Светска престоница наиве обележава рођење Зузане Халупове
Самоука сликарка Зузана Халупова (1925–2001) највише је допринела да јужнобанатска варошица Ковачица постане светска метропола наивне уметности, чија ће славна Галерија пригодно обележити 95. годишњицу њеног рођења.
Мада није имала свог порода, сви су је звали Мама Зузана, од прве самосталне изложбе у Дубровнику, преко Париза, Беча, Женеве, Дизелдорфа, Брисела, Њојорка, па све до Токија.
Потиче од Корењових, словачке породице сиромашног занатлије, а пет разреда школе завршила је у Ковачици, где се истицала сликарским талентом. За животну сапутницу одабрао ју је Адам Халуп 1942. и живели су од винограда и земљорадње. Прва слика, на зиду куће, настала је 1948. од фарби растворених у млеку. Као чланица месног Удружења жена, педесетих година везом је украшавала мараме и кошуље, радила гоблене и у рукотворинама била на гласу као најбоља јер је на традиционалне орнаменте додавала сопствене.
– Чим је продала гоблен за 5.000 динара, купила је уљане боје да би сликала на платну – подсећа директорка Галерије наивне ументости Ана Жолнај Барца. – Прва слика из 1964. била је „Млаћење конопље“, а метеорски успон уследио је после прве самосталне изложбе у Дубровнику, где су одушевљени странци купили све радове. У браку није имала деце, али су јој она била главни мотив израза и слови за сликарку дечје душе. Чак и одрасли су имали округла дечја румена лица с великим плавим очима. Мушкарци се разликују по брковима, а жене су обавезно повезане марамом. Крајем шездесетих, њени радови су изузетно запажени у Француској и Немачкој, писали су о њој реномирани часописи и тад је објављена бојанка с мотивима њених слика.
Убрзо, захваљујући изложбама по светским метрополама, постала је једна од најпознатијих планетарних сликара наиве. Њу је 1973. посетио Франсоа Митеран и тад почиње да сарађује с УНИЦЕФ-ом, који је разгледнице с њеним сликама штампао у вишемилионским тиражима. УНЕСКО јој је организовао осам изложби у највећим светским метрополама. Ниједна галерија наиве на свим континентима није комплетна ако нема слику Мама Зузане. На изложби у Токију свих 80 њених слика продато је за рекордна два и по минута! Купци нису питали за цену.
Остварењима Халупове и других сликара из Ковачице, дивиле су се многе светски славне личности: фудбалер Пеле, Урсула Андрес, Ален Делон, краљ Хуан Карлос, Мик Yеgеr... Добитница је бројних признања, међу којима и Ћирила и Методија за животно дело, највеће признање које Матица Словачка додељује успешним земљацима.
– Из њеног богатог опуса Галерија има 31 уља. Она је те слике сваке године током свог чланства даривала Галерији током манифестације „Ковачички октобар“ па имамо велико богатство и те слике нису на продају, него се излажу, пре свега у Галерији или на репрезентативним изложбама у свету, заједно са сликама родоначелника ковачичке наиве. Пошто Галерија не може ођедном да изложи све њене слике, поставка се мења сваког месеца за посетиоце, којих је годишње око 20.000 – истиче Ана Жолнај Барца, напомињући да се поставке допуњују и остварењима Халупове из приватних и галеријских збирки.
Међу посетиоцима Ковачице доста је туриста из иностранства, који крузерима долазе у Београд па скокну до престонице наиве. Они су углавном упознати са стваралаштвом Халупове и одушевљени једноставношћу њеног стваралачког израза и широким колоритом боја. Поводом 95. годишњице од рођења Халупове, Галерија ће током године представити нову бојанку с мотивима њених слика.
– То смо радили и 2001. и показало се веома интересантним јер је током године много посета школских екскурзија, за које смо организовали радионице за децу на тему стваралаштва Халупове, што ћемо радити и овог лета – каже Ана Жолнај Барца.
Слике мањег формата Халупове има ковачичка приватна галерија „Урамљене успомене“ Јана Чеха, али не и оне из њене репрезентативне поставке. Код колекционара је цена, зависно од формата, тематике и времена настанка, од 300 до 3.000 евра. У јеку њене велике популарности, у хуманитарне сврхе продаване су за прилично велике суме, чак и на авионским линијама Париз–Њујорк, Париз – Рио де Жанеиро и другим. Но, била је позната по хуманости и све паре које заради од сликања, давала је за опремање школе, обданишта, болнице, сиротишта... Новац није слала по mеnayеrima, већ је тамо где треба помоћи ишла лично. Слике је поклањала у добротворне сврхе УНИЦЕФ-у и Црвеном крсту... Колико је насликала, нико прецизно не зна јер је, народски речено, своја дела давала и капом и шаком, али и скупо продавала. Евиденцију о учинку није водила ни она, а ни менаџери.
Милорад Митровић