Učeničke zadruge, put za razvoj preduzetničkih veština
BEOGRAD: Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja ove godine je opredelilo 29 miliona dinara za unapređenje rada učeničkih zadruga, a prema rečima resornog ministra Branka Ružića plan je da se do 2023. godine u osnovnim i srednjim školama osnuje 350 takvih zadruga.
Ružić je na konferenciji "Učeničke zadruge-mogućnosti i značaj za razvoj kompetencija učenika", rekao da su učeničke zadruge važan deo obrazovnog vaspitnog rada u školama, te da razvijaju potencijal, radne navike učenika i preduzetničke veštine.
On je naveo da je do 2018. godine u osnovnim i srednjim školama osnovano 55 učeničkih zadruga, a da ih sada ima 112.
Ministar je istakao da je ove godine nakon raspisivanja javnih poziva dodeljeno 9,8 miliona dinara za 43 projekta osnovnih škola za nabavku mašina, opreme, sredstava i materijala za rad.
Budući da su učeničke zadruge prepoznate kao potencijal za preduzetničko obrazovanje, resorno ministarstvo je, kaže Ružić, Strategijom razvoja obrazovanja do 2030. godine predvidelo stvaranje uslova za unapređivanje rada učeničkih zadruga, kao i osnivanje većeg broja njih.
On je dodao da će se nastaviti sa dodelom finansijskih sredstava i savetodavnin radom da se i u školama u kojima nema zadruga, one osnuju.
Jedna od prvih škola koja je 2017. godine osnovala učeničku zadrugu je osmoletka "Mića Stojković" iz Umčara, a direktor Vladimir Bokić kaže da je u njen rad uključeno 100 učenika, a aktivnosti usmerene na poljoprivredu i voćarstvo.
Učeničke zadruge su, kaže, značajne, jer u njima učenici provode slobodno vreme i razvijaju veštine.
"Učenici su sami kreatori svega, a mi, nastavnici zajedno sa njima dolazimo do nekih ideja i realizacija tih projekata", rekao je Bokić.
Dodao je da je škola učestvovala u dva projekta, a oba puta sredstva Ministarstva prosvete iskoristili za kupovinu mašina i opremanje kuhinje.
Pomoćnica ministra privrede za razvoj malih i srednjih preduzeća i preduzetništva Katarina Obradović Ivanović rekla je da je to ministarstvo prepoznalo značaj razvoja preduzetničkih veština i njihovog uključivanja u obrazovni sistem u Srbiji.
Ivanović je navela da je preporuka Evropske unije da se učeničke zadruge ne uvode kao novi predmet u školi, već da se uvode i posmatraju kao mogućost da se deci pruži šansa da steknu preduzetnička iskustva i znanja.
"Nije očekivanje, niti je cilj da sva deca budu preduzetnici, ali je važno da svi razmišljaju na preduzetnički način, da sagledavaju dobre i loše strane, da znaju da procene rizik, da aktivno postupaju u životu", rekla je ona.