ТРГОВЦИ ОПАСНУ РОБУ СВЕ ЧЕШЋЕ СКИДАЈУ С ПОЛИЦА Само ове године са тржишта повучено око 80 производа!
Повлачење неког производа с тржишта све више је стварност на домаћем тржишту, а слично је и на другим тржиштима у свету.
Производи се с тржишта најчешће повлаче због могућег ризик по здравље и безбедности потрошача. Ове године је, на основу доступних података, у нашој земљи повучено осамдесетак производа, а највећи проценат повучене робе су прехрамбени производи, свежи или залеђени, кућни апарати, играчке за децу и одећа.
Производе се с тржишта повлаче из, најчешће, трговинских ланаца, било да недостатак/неисправност пријаве потрошачи или сами произвођачи. Тако је пре свега неколико дана с домаћег тржишта један прехрамбени производ повучен и то је учинила комапнија која га и производи, а недавно је у Хрватској из продаје повучен такође прехрамбени производ након што је купац пријавио неисправност.
По речима правне саветнице у Удружењу за заштиту потрошача Горане Средановић, произвођач је одговоран за то какав производ одлази на тржиште, али на квалитет могу утицати и други фактори, те да су чешће анализе и те како важне како би сигурност и безбедност производа који су на тржишту задовољили прописане стандарде и тиме био достигнут највиши степен заштите потрошача.
- Произвођач има обавезу да провери, односно контролише квалитет производа који излази на тржиште и он је одговоран за то, али се наравно, не могу занемарити и многи други фактори који могу утуцати на безебедност и исправност производа- каже Горана Средановић. - Контролишу се и производи који се увозе и које прати одговарајућа документација, али треба рећи да се приликом царињења производа контролише документација, али не и сваки производ појединачно, па је могуће да на тржиште стигну и небезбедни, неисправни и производи који нису контролисани.
Потребна независна контрола
- Оно што на нашем тржишту недостаје, а чиме би се овакви случајеви смањили, јесу додатне анализе - каже Горана Средановић. - Потребно је основати независне фондове, који би контролисали квалитет производа, а те додатне анализе не би биле везане ни за произвођача, ни за царину или увозника. Контроле морају бити што детаљније, узорци учестало узимати и то насумично, а не да се контролише само документација коју доставе произвођачи.
Ако потрошач уочи неку неправилност има право да то и пријави, односно уложи рекламацију, указује наша саговрница и истиче да су, када је реч о прехрамбеној роби, трговци веома предусретљиви и, практично, аутоматски излазе у сусрет потрошачима. Она каже и да, иако их има, повлачења производа нису превише честа, да се најчешће ради о увозним производима који се продају у трговинским ланцима, те да су у последње време честа повлачења производа за децу, најчешће играчака, као и поврћа.
- У случајевима када трговци усвоје рекламацију, враћају новац или дају заменски производ - каже Горана Средановић. - Важно је да потрошачи знају да приликом рекламације морају имати доказ о куповини - слип или рачун, односно било који финансијски траг да је конкретан производ купљен. Како ће се поступак рекламације одвијати зависи од става трговаца, али морају се поштовати правила Закона о заштити потрошача. Када је у питању прехрамебна роба, трговац мора да одговори у року од осам дана, док су рокови нешто дужи када се ради о техничкој роби и немештају - од 15 до 30 дана.
Д. Млађеновић