Škole se uveliko pripremaju za jesenji scenario
Kombinovano učenje, tzv. blended learning, postaće od jeseni norma ukoliko se buktanje kovida 19 ne stiša.
To znači da će srednjoškolci teorijski deo nastave pratiti od kuće, dok će se praksa, koja je neizostavni deo stručnih škola, a posebno dualnih profila, organizovati u učionicama ili na radnom mestu, mada u izmenjenim okolnostima.
Kako izgleda strateški plan Elektrotehničke škole „Mihajlo Pupin” u Novom Sadu, koja ima ukupno 17 trogodišnjih i četvorogodišnjih smerova, predočio je za „Dnevnik” direktor Milan Vukobrat.
– Ako ova situacija bude potrajala, a sve su prilike da hoće, od septembra ćemo teorijsku nastavu držati onlajn – potvrdio je Vukobrat. – Već imamo dovoljno tehničkih mogućnosti, a učestvovali smo i u akciji RTS Planeta, snimajući lekcije za čitav obrazovni sistem. Jedna učionica biće opremljena za nastavnike čiji će se časovi prenositi uživo, preko interneta. Za laboratorijske vežbe i praktičnu nastavu koja se odvija u školi imali bismo specijalan raspored, što znači da bi učenici i profesori dolazili u manjim grupama, poštujući propise i bezbednost.
Strane kompanije traže naše đake
Veoma jake strane kompanije na našem tržištu zatražile su najpre industrijske mehaničare, a za njima je krenulo ostalo: električari, elektromehaničari za belu tehniku, monteri telekomunikacionih mreža, elektromonteri. Od prošle godine, učenicima po zakonu pripada i novčana nadoknada za rad, što je, pored mogućnosti zaposlenja, odličan stimulans.
– Kompanija primi, recimo, deset učenika na praksu, svesna da će deo njih kasniti, izostajati sa nastave, biti neuredan i bez radnih navika. Posle dve godine školovanja, od njih već može da izabere četvoro koji ispunjavaju kriterijume i ponudi im posao kad steknu diplomu srednje škole – kaže Vukobrat.
Osim industrijske robotske ruke, za koju su dobili sredstva preko konkursa Ministarstva pravde, ovogodišnja novina mogla bi biti i tzv. udaljena laboratorija, bazirana na Raspberry Pi računarima i maketama, koje đaci mogu daljinski aktivirati, izvršiti eksperiment u realnom vremenu, što će zabeležiti video-kamera, te dobiti prikaz rezultata.
– Udaljenoj laboratoriji putem interneta možete pristupiti sa bilo kog mesta, pa i od kuće. Učenik rezerviše termin, pa sa svog računara zadaje komandu i pokreće eksperiment. Preko kamere vidi, na primer, da li je elektromotor startovao, a zatim očitava parametre koji su deo vežbe. Rezultati merenja preko interneta stižu do učenika, koji ih onda sređuje, crta dijagrame, piše laboratorijski izveštaj i izvodi zaključak, zapravo odradi čitavu vežbu a da nije morao kročiti u kabinet, što je korisno i đacima koji su odsutni zbog bolesti, pa i deci s posebnim potrebama, kakvu imamo u školi – dodaje sagovornik.
S kompanijama u kojima se, po dualnom modelu, odvija praksa stvar je, kaže, relativno jednostavna.
– Dok je trajalo vanredno stanje, u pojedine kompanije učenici nisu išli, ali imamo dogovor sa njima da u toku letnjeg raspusta to nadoknade. Ako se situacija bude ponovila, đaci će biti kod kuće ili će dolaziti u radionicu da nešto odrade sve dok preduzeća ne budu odredila termine pogodne za praktičnu nastavu. Inače imamo odličnu dugogodišnju saradnju sa Energotehnikom Južna Bačka, AD Strujom, brojnim servisima i manjim firmama, a od jeseni bi trebalo da je započnemo s Elektrovojvodinom i Telekomom – ističe Vukobrat.
Iako je često promovisana, priča o dualnom obrazovanju probija se stidljivo i polako.
– Roditelji još uvek govore: „Ne želim da moje dete prlja ruke i radi teške poslove”, a onda se šokiraju kad saznaju koliko se plaća dobar majstor. Samo da navedem primer servisera za liftove. Nije nikakva tajna da je njihova plata u Novom Sadu preko 100.000 dinara, a traženi su i u Evropi. Trenutno je situacija u celoj državi takva: iskusni su pred penzijom, više od 20 godina nismo upisali nikoga na taj smer jer nema zainteresovanih, ali nam dolaze ljudi iz privrede i uporno traže kandidate. Nedavno su mi iz inostranstva tražili 40 momaka, a ja nemam nijednog. Zato smo se s Privrednom komorom dogovorili da ćemo pokrenuti specijalizaciju posle završene srednje škole, za peti stepen stručnosti – otkriva sagovornik.
S. Milačić