Највише жалби на заказивање прегледа
Када је 56-годишња Љ. Ш. дошла на шалтер Клинике за гастроентерологију и хепатологију Клиничког центра Војводине, како би заказала контролни преглед код доктора који јој је оперисао жуч, сазнала је да је заказивање код тог доктора немогуће, јер месечно има слободно само десетак термина, а број пацијената који траже преглед је вишеструко већи. Како није хтела да промени доктора, истичући да је нормално да је преконтролише доктор који ју је и оперисао, Љ. Ш. је упућена на заштитника права пацијената. Она је само један од скоро 20.000 пацијената који се обрате овој институцији, жалећи се на неки од проблема у остваривању својих права.
У току 2016. заштитницима права осигураних лица обратило се 18.850 особа због проблема у остваривању права из обавезног здравственог осигурања, и поднето 297 пријава о повреди прва из здравственог осигурања, наводи се у извештају Републичког фонда за здравствено осигурање.
„Укупно је поднето 297 пријава о повреди права из здравственог осигурања. Највећи број пријава о поврди права поднет је заштитнику права осигураних лица у Клиничком центру Војводине (97) и у Здравственом центру Врање (43). Више од десет пријава имали су и Општа болница Краљево (15), Општа болница Суботица (23), Дом здравља Пожаревац (13), ВМА (19) и Дом здравља Нови Сад (19)“, наводи РФЗО.
Од укупно 149 здравствених установа, у којима је обезбеђена заштита прва осигураника, пријаве о повреди права из здравственог осигурања евидентиране су у 43 здравствне установе.
Пријаве о повреди права из здравственог осигурања, за које је утврђено да нису у надлежности заштитника права осигураних лица, а које су се односиле на нељубазност медицинског особља, дуго чекање у редовима на обављање прегледа, начин лечења и слично, прослеђене су на даљу надлежност. Директорима здавствених установа прослеђене су 53 такве пријаве, 13 је упућено здравственој инспекцији Министарства здравља РС, а једна пријава саветнику за заштиту права пацијената.
„Од 297 пријава о повреди права из здравственог осигурања, поступањем заштитника утврђена је њихова основаност у 181 случају. За 93 пријаве утврђено је да није било повреде права из здравственог оигурања, док 12 пријава није разматрано јер их није поднео осигураник, односно законски заступник, а 11 пријава повукли су подносиоци“, каже се у извештају Фонда.
Најчешћи разлог подношења пријаве је немогућност остаривања права на специјалистичко-консултативни, односно дијагностички преглед. Поступањем заштитника, осигураницима је омогућено остваривање права на преглед у року од 30 дана од дана јављања осигураника здравственој установи, како је и утврђено законом.
„У случајевима када осигуранику није било омогућено заказивање прегледа у прописаном року, заштитник га је обавештавао о могућностима и начину рефундације трошкова за пружене здрсвтвене услуге у приватној пракси или у допунском раду здравствене установе с којом је закључен уговор - објашњавају у РФЗО“.
„Прошле године 18.850 осигураника обратило се заштитнику ради добијања информација и проблема у остваривању права. Питања у вези са остваривањем права упутило је 9.227 осигураника, а број осигураних лица који су се обратили због пружања помоћи износио је 9.623 - кажу у Фонду и напомињу да се 2014. за помоћ обратило 20.026 грађана, а у 2015. 20.066 осигураника“.
Љ. Петровић