Школе се увелико припремају за јесењи сценарио
Комбиновано учење, тзв. блендед леарнинг, постаће од јесени норма уколико се буктање ковида 19 не стиша.
То значи да ће средњошколци теоријски део наставе пратити од куће, док ће се пракса, која је неизоставни део стручних школа, а посебно дуалних профила, организовати у учионицама или на радном месту, мада у измењеним околностима.
Како изгледа стратешки план Електротехничке школе „Михајло Пупин” у Новом Саду, која има укупно 17 трогодишњих и четворогодишњих смерова, предочио је за „Дневник” директор Милан Вукобрат.
– Ако ова ситуација буде потрајала, а све су прилике да хоће, од септембра ћемо теоријску наставу држати онлајн – потврдио је Вукобрат. – Већ имамо довољно техничких могућности, а учествовали смо и у акцији РТС Планета, снимајући лекције за читав образовни систем. Једна учионица биће опремљена за наставнике чији ће се часови преносити уживо, преко интернета. За лабораторијске вежбе и практичну наставу која се одвија у школи имали бисмо специјалан распоред, што значи да би ученици и професори долазили у мањим групама, поштујући прописе и безбедност.
Стране компаније траже наше ђаке
Веома јаке стране компаније на нашем тржишту затражиле су најпре индустријске механичаре, а за њима је кренуло остало: електричари, електромеханичари за белу технику, монтери телекомуникационих мрежа, електромонтери. Од прошле године, ученицима по закону припада и новчана надокнада за рад, што је, поред могућности запослења, одличан стимуланс.
– Компанија прими, рецимо, десет ученика на праксу, свесна да ће део њих каснити, изостајати са наставе, бити неуредан и без радних навика. После две године школовања, од њих већ може да изабере четворо који испуњавају критеријуме и понуди им посао кад стекну диплому средње школе – каже Вукобрат.
Осим индустријске роботске руке, за коју су добили средства преко конкурса Министарства правде, овогодишња новина могла би бити и тзв. удаљена лабораторија, базирана на Raspbеrry Пи рачунарима и макетама, које ђаци могу даљински активирати, извршити експеримент у реалном времену, што ће забележити видео-камера, те добити приказ резултата.
– Удаљеној лабораторији путем интернета можете приступити са било ког места, па и од куће. Ученик резервише термин, па са свог рачунара задаје команду и покреће експеримент. Преко камере види, на пример, да ли је електромотор стартовао, а затим очитава параметре који су део вежбе. Резултати мерења преко интернета стижу до ученика, који их онда сређује, црта дијаграме, пише лабораторијски извештај и изводи закључак, заправо одради читаву вежбу а да није морао крочити у кабинет, што је корисно и ђацима који су одсутни због болести, па и деци с посебним потребама, какву имамо у школи – додаје саговорник.
С компанијама у којима се, по дуалном моделу, одвија пракса ствар је, каже, релативно једноставна.
– Док је трајало ванредно стање, у поједине компаније ученици нису ишли, али имамо договор са њима да у току летњег распуста то надокнаде. Ако се ситуација буде поновила, ђаци ће бити код куће или ће долазити у радионицу да нешто одраде све док предузећа не буду одредила термине погодне за практичну наставу. Иначе имамо одличну дугогодишњу сарадњу са Енерготехником Јужна Бачка, АД Струјом, бројним сервисима и мањим фирмама, а од јесени би требало да је започнемо с Електровојводином и Телекомом – истиче Вукобрат.
Иако је често промовисана, прича о дуалном образовању пробија се стидљиво и полако.
– Родитељи још увек говоре: „Не желим да моје дете прља руке и ради тешке послове”, а онда се шокирају кад сазнају колико се плаћа добар мајстор. Само да наведем пример сервисера за лифтове. Није никаква тајна да је њихова плата у Новом Саду преко 100.000 динара, а тражени су и у Европи. Тренутно је ситуација у целој држави таква: искусни су пред пензијом, више од 20 година нисмо уписали никога на тај смер јер нема заинтересованих, али нам долазе људи из привреде и упорно траже кандидате. Недавно су ми из иностранства тражили 40 момака, а ја немам ниједног. Зато смо се с Привредном комором договорили да ћемо покренути специјализацију после завршене средње школе, за пети степен стручности – открива саговорник.
С. Милачић