КОНЦЕПТ ИЗНАЈМЉИВАЊА ОПСТАЈЕ ЈЕР СЕ НЕ РАЗМИШЉА О ОДРЖАВАЊУ ВОЗИЛА Лизинг у Србији достиже чак милијарду евра
БЕОГРАД: Лизинг у Србији би, како се очекује, до краја године могао да достигне рекордних милијарду евра у вредности финансиране робе, а највећи део тог износа користиће се за развој пословања малих и средњих предузећа (МСП) и предузетника, речено је данас на конференцији о лизинг индустрији "Лизинг и будућност мобилности".
На том скупу одржаном у Привредној комори Србије (ПКС) истакнуто је и да лизинг у Србији најзаступљенији вид финансирања нових возила (44 одсто), али и да се на тај начин финансира и модернизација јавног градског превоза, стандардизација такси возила, електрификација курирских служби, као и компанијске флоте.
Наглашено је и да је у првих девет месеци 2024. за 30 одсто већа вредност новозакључених уговора на лизинг у поређењу са истим периодом претходне године.
Лизинг је иначе, како је речено, преферирани начин финансирања МСП клијената у читавој Европи што се како су се сложили сви учесници конференције одражава на даљу експанзију лизинг индустрије.
Очекивања учесника су и да ће у наредних неколико година две трећине свих лизинг уговора бити потписано дигиталним путем.
Председник Асоцијације лизинг компанија Србије (АЛЦС) Иван Јауковић навео је да је 70 одсто корисника лизинг услуга у Србији али да је то тренд и у свету, из сектора малих и средњих предузећа (МСП).
Он је додао и да се на овај начин у наредном периоду очекује модернизација аутобуса, трамваја и тролејбуса, али и побољшање квалитета мобилности.
"Данашњи циклус употребе возила је такав да се она користе краћи период и мењају чешће. Самим тим, корисник има могућност да вози најновији модел, да избегне периоде чешћих кварова и већих сервиса. Осим тога, приметно је померање фокуса са концепта власништва на концепт изнајмљивања, јер савремени возачи не желе да размишљају о возилу и одржавању возила, већ само о њиховом коришћењу", казао је Јауковић.
Државни секретар у Министарству привреде Владимир Арсеновић рекао је да се свет суочава са бројним изазовима,од климатских промена до брзе дигитализације и да је Србија као део глобалне заједнице препознала потребу за одрживим развојем и иновацијама и да у том контексту лизинг као финансијски инструмент игра важну улогу.
"Финансијски лизинг је један од начина финансирања улагања у основна средства и представља пожељну алтернативу за новооснована МСП и предузетнике, али и све кориснике са слабијом кредитном способношћу, односно оне који не располажу средствима која би могли да понуде на име обезбеђења кредита", рекао је он.
Арсеновић је објаснио да лизинг замењује сопствена средства, банкарске кредите и задуживању путем емитовања дужничких хартија од вредности и да уУправо из те чињенице проистиче значај лизинг кућа као учесника на финансијском тржишту.
"Лизинг омогућава предузећима и појединцима да лакше дођу до еколошки прихватиљивих технологија и решења било да се ради о електричним возилима, обновљивим изворима енергије или енергетски ефикасним машинама. Лизинг олакшава приступ овим технологијама без значајних почетних улагања", казао је државни секретар у Министарству привреде.
Арсеновић је нагласио и да наша будућност зависи од способности да се прилагодимо променама и искористимо нове технологије за добробит свих грађана.
Председница Српске асоцијације увозника возила и делова Александра Ђурђевић рекла је да је аутомобилска индустрија једна од најдинамичнијих индустрија и да има огроман утицај на глобалну економију у сваком сегменту.
Међутим, како је додала, аутомобилска индустрија се тренутно налази у периоду највеће трансформације у својој историји.
"Аутомобилска индустрија запошљава скоро 13 милиона људи и годишње уплаћује огромне суме на име пореза", рекла је она.
Ђурђевић је додала и да су прогнозе да ће се до краја ове године пребацити ниво броја продатих возила из 2020. у ЕУ, али да смо још доста испод нивоа продаје пре Цовида.
Што се тиче тржишта Србије, како је навела, оно показује "фине сигнале" и пребацили смо двоцифрену бројку раста, односно она је до сада 12,6 одсто.
Она је казала и да када је реч о продаји, у Србији су прошле године 84 одсто чинила половна, а 16 одсто нова возила.
Навела је и да је на 1.000 становника број возила у Србији 362 и да у поређењу са земљама региона имамо још простора за раст.
Данашњу конференцију о лизингу током које су била одржана и два панела - Трендови који обликују будућност мобилности и Будућност лизинга кроз иновације, организовао је АЛЦС у сарадњи са ПКС.