Министарство: За сада без промене рада школа и вртића
БЕОГРАД: Министаство просвете саопштило је да према информацијама о загађености ваздуха, које на дневном нивоу пружају надлежне институције и службе, не постоје потребе за променом организације рада предшколских установа и школа у погледу трајања и распореда наставе и других васпитно-образовних активности.
Како наводе у Министарству, установе ће бити благовремено информисане уколико ситуација буде захтевала примену препорука које су данас дате у ранијем допису.
Министарство је раније данас дало препоруку предшколским установама, основним и средњим школама да прате информације о загађености ваздуха и да рад организују на најбољи начин и у интересу очувања безбедности и здравља деце, ученика и запослених.
У допису образовним установама наводи се да је потребно посебно водити рачуна о времену и дужини боравка на отвореном простору, пре свега, у раним јутарњим и вечерњим часовима.
"Полазећи од општих принципа образовања и васпитања, а у складу са прописаном аутономијом установа, указујемо да васпитно-образовни односно образовно-васпитни рад може да се остварује, између осталог, кроз планирање и остваривање одговарајућих активности, програма и пројеката поштујући специфичности локалне средине", наведено је допису.
Додаје се да је у случају измене школског календара потребно обавестити надлежну школску управу.
У Србији је последњих дана једна од најважнијих тема питање загађености ваздуха, а из школа поручују да су деца много више него раније информисана о том проблему и да у сарадњи са Министарствима имају шири план и програм за изучавање еколошких проблема.
О.Ш. "Дринка Павловић" је једна од лидера по заступљености тема о екологији, а 2013. године је постала и прва еко-школа у Србији.
Њен директор Јоле Булатовић са поносом истиче да у школи дуги низ година постоји предмет "Чувари природе", и да у оквиру Биологије постоји и секција Мускетари, која има за циљ да се ученици едукују више о питању заштите животне средине.
Школа је последњи успех постигла на међународном такмичењу из одрживог развоја у Британској Колумбији прошле године, где су ђаци освојили шест златних медаља.
Булатовић напомиње да су у оквиру практичне екологије, ученици укључени у бројне активности, од рециклаже, преко посете различитим природним резерватима.
У просторијама школе постоје машине за пеглање лименки, а Булатовић истиче да школа редовно учествује у акцији "Чеп за хендикеп", која има за циљ да се прикупљају чепови, који се касније уновчају, да би се тај финансијски део поклонио особама са инвалидитетом.
"Одлагање хартије кроз рециклажу је заступљено у свим просторијама у школама и ми имамо читав један тим састављен од седмака и осмака који заиста могу да вам из екологије и одрживог развоја презентују квалитетне садржаје", рекао је Булатовић.
Ученицима је доступна и Еко секција, и школа интезивно развија пројектну наставу и развија међународну и регионалну сарадњу.
"Трудимо се да наши ђаци добију практичну примену, што на домаћем нивоу што преко међународних програма, а наш наставни кадар прати сва достигнућа из области екологије", поручио је Булатовић.
Како је додао, ствар питања бриге о околини која нас окружује је ствар кућног васпитања.
"Доста тога потиће из куће, морамо да усмеравамо децу у погледу заштите животне средине", каже Булатовић.
Како каже, око 70 одсто ђака у школи разуме еколошке појмове и значај који брига о животној средини има за заједницу и свет у глобалу.
За ученике од првог до четвртог разреда су посебно значајне рекреативне наставе у природи, а Булатовић закључује да се њихове активности ту неће зауставити.
Из Министарства просвете, науке и технолошког развоја поручују да се у програмима за средње образовање, заштита животне средине изучава кроз различите предмете и програме као што су Грађанско васпитање, Образовање за одрживи развој, у коме је предвиђено да ученици тимски припремају пројекте на теме климатских промена, производње и потрошње енергије, зелене индустрије и технологије...
У средњем стручном образовању постоји и образовни профил Техничар за заштиту животне средине који омогућава да ученици стекну квалификацију која је препозната као потребна на тржишту рада, кажу у Министарству.
Како су навели, увођење посебног предмета који би се искључиво односио на заштиту животне средине се не планира ни у основном ни у средњем образовању, јер како су истакли, већ постоји велики број предмета који у својој структури између осталог обухвата еколошка питања.