OD PONEDELJKA SPREMITE PARE u gradovima zamena guma ZA 50 POSTO SKUPLJA EVO KAKO DA IZBEGNETE UDAR NA DŽEP
Vozače u Srbiji već od ponedeljka očekuje nova zamena pneumatika i prelazak sa zimskih na letnje pneumatike.
Za razliku od zimskih, čije je korišćenje Zakon o bezbednosti saobraćaja propisao od 1. novembra do 1. aprila, letnje gume nisu zakonska obaveza, ali se apsolutno preporučuju zbog lične i bezbednosti svih ostalih učesnika u saobraćaju.
Koliko će vas nova letnja guma koštati zavisi od dva osnovna aspekta - prečnika gume i njenog proizvođača. Cena raste što je prečnik pneumatika veći, a takođe i zavisno od toga za koji se brend odlučite: najjeftinije su gume mahom kineskih proizvođača, imate srednju klasu proizvođača poput “Save”, “Unirojala” i “Henkoha”, ali i one najskuplje, svetski poznate brendove kao što su “Kontinental”, “Danlop” i “Mišelin”.
Najjeftinije su najmanje, najskuplje velike gume
Tako po jednoj gumi, cene onih najjeftinijih, prečnika 13 ili 14, kreću se od 3.500 dinara pa na više. Cene guma prečnika 15 su od 6.000 dinara po jednom pneumatiku pa na više, dok je cena “šesnaestica” od 7.000 dinara pa na više. Guma prečnika 17 je 1.000 dinara skuplje, a tako, u rasponu od 1.000 do 1.500 dinara, rastu i najniže cene pneumatika većeg prečnika.
Zbog toga, cene letnjih guma izuzetno variraju i u trgovinama koje ih prodaju i na sajtovima poznatih kuća i servisa, ali kod većine i dalje beležimo aktuelne akcije i popuste, najčešće u rasponu od 5 do 15 odsto.
Kako navode vulkanizeri, polovne letnje gume su najčešće upola jeftinije od novih, a njihova cena, osim prečnika i proizvođača, pored toga zavisi i koliko su pohabane.
Što se tiče montaže, taj izdatak kod vulkanizera, kao i prilikom kupovine, zavisi od svih aspekata veličine gume, uključujući i to da li su njihove felne čelične ili aluminijumske. U gradovima u unutrašnjosti Srbije vulkanizeri tu uslugu naplaćuju u rasponu od 2.600 dinara pa na više za sve četiri gume manjih prečnika, odnosno, od 3.500 do 4.500 dinara za sve četiri velike gume.
U Beogradu i Novom Sadu, međutim, zavisno od servisa, taj posao vulkanizera je od 40 do 50 odsto skuplji.
Možete sa zimskim, ali je bolje s letnjim gumama
Prvi i osnovni razlog zašto je od 1. aprila važno na točkovima imati letnje pneumatike jeste sopstvena bezbednost. Zimske gume, naime, u svom sastavu veću količinu silika, pa se na usijanom asfaltu brže opuštaju zbog čega dolazi do deformisanja koje može dovesti do incidenta.
- Za razliku od zimskih, letnje gume imaju veće blokove profila, što praktično povećava “količinu” gume koja je u kontaktu sa kolovozom, a rezultat toga je bolje upravljanje i stabilnost, kao i kraći put kočenja. Letnje gume, uz to, daleko su stabilnije pri većim brzinama – objašnjavaju vulkanizeri.
Kako dodaju, zbog tvrđe smeše od koje su napravljeni, letnji pneumatici se bolje ponašaju i po suvom i vlažnom vremenu.
- Letnje gume pravljene su da podnose usijani asfalt u najtoplijem delu godine, ali i pljuskove. Upravljanje i prijanjanje na suvoj i mokroj podlozi je prvi zahtev pri dizajniranju letnjih pneumatika – kažu vulkanizeri.
Konačno, oni savetuju da letnje gume punite azotom, koji je gušći od vazduha. Praktična korist je u tome što ćete, kako kažu, ređe morati da ih naduvavate i takva guma će se manje zagrevati kada temperatura pređe 30 stepeni Celzijusa, što produžava i njen vek trajanja.
Univerzalne gume štede novac, ali…
S obzirom na to da je iza nas najtoplija zima i da su zimski pneumatici praktično bili potrebni svega desetak dana u uslovima snega i leda na kolovozima, mnogi se pitaju da li je rešenje upotreba univerzalnih guma, čime se smanjuju troškovi kupovine dve vrste pneumatika i njihova zamena u periodu od 1. novembra do 1. aprila?
Univerzalne, ili “all season” gume, kako navode saobraćajni stručnjaci, pokazuju odlične rezultate, ali se ipak savetuje upotreba sezonskih guma, pre svega zbog klimatskih promena.
- Pre svega, leta i zime u našem delu sveta više nisu ono što su bila, pa ekstremne vrućine i veće količine padavina mogu dosta da utiču na životni vek guma, a univerzalni pneumatici, baš zato što moraju da objedine karakteristike i zimske i letnje gume, brže se troše, pogotovo ako svakodnevno prelazite duže relacije – objašnjavaju saobraćajni stručnjaci.
Slažu se da su univerzalne gume ekonomski isplativije, ali, s druge strane, “ne treba štedeti na bezbednosti i koju gumu upotrebiti treba odlučiti od vremenskih i uslova na putu”.
Dnevnik, Blic