VELIKIM TRGOVCIMA U KASAMA OD 25 DO 30 ODSTO MANJE PARA Petodnevni bojkot imao efekta, najavljena nova akcija
Kakvi su rezultati prošlonedeljnog petodnevnog bojkota kupovine u nekoliko trgovinskih lanaca – „Maksi” i „Shop&Go”, „Merkator”, „Idea”, „Roda”, DIS, „Lidl” i „Univereksport” još se tačno ne zna, ali će se bojkot, po rečima Dejana Gavrilović iz Udruženja potrošača „Efektiva”, sigurno nastaviti, ali u nešto izmenjenom obliku.
On ukazuje da se može očekivati da će potrošači biti pozvani da ne pazare u radnjama jednog od tih lanaca i to nekoliko dana. Koji će to trgovački lanac biti za sada se ne zna, a odluku o tome doneće sami potrošači.
Ipak, Gavrilović procenjuje da je tokom prošlonedeljnog petodnevnog bojkota prihod bio od 25 do 30 odsto manji u odnosu na nedelju ranije jer je bilo i dosta praznih i polupraznih objekata, ali i onih u kojima je sve bilo uobičajeno.
- Dosta je trgovaca odobravalo popuste i to čak i za proizvode koje uglavnom ne snižavaju, a neki proizvodi su jeftiniji nego ikada - kaže Gavriliović. - To je dobro, ali nije to naš zahtev i zahtev potrošača, već je cilj da se cene trajno snize i budu i skladu sa standardom potrošača, a da, istovremeno, i trgovci imaju zaradu, a ne da ostvaruju ekstra profit.
Uz „Efektivu”, poziv na petodnevni bojkot uputili su i Udruženje za zaštitu prava potrošača „Prosperitet” iz Novog Sada te Republička unija potrošača, koji saradnju i nastavljaju. Po rečima predsednika „Prosperiteta” Radomira Ćirilovića, izvesno je da su potrošači kupovali manje i pridržavali uputstava koje su ova udruženja uputila.
Koji je naročito poznat svetski trgovinski lanac u Srbiji
- Treba se zapitati koji je naročito poznat svetski trgovinski lanac došao u Srbiju - kaže Radomir Ćirilović. - Dakle, na domaćem tržištu zapravo i nema konkurencije pa se zato oni koji su na njemu mogu lako dogovoriti za cene. Uz to, jako je važno da potrošači znaju da trgovinski lanci na našem tržištu plasiraju manje kvalitetne proizvode, često i neproverenog kvaliteta u odnosu na tržišta u okruženju pa zato treba dodatno da obrate pažnju prilikom kupovine.
- Iako se tačni efekti bojkota ne znaju, siguran sam da će biti ohrabrujući - kaže Ćirilović. - Trgovci moraju da budu svesni da zavise od potrošača, koji neće dozvoliti da plaćaju daleko više, a istovremeno potrošači, kako bi zaštitili svoj novčanik, moraju dobro da istraže tržište i da kupuju tamo gde su cene najpovoljnije, a ne da u jednoj radnji obave celokupnu kupovinu, kao i da ne kupuju ono što im ne treba i robu kojoj ističe rok trajanja i koja je, uglavnom, na akcijama i sniženjima.
Po njegovim rečima, u lancu prodaje i kupovine mnogo je činilaca.
- Tu su dobavljači, uvoznici, trgovci, potrošači i na kraju država, koja bi morala da reaguje kako bi situacija na tržištu bila za sve učesnike dobra. Za to je potrebna češća i bolja kontrola kvaliteta, kao i cena, a potom i kontrola trgovačkih marži, a ima posla i za Komisiju za zaštitu konkurencije. Uz visoke cene u prodavnicama, naplata PDV-a je veća, ali to je kratktoročno razmišljanje. Uređenjem tržišta i fer igrom promet će se povećati, a time će i država više prihodovati - ukazuje Ćirilović.