U vojvođanskim srednjim školama učionice od jesenas punije
NOVI SAD: U dvadeset tri gimnazije, sedamdeset četiri stručne škole, četrnaest mešovitih, deset umetničkih škola i isto toliko onih u kojima se obrazuju učenici sa smetnjama u razvoju i invaliditetom u Vojvodini, za ovu školsku godinu bilo je predviđeno 19.700 mesta za upis prvaka, odnosno 168 manje nego lane, ali i skoro 1.000 mesta više nego što je bilo svršenih osmaka.
Srednjoškolske knjižice u septembru dobilo je 17.511 učenika, što je 273 učenika više nego u prethodnoj školskoj godini. U poređenju s prethodnom godinom, planirano je i upisano za oko jedan posto više učenika na trogodišnje obrazovanje, a za isto toliko manje na četvorogodišnje.
U tri srednje škole, pored nastave na srpskom i mađarskom jeziku realizuje se nastava i na hrvatskom, a u jednoj se, pored nastave na srpskom i mađarskom, realizuje i na slovačkom jeziku. Na dva jezika nastava se realizuje u 36 škola. Od toga, u 31 na srpskom i mađarskom, u po dve na srpskom i slovačkom jeziku i srpskom i rumunskom i u jednoj školi na srpskom i rusinskom nastavnom jeziku. Ostale škole su jednojezične, i to 79 s nastavom na srpskom i dve s mađarskim nastavnim jezikom.
Nastavu na srpskom pohađa 15.853 učenika, a u odeljenju ima prosečno 27 prvaka, dok je od 2.181 osmaka koji su nastavu pohađali na nekom od jezika nacionalnih zajednica, u odeljenja srednjih škola s nastavom na mađarskom, slovačkom, rumunskom, rusinskom ili hrvatskom jeziku u ovoj školskoj godini upisano 1.658 prvaka, što je za jedan odsto veći obuhvat nego u školskoj 2017/18. godine.
Na teritoriji AP Vojvodine registrovane su dvadeset tri privatne srednje škole, ali ih je Sekretarijatu podatke dostavilo petnaest, u koje je u prvi razred upisano 347 redovnih učenika, što je 37 učenika više nego prethodne školske godine.
Najviše učenika je u gimnazijskim odeljenjima, a slede zdravstvo i socijalna zaštita, građevinarstvo, ekonomija, elektrotehnika, mašinstvo i lične usluge.
Na mađarskom nastavnom jeziku upisano 1.436 učenika u 72 odeljenja. Prosečan broj učenika u odeljenju je 20. Na slovačkom jeziku, u pet odeljenja, upisano 119 učenika, na rumunskom, u dva odeljenja 25 učenika, na rusinskom 11 učenika, dok je u odeljenjima s nastavom na hrvatskom jeziku ove godine 67 učenika. Ove školske godine obuhvat učenika na mađarskom nastavnom jeziku ostao je isti, na rusinskom je smanjen, dok na slovačkom i rumunskom nastavlja da raste, a u srednje obrazovanje na hrvatskom jeziku i dalje se upisuje više učenika od broja onih koji osnovno obrazovanje stiču na ovom nastavnom jeziku.
U 11 područja rada na trogodišnje smerove upisano je 3.688 učenika, u 145 odeljenja. Prosečan broj učenika u odeljenju je 25.U odnosu na prethodnu školsku godinu, to je 268 učenika više. Od ovih učenika, 3.320 školuje se na srpskom,15 na slovačkom, a ostali na mađarskom jeziku. U poređenju s prethodnom godinom, planirano je i upisano više učenika u područjima rada poljoprivreda i tekstilstvo, dok je smanjen broj planiranih mesta u ličnim uslugama. U elektrotehnici je planirano više mesta za upis, ali nije upisano više učenika nego u prethodnoj godini.
U obrazovnim profilima s četvorogodišnjim trajanjem u gimnazijama, stručnim školama, mešovitim i umetničkim, u 13 područja rada, ove godine ima 13.823 prvaka raspoređenih u 518 odeljenja, pa je prosečno u odeljenju 27 đaka. Na srpskom jeziku nastavu sluša 12.533 učenika, na mađarskom 1.083, na slovačkom 104, na rumunskom 25, na rusinskom 11 , a na hrvatskom jeziku 67 učenika.U poređenju s prošlom školskom godinom, realizacija upisa učenika na slovačkom nastavnom jeziku je bolja, na srpskom i rumunskom jeziku je ostala ista, dok je realizacija upisa bila slabija kada su u pitanju mađarski, rusinski i hrvatski jezik.
Kao i prethodnih godina, najviše mesta za upis predviđeno je za gimnazijsko obrazovanje, dok je u stručnim i mešovitim školama, najviše mesta planirano za područje rada elektrotehnika, ekonomija, pravo i administracija , pa zdravstvo i socijalna zaštita, a najveći broj slobodnih mesta ostao u poljoprivredi, ekonomiji i elektrotehnici.
Ove školske godine, za razliku od prethodne školske godine, veći broj učenika koji nastavu pohađaju na srpskom jeziku opredelio se za pohađanje verske nastave. Na mađarskom, rumunskom, rusinskom i hrvatskom jeziku još je veći procenat učenika opredeljenih za versku nastavu.
Učenici koji nastavu pohađaju na slovačkom jeziku i ove školske godine su se u znatno većem procentu opredelili za izučavanje predmeta etičko-humanističkog sadržaja – građansko vaspitanje, mada je broj opredeljenih za versku nastavu veći nego prethodnih godina.
Obrazovanje po dualnom principu u ovoj školskoj godini organizovano je u 25 srednjih škola, za 18 obrazovnih profila iz osam područja rada, za četiri četvorogodišnja i 14 trogodišnjih obrazovnih profila. Dualno se za rad sprema 727 učenika u 29 odeljenja s nastavom na srpskom i mađarskom jeziku.
U poređenju s prošlom školskom godinom, planirano je 405 mesta, a upisano 284 učenika manje, jer su odabrani samo obrazovni profili, škole i odeljenja u kojima će se maksimalno primenjivati principi dualnog obrazovanja.U ovom sistemu u trogodišnjim odeljenjima je 637 učenika u 26 odeljenja, a od tog broja ih je 511 u 20 odeljenja na srpskom i 126 učenika u šest odeljenja na mađarskom jeziku. U četvorogodišnjim smerovima je 90 učenika u četiri odeljenja s nastavom na srpskom jeziku.
D. Devečerski