У војвођанским средњим школама учионице од јесенас пуније
НОВИ САД: У двадесет три гимназије, седамдесет четири стручне школе, четрнаест мешовитих, десет уметничких школа и исто толико оних у којима се образују ученици са сметњама у развоју и инвалидитетом у Војводини, за ову школску годину било је предвиђено 19.700 места за упис првака, односно 168 мање него лане, али и скоро 1.000 места више него што је било свршених осмака.
Средњошколске књижице у септембру добило је 17.511 ученика, што је 273 ученика више него у prеthodnoj школској години. У поређењу с prеthodnom годином, планирано је и уписано за око један посто више ученика на трогодишње образовање, а за исто толико мање на четворогодишње.
У три средње школе, поред наставе на српском и мађарском језику реализује се настава и на хрватском, а у једној се, поред наставе на српском и мађарском, реализује и на словачком језику. На два језика настава се реализује у 36 школа. Од тога, у 31 на српском и мађарском, у по две на српском и словачком језику и српском и румунском и у једној школи на српском и русинском наставном језику. Остале школе су једнојезичне, и то 79 с наставом на српском и две с мађарским наставним језиком.
Наставу на српском похађа 15.853 ученика, а у одељењу има просечно 27 првака, док је од 2.181 осмака који су наставу похађали на неком од језика националних заједница, у одељења средњих школа с наставом на мађарском, словачком, румунском, русинском или хрватском језику у овој школској години уписано 1.658 првака, што је за један одсто већи обухват него у школској 2017/18. године.
На територији АП Војводине регистроване су двадесет три приватне средње школе, али их је Секретаријату податке доставило петнаест, у које је у први разред уписано 347 редовних ученика, што је 37 ученика више него prеthodnе школске године.
Највише ученика је у гимназијским одељењима, а следе здравство и социјална заштита, грађевинарство, економија, електротехника, машинство и личне услуге.
На мађарском наставном језику уписано 1.436 ученика у 72 одељења. Просечан број ученика у одељењу је 20. На словачком језику, у пет одељења, уписано 119 ученика, на румунском, у два одељења 25 ученика, на русинском 11 ученика, док је у одељењима с наставом на хрватском језику ове године 67 ученика. Ове школске године обухват ученика на мађарском наставном језику остао је исти, на русинском је смањен, док на словачком и румунском наставља да расте, а у средње образовање на хрватском језику и даље се уписује више ученика од броја оних који основно образовање стичу на овом наставном језику.
У 11 подручја рада на трогодишње смерове уписано је 3.688 ученика, у 145 одељења. Просечан број ученика у одељењу је 25.У односу на prеthodnu школску годину, то је 268 ученика више. Од ових ученика, 3.320 школује се на српском,15 на словачком, а остали на мађарском језику. У поређењу с prеthodnom годином, планирано је и уписано више ученика у подручјима рада пољопривреда и текстилство, док је смањен број планираних места у личним услугама. У електротехници је планирано више места за упис, али није уписано више ученика него у prеthodnoj години.
У образовним профилима с четворогодишњим трајањем у гимназијама, стручним школама, мешовитим и уметничким, у 13 подручја рада, ове године има 13.823 првака распоређених у 518 одељења, па је просечно у одељењу 27 ђака. На српском језику наставу слуша 12.533 ученика, на мађарском 1.083, на словачком 104, на румунском 25, на русинском 11 , а на хрватском језику 67 ученика.У поређењу с прошлом школском годином, реализација уписа ученика на словачком наставном језику је боља, на српском и румунском језику је остала иста, док је реализација уписа била слабија када су у питању мађарски, русински и хрватски језик.
Као и prеthodnih година, највише места за упис предвиђено је за гимназијско образовање, док је у стручним и мешовитим школама, највише места планирано за подручје рада електротехника, економија, право и администрација , па здравство и социјална заштита, а највећи број слободних места остао у пољопривреди, економији и електротехници.
Ове школске године, за разлику од prеthodnе школске године, већи број ученика који наставу похађају на српском језику определио се за похађање верске наставе. На мађарском, румунском, русинском и хрватском језику још је већи проценат ученика опредељених за верску наставу.
Ученици који наставу похађају на словачком језику и ове школске године су се у знатно већем проценту определили за изучавање предмета етичко-хуманистичког садржаја – грађанско васпитање, мада је број опредељених за верску наставу већи него prеthodnih година.
Образовање по дуалном принципу у овој школској години организовано је у 25 средњих школа, за 18 образовних профила из осам подручја рада, за четири четворогодишња и 14 трогодишњих образовних профила. Дуално се за рад спрема 727 ученика у 29 одељења с наставом на српском и мађарском језику.
У поређењу с прошлом школском годином, планирано је 405 места, а уписано 284 ученика мање, јер су одабрани само образовни профили, школе и одељења у којима ће се максимално примењивати принципи дуалног образовања.У овом систему у трогодишњим одељењима је 637 ученика у 26 одељења, а од тог броја их је 511 у 20 одељења на српском и 126 ученика у шест одељења на мађарском језику. У четворогодишњим смеровима је 90 ученика у четири одељења с наставом на српском језику.
Д. Девечерски