Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Rekordne posete, inovativne teme, kvalitetnija produkcija prošle godine u muzejima Novog Sada

19.05.2023. 10:33 10:59
Piše:
Foto: V. Veličković

Novi Sad se već 2020. uveliko spremao da dočeka 2021. godinu, koja je za Srpsku Atinu značila otvaranje nove stranice istorije, kao Evropske prestonice kulture.

Prethodna, 2019. ponela je titulu najuspešnije godine za novosadski turizam i sve ukazuje na to da će Novi Sad spremno ući u jednu od najznačajnijih godina u kulturi. Međutim, pandemija koronavirusa sve je zaustavila. Vrata kulturnih institucija se zatvaraju za posetioce, umetnici i drugi radnici u kulturi su u nepoznatoj situaciji koja je „podigla zid“ između njih i publike. Novi Sad je, uz nove onlajn sadržaje i podršku lokalnoj sceni, kroz konkurs uspeo da potvrdi da je i u toj situaciji održao epitet grada kulture i dobio još jednu godinu za pripremu titule, ali se moglo pretpostaviti da će posledice biti dalekosežne i višeslojne.


Obnova Muzeja grada Novog Sada

Činjenicu o unapređenju muzejskih kapaciteta potvrđuje i obnova dela Muzeja grada Novog Sada na Petrovaradinskoj tvrđavi, koji podrazumeva 1.200 kvadrata, a sve zbog velikog poduhvata kakav je izložba „Mileva: Mi smo stena“, umetnika dr Dušana Jovovića, koja je u okviru Dočeka i zatvorila godinu titule Evropske prestonice kulture. Time je grad dobio jedan od najozbiljnijih izložbenih prostora, koji je novi život započeo nesvakidašnjom, interaktivnom izložbom, prvom takvom na svetu o životu i značaju velike naučnice Mileve Marić Ajnštajn.


Ipak, Svetski dan muzeja ove godine, koji se obeležava 18. maja, najznačajnije muzejske ustanove u Novom Sadu dočekale su sa više nego pozitivnim utiscima o ostvarenom uspehu u 2022. godini - rekordni brojevi poseta, bolja i kvalitetnija produkcija, inovativniji izbor tema, izložbe do sada neviđenih dela, pomaci u muzejskoj delatnosti...

- Protekla godina za Muzej Vojvodine verovatno se može smatrati najuspešnijom godinom u istoriji naše ustanove - kaže direktorka Muzeja mr Tijana Stanković Pešterac. - O tome svedoči ne samo Oktobarska nagrada grada Novog Sada, kojom je Muzej ovenčan tokom prošle godine, već i brojni drugi pokazatelji uspešnosti rada naše ustanove. Pored do sada najvećeg broja posetilaca koji smo imali, više od 85.000, Muzej Vojvodine rekonstruisao je deo stalne postavke, u kojem su izloženi najvredniji predmeti - tri pozlaćena rimska šlema, i Mali izložbeni salon, a  pripremili smo i novu stalnu postavku u objektu u Dunavskoj 37. Realizovano je 18 tematskih izložbi, kako u prostorima u Muzeju Vojvodine, tako i u drugim ustanovama u zemlji i inostranstvu. U Muzej je vraćena i slika Vlaha Bukovca „Blagoveštenski sabor u Sremskim Karlovcima 1861. godine“, koja je 1993. ukradena iz Dvorca u Čelarevu i o kojoj se nije znalo ništa sve do 2021. godine. 

Muzej Vojvodine, u sklopu programa Evropske prestonice kulture, predstavio je svoja tri najvrednija artefakta - jedinstvene rimske pozlaćene šlemove, koji su svojevrstan brend grada Novog Sada u okviru izložbe „Tamo gde seoba završava – od rimske Panonije do današnje Vojvodine“, dok je izložba „San neolitske noći“ na jednom mestu, prvi put nakon 1968. godine, objedinila najvažnije neolitske artefakte sa teritorije naše zemlje.


Muzej Vojvodine o održivosti

- Svake godine u našem muzeju Svetski dan muzeja obeležava se u sklopu manifestacije „Muzeji za 10“, koja obuhvata i Noć muzeja - kaže Tijana Stanković Pešterac. - Program se pravi u skladu sa unapred definisanom temom, a ovog puta u pitanju je tema „Muzeji, održivost i blagostanje“. S obzirom na društveno odgovornu ulogu muzeja, koja se u poslednje vreme naročito potencira u muzeološkoj delatnosti, neminovno je da u naš rad uključimo i teme vezane za održivi razvoj, odnosno da skrenemo pažnju javnosti na klimatske promene i njihove uticaje na kulturno nasleđe koje čuvamo.


U Galeriji Matice srpske kažu da je ta ustanova uzela aktivno učešće u svim programskim lukovima i potrudila se da kvalitetom i originalnošću programa odgovori svakoj zadatoj temi i tako doprinese boljoj ponudi. Realizovali su sedam izložbi i brojne prateće programe, te ostvarili izuzetan broj poseta – više od 130.000 posetilaca.

- Godina iza nas bila je dinamična i sadržinski bogata - rekla je direktorka Galerije Matice srpske dr Tijana Palkovljević Bugarski. - Održane su brojne raznovrsne izložbe. Napravljeni su pomaci u smislu kvaliteta izložbi kroz inovativniji izbor tema i izlaganje do sada neviđenih umetničkih dela domaćih i stranih umetnika. Ali najsnažniji pomak učinjen je u boljoj i kvalitetnijoj produkciji izložbi koja je nadmašila sve do sada viđeno. Upotreba novih tehnologija, gostovanja stranih umetnika i kustosa doprineli su pomacima koji će se pamtiti. Tokom prethodne godine mnogo više je ulagano u opremanje i dizajn izložbi, što je doprinelo njihovoj atraktivnosti. 

Prema rečima Tijane Palkovljević Bugarski, kulturni događaji su znatno više medijski promovisani zahvaljujući posvećenom radu Fondacije „Novi Sad – Evropska prestonica kulture“, što je sasvim sigurno doprinelo njihovoj većoj vidljivosti, pa samim tim i brojnosti poseta, a pomaci su napravljeni već u toku priprema za Evropsku prestonicu kulture. 

- Te pripremne godine pokrenule su publiku, ukazale na brojna nova mesta i nove modele prezentacije kulture, tako da tokom same godine nije bilo problema sa publikom, koja je bila dobro informisana i zainteresovana, te je zahvaljujući njima čitav projekat zaista imao smisla. Novi Sad može da se pohvali dobro odnegovanom publikom koja ima velika očekivanja i veliki će izazov biti da se na njih odgovori dobrim i kvalitetnim programima - objašnjava Palkovljević Bugarski.

Za Muzej Vojvodine, takođe, publika je jedan od najvažnijih uslova za razvoj delatnosti te ustanove. 

- Kao i svaka javna delatnost iz oblasti kulture, tako i muzeji svoj puni smisao postižu tek kada svi kreativni napori, znatna materijalna ulaganja u postavke izložbi, kao i sve druge delatnosti, dopru do publike. Statistički podaci nas u svakom smislu ohrabruju i možemo biti zadovoljni zastupljenošću svih generacija u ukupnom broju publike. No, francuska poslovica kaže: „Apetit se stvara jedući”, stoga nastavljamo da analiziramo sve dobijene podatke i da unapređujemo sve aspekte rada sa publikom - kaže Stanković Pešterac. 

Saradnja vidljivija i intenzivnija, bolji sadržaj

Brojni programi koje navode sagovornice ne samo da su, kako i same potvrđuju, unapredili njihovu muzejsku delatnost, već i međusobnu povezanost, saradnju i podizanje kapaciteta kulturnih ustanova. Na samom početku godine titule, upečatljiv primer su dve izložbe, Muzeja Vojvodine i Muzeja grada Novog Sada, koje su na samom otvaranju za Dan grada bile simbolično povezane mostom i bile su uvod u period kada je u Novom Sadu bilo otvoreno gotovo 20 izložbi, koje su na različite načine prikazale istoriju grada. 

- Međumuzejska saradnja i do sada je predstavljala uobičajenu muzeološku praksu, naročito kada se radi o velikim i zahtevnim projektima. Ono što je osobenost savremenog trenutka jeste brzina i efikasnost kojom ustanove uspostavljaju i razvijaju tu saradnju. Ponovo ću pomenuti sintagmu „duh vremena“, koja u sebi podrazumeva nove tehnologije i nove načine komunikacije. Budući da je sve u savremenom trenutku i u našem svakodnevnom životu generalno ubrzano, tako se i saradnja među muzejima čini intenzivnijom i obimnijom. Možda bi, ipak, radi poštovanja svih ranijih napora brojnih stručnjaka i autora u prethodnim decenijama, bilo pravednije reći da je u našim danima ova saradnja pre svega vidljivija, a razvojem svesti i društva postala je i intenzivnija - rekla je Tijana Stanković Pešterac. 


Svetski dan muzeja, rođendan svih muzeja

Za mene je Svetski dan muzeja kao rođendan svih muzeja, pa samim tim i veliki praznik za sve nas koji radimo u muzejima širom sveta - naglašava Tijana Palkovljević Bugarski. - On se obeležava manifestacijom Noć muzeja kada muzeji rade do kasnih noćnih ili ranih jutarnjih sati, što publici pruža priliku da doživi novo i drugačije iskustvo. U Srbiji se Dan muzeja obeležava u okviru manifestacije „Muzeji za 10“ koja traje sedam dana i pruža brojne programe i sadržaje. Smatram da su to sve adekvatni načini da se skrene pažnja na rad muzeja i njihov značaj u savremenom trenutku.


Među možda i najuspešnijim primerima je i najveća izložba dela jednog od najznačajnijih srpskih slikara Save Šumanovića koja je povezala Galeriju Matice srpske, Spomen-zbirku Pavla Beljanskog, Galeriju likovne umetnosti poklon zbirku Rajka Mamuzića, Galeriju slika „Sava Šumanović” u Šidu, ali i muzeje iz regiona i Evrope.

- Nesumnjivo je da je realizacija projekta Evropska prestonica kulture doprinela boljem umrežavanju ustanova i tešnjoj saradnji između njih. Kroz spajanje ljudskih i prostornih kapaciteta stvoreni su kvalitetniji uslovi i bolji sadržaji što može biti indikativno i za projekte u budućnosti. Izložba dela Save Šumanovića je dobar primer jer, ne samo da smo međusobno ustupili umetnička dela, nego smo imali mogućnost da dela Save Šumanovića prikažemo istovremeno u tri galerijska prostora, što je podstaklo publiku iz čitave Srbije, ali i regiona, da dođu u Novi Sad i uživaju u stvaralaštvu ovog izuzetnog umetnika. Saradnje su uvek dobrodošle i one doprinose boljem pozicioniranju i vidljivosti kulture u širem društvenom okruženju i zbog toga ih treba stalno razvijati - objašnjava Tijana Palkovljević Bugarski.

Petogodišnja strategija – korak koji je unapredio rad 

Novi Sad je jedan od retkih gradova čije su 33 ustanove kulture usvojile petogodišnje strategije rada, i u to baš u godinama pripreme za Evropsku prestonicu kulture. Predstavnici ustanova sada ističu da je to jedna od najvažnijih i najdalekosežnijih odluka donesenih u okviru Evropske prestonice kulture. 

- Važnost petogodišnje strategije rada je nesumnjiv i zbog toga smatramo vrlo značajnom realizaciju „Projekta 33“. Bio je to za nas važan trenutak, budući da je realizovan sa idejom jačanja kapaciteta u ustanovama kulture. Zaposleni u 33 novosadske ustanove kulture tokom nekoliko meseci obučavani su za izradu petogodišnjih strateških planova. Učešće u ovom projektu značajno nam je pomoglo da definišemo sopstvenu strategiju u planiranju rada naše ustanove i da njome obuhvatimo sve aspekte našeg delovanja i odredimo jasan pravac razvoja složene strukture kakva je naša ustanova - rekla je Tijana Stanković Pešterac. 

- Strateški planovi su važno oruđe za uspešan rad svake kompanije, pa samim tim i ustanove kulture. Mislim da je donošenje pojedinačnih petogodišnjih strategija rada zasnovanih na strategiji razvoja kulture koju je doneo grad Novi Sad jedna od najdalekovidijih odluka donesenih u okviru projekta Evropska prestonica kulture. Definisanje vizije i misije, analiza potencijala i rizika, slabih i jakih tačaka i konačno pogled unapred kroz jasno definisane ciljeve je osnov za uspešno funkcionisanje. Plansko vođenje ustanova kulture olakšava i njihovo delovanje, ali i finansiranje što istovremeno doprinosi jedinstvenom funkcionisanju kulture na nivou grada što je izuzetno važno. Galerija Matice srpske već dve decenije kontinuirano deluje kroz primenu petogodišnjih strateških planova i za nas je to postala standardna procedura, ali se iskreno radujemo donošenju nacionalne strategije, jer verujemo da će ona unapređenju razvoja kulture na nacionalnom nivou - rekla je Tijana Palkovljević Bugarski. 

A. Brzak 

Piše:
Pošaljite komentar