је у њен рад укључено 100 ученика, а активности усмерене на пољопривреду и воћарство.
Ученичке задруге су, каже, значајне, јер у њима ученици проводе слободно време и развијају вештине.
"Ученици су сами креатори свега, а ми, наставници заједно са њима долазимо до неких идеја и реализација тих пројеката", рекао је Бокић.
Додао је да је школа учествовала у два пројекта, а оба пута средства Министарства просвете искористили за куповину машина и опремање кухиње.
Помоћница министра привреде за развој малих и средњих предузећа и предузетништва Катарина Обрадовић Ивановић рекла је да је то министарство препознало значај развоја предузетничких вештина и њиховог укључивања у образовни систем у Србији.
Ивановић је навела да је препорука Европске уније да се ученичке задруге не уводе као нови предмет у школи, већ да се уводе и посматрају као могућост да се деци пружи шанса да стекну предузетничка искуства и знања.
"Није очекивање, нити је циљ да сва деца буду предузетници, али је важно да сви размишљају на предузетнички начин, да сагледавају добре и лоше стране, да знају да процене ризик, да активно поступају у животу", рекла је она.