О комбинованим одељењима на протесту просветара
На протесту Уније синдиката просветних радника Војводине, одржаном 1. септембра испред зграде Покрајинске владе, о Стручном упутству Министарства просвете, којим је створен законодавни и правни оквир за формирање комбинованих одељења од петог до осмог разреда осмолетки, говорио је наставник математике Бранислав Цеснак из кулпинске ОШ „Јан Амос Коменски”, која је, осим што има мало ђака, специфична и по томе што се настава одвија на два језика: српском и словачком.
У нижим разредима је већ било спајања одељења, а лане је то учињено са ученицима првог и трећег разреда, објаснио је Цеснак ситуацију у свом колективу. Међутим, први пут после неколико година она су раздвојена, те ће садашњи другаци и четвртаци у школској 2022/2023. имати засебну наставу, што значи да су протести Уније уродили плодом, сматра саговорник.
– Самим тим успели смо да се изборимо за то да радно место не изгубе три човека – каже Цеснак, напомињући да се из истих разлога правници, рачуновође и остало ненаставно особље већ трећи пут сели из једне у другу школу.
Тренутно кулпинску осмолетку, додаје саговорник, похађа четворо петака, док ће осмака догодине бити осморо.
– Ове године су сва одељења дозволили, међутим, иако смо сада мирни, питам се шта ће бити наредне јесени, посебно због тога што су закон проширили на више разреде у којима има мање од 15 ученика по одељењу – каже, упућујући на то колико је тешко организовати живот школе кад не знате ни колико ће наставника радити од 1. септембра, ни која одељења ћете имати. – Што је најгоре, није тако свуда, већ зависи од тога колико сте политички подобни. Увек почну од неке мале школе као што је кулпинска, где нема ко да се буни. Тамо споје, а кад ту оћуте, догодине учине негде другде.
У Војводини, срећом, нема много школа као што је ова, али у Србији их има доста, додаје Цеснак. Из личног искуства може рећи да је двојезично одељење чак боље решење од комбинованог јер се слуша исто градиво.
– Схватио сам које све рупе у знању имам тек кад сам дошао у редовно одељење средње школе. За 22 минута у комбинованом одељењу не може да се објасни оно што може за 45. Морамо се посветити деци, колико год их било, ако хоћемо исто образовање за све – закључује, уз опаску да је наставнике неопходно укључити у дијалог пре него што се донесе било која одлука која се тиче просвете.
Како се формира нова влада, замолио је актере да размисле кога ће поставити за министра просвете, да то не буде неко за поткусуривање, којег школство и не интересује, већ озбиљан човек, са утицајем, који може да уради нешто добро и за децу, и за родитеље, и за наставнике, јер мисли да су својим ангажовањем током протеклих година то и заслужили.
С. Милачић