ОД ПОНЕДЕЉКА СПРЕМИТЕ ПАРЕ у градовима замена гума ЗА 50 ПОСТО СКУПЉА ЕВО КАКО ДА ИЗБЕГНЕТЕ УДАР НА ЏЕП
Возаче у Србији већ од понедељка очекује нова замена пнеуматика и прелазак са зимских на летње пнеуматике.
За разлику од зимских, чије је коришћење Закон о безбедности саобраћаја прописао од 1. новембра до 1. априла, летње гуме нису законска обавеза, али се апсолутно препоручују због личне и безбедности свих осталих учесника у саобраћају.
Колико ће вас нова летња гума коштати зависи од два основна аспекта - пречника гуме и њеног произвођача. Цена расте што је пречник пнеуматика већи, а такође и зависно од тога за који се бренд одлучите: најјефтиније су гуме махом кинеских произвођача, имате средњу класу произвођача попут “Саве”, “Униројала” и “Хенкоха”, али и оне најскупље, светски познате брендове као што су “Континентал”, “Данлоп” и “Мишелин”.
Најјефтиније су најмање, најскупље велике гуме
Тако по једној гуми, цене оних најјефтинијих, пречника 13 или 14, крећу се од 3.500 динара па на више. Цене гума пречника 15 су од 6.000 динара по једном пнеуматику па на више, док је цена “шеснаестица” од 7.000 динара па на више. Гума пречника 17 је 1.000 динара скупље, а тако, у распону од 1.000 до 1.500 динара, расту и најниже цене пнеуматика већег пречника.
Због тога, цене летњих гума изузетно варирају и у трговинама које их продају и на сајтовима познатих кућа и сервиса, али код већине и даље бележимо актуелне акције и попусте, најчешће у распону од 5 до 15 одсто.
Како наводе вулканизери, половне летње гуме су најчешће упола јефтиније од нових, а њихова цена, осим пречника и произвођача, поред тога зависи и колико су похабане.
Што се тиче монтаже, тај издатак код вулканизера, као и приликом куповине, зависи од свих аспеката величине гуме, укључујући и то да ли су њихове фелне челичне или алуминијумске. У градовима у унутрашњости Србије вулканизери ту услугу наплаћују у распону од 2.600 динара па на више за све четири гуме мањих пречника, односно, од 3.500 до 4.500 динара за све четири велике гуме.
У Београду и Новом Саду, међутим, зависно од сервиса, тај посао вулканизера је од 40 до 50 одсто скупљи.
Можете са зимским, али је боље с летњим гумама
Први и основни разлог зашто је од 1. априла важно на точковима имати летње пнеуматике јесте сопствена безбедност. Зимске гуме, наиме, у свом саставу већу количину силика, па се на усијаном асфалту брже опуштају због чега долази до деформисања које може довести до инцидента.
- За разлику од зимских, летње гуме имају веће блокове профила, што практично повећава “количину” гуме која је у контакту са коловозом, а резултат тога је боље управљање и стабилност, као и краћи пут кочења. Летње гуме, уз то, далеко су стабилније при већим брзинама – објашњавају вулканизери.
Како додају, због тврђе смеше од које су направљени, летњи пнеуматици се боље понашају и по сувом и влажном времену.
- Летње гуме прављене су да подносе усијани асфалт у најтоплијем делу године, али и пљускове. Управљање и пријањање на сувој и мокрој подлози је први захтев при дизајнирању летњих пнеуматика – кажу вулканизери.
Коначно, они саветују да летње гуме пуните азотом, који је гушћи од ваздуха. Практична корист је у томе што ћете, како кажу, ређе морати да их надувавате и таква гума ће се мање загревати када температура пређе 30 степени Целзијуса, што продужава и њен век трајања.
Универзалне гуме штеде новац, али…
С обзиром на то да је иза нас најтоплија зима и да су зимски пнеуматици практично били потребни свега десетак дана у условима снега и леда на коловозима, многи се питају да ли је решење употреба универзалних гума, чиме се смањују трошкови куповине две врсте пнеуматика и њихова замена у периоду од 1. новембра до 1. априла?
Универзалне, или “all сеасон” гуме, како наводе саобраћајни стручњаци, показују одличне резултате, али се ипак саветује употреба сезонских гума, пре свега због климатских промена.
- Пре свега, лета и зиме у нашем делу света више нису оно што су била, па екстремне врућине и веће количине падавина могу доста да утичу на животни век гума, а универзални пнеуматици, баш зато што морају да обједине карактеристике и зимске и летње гуме, брже се троше, поготово ако свакодневно прелазите дуже релације – објашњавају саобраћајни стручњаци.
Слажу се да су универзалне гуме економски исплативије, али, с друге стране, “не треба штедети на безбедности и коју гуму употребити треба одлучити од временских и услова на путу”.
Дневник, Блиц