VIKTOR TROICKI U BORBI PROTIV STALJINA, BiH ANESTEZIRANA Profesor kaže: ZATRPAVAJU IH GRADIVOM, NEMAJU KAD DA UČE
Profesori istorije na času čuju da je „Jusein želeo da obnovi Rimsko carstvo”, da je „Leonardo di Kaprio naslikao Monalizu” a revolucionar „Lav Troicki se borio protiv Staljina” jer mnogi mladi zbog oskudnog znanja brkaju istorijske i poznate ličnosti, piše portal mitrovica.info, sabirajući učeničke „bisere“.
Pitao je profesor istorije učenike koliko je bilo svetskih ratova.
– Jedan – odgovorio je učenik, a na potpitanje „koji je to bio rat?” uzvratio je kao iz topa: "Drugi svetski!"
Nastavnici istorije u osnovnim i srednjim školama, ovakve „bisere” beleže na časovima, ocenjujući znanje učenika, pa vladar monarhije često bude „monah” umesto monarh, revolucionar Lav Trocki postaje „Lav Troicki”, a srpski vitez Ivan umesto Kosančić postane Bosiljčić.
Iz školskih klupa mnogi đaci izlaze s oskudnim znanjem nacionalne i opšte istorije. Ne spore to profesori istorije čak i kad im se spočita da ocena đaka dobrim delom proizilazi iz kvaliteta predavanja i rada predmetnog nastavnika. I najposvećeniji predavači priznaju da gube bitku sa „preobimnim gradivom”. Najteže im je da „istrče” kroz plan i program istorije za peti i šesti razred, jer đaci tada teško savladavaju i novu terminologiju.
– Osnovcima su mnogo teški termini s kojima se prvi put sreću na časovima kod nastavnika. Otuda brkaju termine iz biologije i istorije. U kontrolnom zadatku, na primer, navode da je Srbija bila prinuđena da prihvati umesto aneksije „anesteziju” Bosne i Hercegovine. „Arheologija je nauka koja pomaže ljudima da obrađuju zemlju”, kažu đaci u vezi sa iskopavanjima materijalnih svetskih ostataka. Stećak je „kad neko nešto stekne”, umesto kameni nadgrobni spomenik – dočarava za naš portal Marjan Mihajlović, profesor istorije.
On je od onih profesora čija želja za kvalitetnijom nastavom istorije prevazilazi okvire učionice. Tvorac je sajta posvećenog nastavi istorije na srpskom jeziku koji već deset godina privlači pažnju istoričara zainteresovanih da čas obogate člancima, anegdotama, animacijama, filmovima… Takve sadržaje iz različitih relevantnih izvora, ali i informacije o takmičenjima iz istorije naš sagovornik zbraja onlajn pod imenom „Nastava istorije”.
Jusein Bolt obnavlja Rimsko carstvo
Već 20 godina, koliko radi u prosveti, Marjan Mihajlović piše đačke omaške sa časova provere znanja. Namera mu je da, pred penziju, pogrešne odgovore učenika sroči u ilustrovanu knjigu sa pojašnjenjima o istorijskim ličnostima i činjenicama.
– Rimsko carstvo je želeo da obnovi Jusein, po sprinteru Juseinu Boltu, umesto Justinijan. Umesto Lav Trocki, za Staljinovog protivnika kažu Lav Troicki. Leonardo da Vinči u đačkim odgovorima je Leonardo di Kaprio. Glavni istorijski likovi Kosovskog boja su Jugovići, pobratimi Miloša Obilića, Milan Toplica i Ivan Bosiljčić, umesto Kosančić… – samo su pojedinosti iz zbirke u nastajanju koja svedoči da đaci često mešaju istorijske ličnosti s poznatima iz sveta filma ili sporta.
Gradivo osmog razreda istorije obuhvata tematiku s kraja 19. veka i tokom celog 20. veka i toliko je obimno da đaci – pred kraj nastavne godine kad u udžbenicima stignu do Drugog svetskog rata – već okupirani pripremama za završni ispit, nemaju vremena ni koncentracije za ovu važnu temu - ukazuje Mihajlović.
Po novom reformisanom programu, kako kaže, Prvi svetski rat izučavaće se u sedmom razredu osmoletki, ali opet na kraju školske godine, kada đacima opada pažnja za sticanje novih znanja, jer su opterećeni popravljanjem ocena iz svih predmeta.