Рекордне посете, иновативне теме, квалитетнија продукција прошле године у музејима Новог Сада
Нови Сад се већ 2020. увелико спремао да дочека 2021. годину, која је за Српску Атину значила отварање нове странице историје, као Европске престонице културе.
Prеthodna, 2019. понела је титулу најуспешније године за новосадски туризам и све указује на то да ће Нови Сад спремно ући у једну од најзначајнијих година у култури. Међутим, пандемија коронавируса све је зауставила. Врата културних институција се затварају за посетиоце, уметници и други радници у култури су у непознатој ситуацији која је „подигла зид“ између њих и публике. Нови Сад је, уз нове онлајн садржаје и подршку локалној сцени, кроз конкурс успео да потврди да је и у тој ситуацији одржао епитет града културе и добио још једну годину за припрему титуле, али се могло претпоставити да ће последице бити далекосежне и вишеслојне.
Чињеницу о унапређењу музејских капацитета потврђује и обнова дела Музеја града Новог Сада на Петроварадинској тврђави, који подразумева 1.200 квадрата, а све због великог подухвата какав је изложба „Милева: Ми смо стена“, уметника др Душана Јововића, која је у оквиру Дочека и затворила годину титуле Европске престонице културе. Тиме је град добио један од најозбиљнијих изложбених простора, који је нови живот започео несвакидашњом, интерактивном изложбом, првом таквом на свету о животу и значају велике научнице Милеве Марић Ајнштајн.
Ипак, Светски дан музеја ове године, који се обележава 18. маја, најзначајније музејске установе у Новом Саду дочекале су са више него позитивним утисцима о оствареном успеху у 2022. години - рекордни бројеви посета, боља и квалитетнија продукција, иновативнији избор тема, изложбе до сада невиђених дела, помаци у музејској делатности...
- Протекла година за Музеј Војводине вероватно се може сматрати најуспешнијом годином у историји наше установе - каже директорка Музеја мр Тијана Станковић Пештерац. - О томе сведочи не само Октобарска награда града Новог Сада, којом је Музеј овенчан током прошле године, већ и бројни други показатељи успешности рада наше установе. Поред до сада највећег броја посетилаца који смо имали, више од 85.000, Музеј Војводине реконструисао је део сталне поставке, у којем су изложени највреднији предмети - три позлаћена римска шлема, и Мали изложбени салон, а припремили смо и нову сталну поставку у објекту у Дунавској 37. Реализовано је 18 тематских изложби, како у просторима у Музеју Војводине, тако и у другим установама у земљи и иностранству. У Музеј је враћена и слика Влаха Буковца „Благовештенски сабор у Сремским Карловцима 1861. године“, која је 1993. украдена из Дворца у Челареву и о којој се није знало ништа све до 2021. године.
Музеј Војводине, у склопу програма Европске престонице културе, представио је своја три највреднија артефакта - јединствене римске позлаћене шлемове, који су својеврстан бренд града Новог Сада у оквиру изложбе „Тамо где сеоба завршава – од римске Паноније до данашње Војводине“, док је изложба „Сан неолитске ноћи“ на једном месту, први пут након 1968. године, објединила најважније неолитске артефакте са територије наше земље.
- Сваке године у нашем музеју Светски дан музеја обележава се у склопу манифестације „Музеји за 10“, која обухвата и Ноћ музеја - каже Тијана Станковић Пештерац. - Програм се прави у складу са унапред дефинисаном темом, а овог пута у питању је тема „Музеји, одрживост и благостање“. С обзиром на друштвено одговорну улогу музеја, која се у последње време нарочито потенцира у музеолошкој делатности, неминовно је да у наш рад укључимо и теме везане за одрживи развој, односно да скренемо пажњу јавности на климатске промене и њихове утицаје на културно наслеђе које чувамо.
У Галерији Матице српске кажу да је та установа узела активно учешће у свим програмским луковима и потрудила се да квалитетом и оригиналношћу програма одговори свакој задатој теми и тако допринесе бољој понуди. Реализовали су седам изложби и бројне пратеће програме, те остварили изузетан број посета – више од 130.000 посетилаца.
- Година иза нас била је динамична и садржински богата - рекла је директорка Галерије Матице српске др Тијана Палковљевић Бугарски. - Одржане су бројне разноврсне изложбе. Направљени су помаци у смислу квалитета изложби кроз иновативнији избор тема и излагање до сада невиђених уметничких дела домаћих и страних уметника. Али најснажнији помак учињен је у бољој и квалитетнијој продукцији изложби која је надмашила све до сада виђено. Употреба нових технологија, гостовања страних уметника и кустоса допринели су помацима који ће се памтити. Током prеthodnе године много више је улагано у опремање и дизајн изложби, што је допринело њиховој атрактивности.
Према речима Тијане Палковљевић Бугарски, културни догађаји су знатно више медијски промовисани захваљујући посвећеном раду Фондације „Нови Сад – Европска престоница културе“, што је сасвим сигурно допринело њиховој већој видљивости, па самим тим и бројности посета, а помаци су направљени већ у току припрема за Европску престоницу културе.
- Те припремне године покренуле су публику, указале на бројна нова места и нове моделе презентације културе, тако да током саме године није било проблема са публиком, која је била добро информисана и заинтересована, те је захваљујући њима читав пројекат заиста имао смисла. Нови Сад може да се похвали добро однегованом публиком која има велика очекивања и велики ће изазов бити да се на њих одговори добрим и квалитетним програмима - објашњава Палковљевић Бугарски.
За Музеј Војводине, такође, публика је један од најважнијих услова за развој делатности те установе.
- Као и свака јавна делатност из области културе, тако и музеји свој пуни смисао постижу тек када сви креативни напори, знатна материјална улагања у поставке изложби, као и све друге делатности, допру до публике. Статистички подаци нас у сваком смислу охрабрују и можемо бити задовољни заступљеношћу свих генерација у укупном броју публике. Но, француска пословица каже: „Апетит се ствара једући”, стога настављамо да анализирамо све добијене податке и да унапређујемо све аспекте рада са публиком - каже Станковић Пештерац.
Сарадња видљивија и интензивнија, бољи садржај
Бројни програми које наводе саговорнице не само да су, како и саме потврђују, унапредили њихову музејску делатност, већ и међусобну повезаност, сарадњу и подизање капацитета културних установа. На самом почетку године титуле, упечатљив пример су две изложбе, Музеја Војводине и Музеја града Новог Сада, које су на самом отварању за Дан града биле симболично повезане мостом и биле су увод у период када је у Новом Саду било отворено готово 20 изложби, које су на различите начине приказале историју града.
- Међумузејска сарадња и до сада је представљала уобичајену музеолошку праксу, нарочито када се ради о великим и захтевним пројектима. Оно што је особеност савременог тренутка јесте брзина и ефикасност којом установе успостављају и развијају ту сарадњу. Поново ћу поменути синтагму „дух времена“, која у себи подразумева нове технологије и нове начине комуникације. Будући да је све у савременом тренутку и у нашем свакодневном животу генерално убрзано, тако се и сарадња међу музејима чини интензивнијом и обимнијом. Можда би, ипак, ради поштовања свих ранијих напора бројних стручњака и аутора у prеthodnim деценијама, било праведније рећи да је у нашим данима ова сарадња пре свега видљивија, а развојем свести и друштва постала је и интензивнија - рекла је Тијана Станковић Пештерац.
За мене је Светски дан музеја као рођендан свих музеја, па самим тим и велики празник за све нас који радимо у музејима широм света - наглашава Тијана Палковљевић Бугарски. - Он се обележава манифестацијом Ноћ музеја када музеји раде до касних ноћних или раних јутарњих сати, што публици пружа прилику да доживи ново и другачије искуство. У Србији се Дан музеја обележава у оквиру манифестације „Музеји за 10“ која траје седам дана и пружа бројне програме и садржаје. Сматрам да су то све адекватни начини да се скрене пажња на рад музеја и њихов значај у савременом тренутку.
Међу можда и најуспешнијим примерима је и највећа изложба дела једног од најзначајнијих српских сликара Саве Шумановића која је повезала Галерију Матице српске, Спомен-збирку Павла Бељанског, Галерију ликовне уметности поклон збирку Рајка Мамузића, Галерију слика „Сава Шумановић” у Шиду, али и музеје из региона и Европе.
- Несумњиво је да је реализација пројекта Европска престоница културе допринела бољем умрежавању установа и тешњој сарадњи између њих. Кроз спајање људских и просторних капацитета створени су квалитетнији услови и бољи садржаји што може бити индикативно и за пројекте у будућности. Изложба дела Саве Шумановића је добар пример јер, не само да смо међусобно уступили уметничка дела, него смо имали могућност да дела Саве Шумановића прикажемо истовремено у три галеријска простора, што је подстакло публику из читаве Србије, али и региона, да дођу у Нови Сад и уживају у стваралаштву овог изузетног уметника. Сарадње су увек добродошле и оне доприносе бољем позиционирању и видљивости културе у ширем друштвеном окружењу и због тога их треба стално развијати - објашњава Тијана Палковљевић Бугарски.
Петогодишња стратегија – корак који је унапредио рад
Нови Сад је један од ретких градова чије су 33 установе културе усвојиле петогодишње стратегије рада, и у то баш у годинама припреме за Европску престоницу културе. Представници установа сада истичу да је то једна од најважнијих и најдалекосежнијих одлука донесених у оквиру Европске престонице културе.
- Важност петогодишње стратегије рада је несумњив и због тога сматрамо врло значајном реализацију „Пројекта 33“. Био је то за нас важан тренутак, будући да је реализован са идејом јачања капацитета у установама културе. Запослени у 33 новосадске установе културе током неколико месеци обучавани су за израду петогодишњих стратешких планова. Учешће у овом пројекту значајно нам је помогло да дефинишемо сопствену стратегију у планирању рада наше установе и да њоме обухватимо све аспекте нашег деловања и одредимо јасан правац развоја сложене структуре каква је наша установа - рекла је Тијана Станковић Пештерац.
- Стратешки планови су важно оруђе за успешан рад сваке компаније, па самим тим и установе културе. Мислим да је доношење појединачних петогодишњих стратегија рада заснованих на стратегији развоја културе коју је донео град Нови Сад једна од најдалековидијих одлука донесених у оквиру пројекта Европска престоница културе. Дефинисање визије и мисије, анализа потенцијала и ризика, слабих и јаких тачака и коначно поглед унапред кроз јасно дефинисане циљеве је основ за успешно функционисање. Планско вођење установа културе олакшава и њихово деловање, али и финансирање што истовремено доприноси јединственом функционисању културе на нивоу града што је изузетно важно. Галерија Матице српске већ две деценије континуирано делује кроз примену петогодишњих стратешких планова и за нас је то постала стандардна процедура, али се искрено радујемо доношењу националне стратегије, јер верујемо да ће она унапређењу развоја културе на националном нивоу - рекла је Тијана Палковљевић Бугарски.
А. Брзак