ВЕЛИКИМ ТРГОВЦИМА У КАСАМА ОД 25 ДО 30 ОДСТО МАЊЕ ПАРА Петодневни бојкот имао ефекта, најављена нова акција
Какви су резултати прошлонедељног петодневног бојкота куповине у неколико трговинских ланаца – „Макси” и „Shop&Go”, „Меркатор”, „Идеа”, „Рода”, ДИС, „Лидл” и „Универекспорт” још се тачно не зна, али ће се бојкот, по речима Дејана Гавриловић из Удружења потрошача „Ефектива”, сигурно наставити, али у нешто измењеном облику.
Он указује да се може очекивати да ће потрошачи бити позвани да не пазаре у радњама једног од тих ланаца и то неколико дана. Који ће то трговачки ланац бити за сада се не зна, а одлуку о томе донеће сами потрошачи.
Ипак, Гавриловић процењује да је током прошлонедељног петодневног бојкота приход био од 25 до 30 одсто мањи у односу на недељу раније јер је било и доста празних и полупразних објеката, али и оних у којима је све било уобичајено.
- Доста је трговаца одобравало попусте и то чак и за производе које углавном не снижавају, а неки производи су јефтинији него икада - каже Гаврилиовић. - То је добро, али није то наш захтев и захтев потрошача, већ је циљ да се цене трајно снизе и буду и складу са стандардом потрошача, а да, истовремено, и трговци имају зараду, а не да остварују екстра профит.
Уз „Ефективу”, позив на петодневни бојкот упутили су и Удружење за заштиту права потрошача „Просперитет” из Новог Сада те Републичка унија потрошача, који сарадњу и настављају. По речима председника „Просперитета” Радомира Ћириловића, извесно је да су потрошачи куповали мање и придржавали упутстава које су ова удружења упутила.
Који је нарочито познат светски трговински ланац у Србији
- Треба се запитати који је нарочито познат светски трговински ланац дошао у Србију - каже Радомир Ћириловић. - Дакле, на домаћем тржишту заправо и нема конкуренције па се зато они који су на њему могу лако договорити за цене. Уз то, јако је важно да потрошачи знају да трговински ланци на нашем тржишту пласирају мање квалитетне производе, често и непровереног квалитета у односу на тржишта у окружењу па зато треба додатно да обрате пажњу приликом куповине.
- Иако се тачни ефекти бојкота не знају, сигуран сам да ће бити охрабрујући - каже Ћириловић. - Трговци морају да буду свесни да зависе од потрошача, који неће дозволити да плаћају далеко више, а истовремено потрошачи, како би заштитили свој новчаник, морају добро да истраже тржиште и да купују тамо где су цене најповољније, а не да у једној радњи обаве целокупну куповину, као и да не купују оно што им не треба и робу којој истиче рок трајања и која је, углавном, на акцијама и снижењима.
По његовим речима, у ланцу продаје и куповине много је чинилаца.
- Ту су добављачи, увозници, трговци, потрошачи и на крају држава, која би морала да реагује како би ситуација на тржишту била за све учеснике добра. За то је потребна чешћа и боља контрола квалитета, као и цена, а потом и контрола трговачких маржи, а има посла и за Комисију за заштиту конкуренције. Уз високе цене у продавницама, наплата ПДВ-а је већа, али то је краткторочно размишљање. Уређењем тржишта и фер игром промет ће се повећати, а тиме ће и држава више приходовати - указује Ћириловић.