ВИКТОР ТРОИЦКИ У БОРБИ ПРОТИВ СТАЉИНА, БиХ АНЕСТЕЗИРАНА Професор каже: ЗАТРПАВАЈУ ИХ ГРАДИВОМ, НЕМАЈУ КАД ДА УЧЕ
Професори историје на часу чују да је „Јусеин желео да обнови Римско царство”, да је „Леонардо ди Каприо насликао Монализу” а револуционар „Лав Троицки се борио против Стаљина” јер многи млади због оскудног знања бркају историјске и познате личности, пише портал митровица.инфо, сабирајући ученичке „бисере“.
Питао је професор историје ученике колико је било светских ратова.
– Један – одговорио је ученик, а на потпитање „који је то био рат?” узвратио је као из топа: "Други светски!"
Наставници историје у основним и средњим школама, овакве „бисере” бележе на часовима, оцењујући знање ученика, па владар монархије често буде „монах” уместо монарх, револуционар Лав Троцки постаје „Лав Троицки”, а српски витез Иван уместо Косанчић постане Босиљчић.
Из школских клупа многи ђаци излазе с оскудним знањем националне и опште историје. Не споре то професори историје чак и кад им се спочита да оцена ђака добрим делом произилази из квалитета предавања и рада предметног наставника. И најпосвећенији предавачи признају да губе битку са „преобимним градивом”. Најтеже им је да „истрче” кроз план и програм историје за пети и шести разред, јер ђаци тада тешко савладавају и нову терминологију.
– Основцима су много тешки термини с којима се први пут срећу на часовима код наставника. Отуда бркају термине из биологије и историје. У контролном задатку, на пример, наводе да је Србија била принуђена да прихвати уместо анексије „анестезију” Босне и Херцеговине. „Археологија је наука која помаже људима да обрађују земљу”, кажу ђаци у вези са ископавањима материјалних светских остатака. Стећак је „кад неко нешто стекне”, уместо камени надгробни споменик – дочарава за наш портал Марјан Михајловић, професор историје.
Он је од оних професора чија жеља за квалитетнијом наставом историје превазилази оквире учионице. Творац је сајта посвећеног настави историје на српском језику који већ десет година привлачи пажњу историчара заинтересованих да час обогате чланцима, анегдотама, анимацијама, филмовима… Такве садржаје из различитих релевантних извора, али и информације о такмичењима из историје наш саговорник збраја онлајн под именом „Настава историје”.
Јусеин Болт обнавља Римско царство
Већ 20 година, колико ради у просвети, Марјан Михајловић пише ђачке омашке са часова провере знања. Намера му је да, пред пензију, погрешне одговоре ученика срочи у илустровану књигу са појашњењима о историјским личностима и чињеницама.
– Римско царство је желео да обнови Јусеин, по спринтеру Јусеину Болту, уместо Јустинијан. Уместо Лав Троцки, за Стаљиновог противника кажу Лав Троицки. Леонардо да Винчи у ђачким одговорима је Леонардо ди Каприо. Главни историјски ликови Косовског боја су Југовићи, побратими Милоша Обилића, Милан Топлица и Иван Босиљчић, уместо Косанчић… – само су појединости из збирке у настајању која сведочи да ђаци често мешају историјске личности с познатима из света филма или спорта.
Градиво осмог разреда историје обухвата тематику с краја 19. века и током целог 20. века и толико је обимно да ђаци – пред крај наставне године кад у уџбеницима стигну до Другог светског рата – већ окупирани припремама за завршни испит, немају времена ни концентрације за ову важну тему - указује Михајловић.
По новом реформисаном програму, како каже, Први светски рат изучаваће се у седмом разреду осмолетки, али опет на крају школске године, када ђацима опада пажња за стицање нових знања, јер су оптерећени поправљањем оцена из свих предмета.