Бициклом кроз Војводину: Шајкаш и Ђурђево
Из правца Мошорина, стижемо у Шајкаш, једно од ретких села у Војводини а да није ослоњено на Нови Сад (попут Ветерника, Футога или Руменке) које је од 1948. удвостручило број становника.
Томе је највише допринела чињеница да се налази свега три километра од аутопута. Према последњем попису 2011. село је имало 4.374 становника од чега су 96% били Срби.
Атар Шајкаша био је насељен од давнина што показују бројни археолошки трагови, посебно келтска налазишта. У писаним изворима Шајкаш, тачније: Сентиван (како се тада звао), први пут се помиње 1254. и то као насеље са утврђењем у поседу извесног властелина Сентивањија. После је посед прелазио из руке у руку, али је назив Сентиван остајао. Педантни турски хроничари су 1554. Сентиван евидентирали као “заселак у тителској нахији са 8 кућа”, а потом готова два века се о овом насељу не зна ништа. Тек 1731. помиње се Мали Сентиван и то поводом једног спора са ковиљским граничарима. Од 1768. до развојачења 1873. Сентиван је био у оквиру Шајкашког батаљона. Тада место добија изглед урбаног насеља са две цркве у центру, две школе, општином, железничком станицом… У првој половини 20 века, Сентиван добија и прве индустријске погоне - млин и циглану, а истовремено, добија и име које и данас носи.
Све до краја Другог светског рата Шајкаш се издалека препознавао по своја два црквена звоника: православне цркве која и данас постоји и евангелистичке (немачке) цркве која је срушена, а налазила се на месту данашње Здравствене станице.
Парохијска Црква Св. Димитрија налази се на најлепшој локацији у центру насеља, поред раскршћа за Тител, Нови Сад и Мошорин, тако да је са свих страна изложена погледу пролазника.
Прва позната црква налазила се у дворишту данашњег парохијског стана, али је она 1818. била толико дотрајала да је претила опасност да се сруши. Данашња црква грађена је од 1818. до 1821. Страдала је за време војних операција у Револуцији 1848/9. па је поново обновљена. Торањ изнад сатова завршавао се пирамидом покривеном обичним плехом обојеним црвеном бојом. Током Првог светског рата звоник је добио данашњи изглед са позлаћеним крстом на врху.
Унутрашњост храма посвећеног Светом Димитрију није тако репрезентативна као спољашност. Први иконостас имао је само четири иконе, рад чувеног српског сликара Димитрија Аврамовића, рођеног у Шајкашу, а који је осликао и Саборну цркву у Београду. Прерана смрт спречила га је да ослика иконостас у свом родном селу…
Нови иконостас урадио је 1924. у српско-руском стилу Божидар Јеремић, а звона су купљена у Новом Саду од звонолије Д. Јовановића, јер су стара звона аустроугари у Првом светском рату претопили у топове.
На бочном зиду цркве налази се плоча са фотографијом на којој пише:
Славко Д. Зеленика, ваздухопловни поручник, рођен 11.09.1916. у Приједору (Босна) погинуо са два своја друга у борбама изнад села Шајкаш 6. априла 1941.
Са Железничке станице у Шајкашу протеклих неколико година не полазе путнички возови али је протекле три године од како се прави пруга Београд - Нови Сад, овде необично живо. Наиме, сав теретни железнички саобраћај на релацији Београд - Будимпешта сада пролази овуда рутом Беорад - Панчево - Орловат - Тител - Шајкаш - Нови Сад - Суботица...
Шеф станице и скретничар кажу да останемо још који минут јер ће "ускоро воз из Вилова" па да га сликамо. Журили смо на ручак у Жабаљ и нисмо га сачекали.
Од излаза из Шајкаша до улаза у Ђурђево дели нас само четири километра. На улазу у село дочекује нас двојезична табла - на српском и русинском.
Прва црква на коју наилазимо је русински гркокатолички храм посвећен Рођењу Пресвете Богородице чија је градња започела у пролеће 1900. а већ крајем исте године на празник Св. Архангела Михаила, тадашњи Крижевачки владика Јулиј Дрогобецкиј је обавио чин освећења нове „Малогоспојинске“ цркве. Иконостас је постављен пар година након завршетка изградње цркве, међутим није познато ко је аутор икона. У парохијској Хроници постоји само податак, да су иконе рађене у Словачкој. Гркокатолички храм красе и 16 нових постављених иконичних витража, рад свештеника Михаила Холошњаја, чија је техничка реализација обављена у познатом сомборском атељеу „Станишић“.
Црква је била откључана што је права реткост данас у Војводини па смо могли опуштено да разгледамо њену унутрашњост, чак сам се попео и на кор. Када сам после на улици рекао једној жени да је баш лепо што је црква откључана, одговорила ми је: "Ми се овде не плашимо лопова, народ је у Ђурђеву поштен!"
Испред Русинског музеја у Ђурђеву од пре годину дана стоји биста Јасона Јаше Бакова (1906—1974) на којој се налазе и олимпијски кругови. Питам исту младу жену о коме је реч: "То је олимпијац родом из Ђурђева! И ми Русини до недавно нисмо много знали о њему!"
Баков је бивши југословенски атлетски репрезентативац у периоду од 1934. до 1948. Такмичио се у скоку мотком. Пре рата је био члан АК Југославије из Београда, а после рата АК Руски Крстур.
Јаша Баков је рођен 9. децембра 1906. у Ђурђеву у русинској породици. Отац му је 1914. погинуо у рату. Основну школу је завршио у родном месту. Гимназију је похађао у Зрењанину (тадашњем Великом Бечкереку) и Новом Саду.
По наговору своје мајке и деде, који је био појац, одлази у Рим и уписује се на Теолошки факултет. Међутим, ускоро напушта Рим и уписује се на Филозофски факултет у Београду, група југословенска књижевност, српскохрватски језик и француски језик, где је дипломирао 1934. Био је три пута првак Југославије у скоку мотком 1934. (3,30 м), 1937. (3,50 м), 1947 (3,70 м).
Учествовао је на Летњим олимпијским играма 1936. у Берлину, где се скоком од 3,70 м. поставио државни рекорд, али се није успео квалификовати у финале. Поделио је 26. место. Лични рекорд 3,75 м постигао је 1937.
Јаша Баков је један од пионира атлетике у Руском Крстуру, где је по завршетку такмичарске каријере, као тренер своја искуства преносио на младе генерације. После Јашине смрти традиционалне спортске игре Русина носе његово име.
Стижемо и до православне Цркве Светог Вазнесења у Ђурђеву о чијој години градње постоје различити подаци. Према извештају проте Јована Рајића из 1803. Ђурђево још није имало изграђену цркву па су богослужења служена у стражарници. Са друге стране, у Летопису српске православне цркве у Ђурђеву као година њене изградње наводи се 1802.
Што се тиче екстеријера цркве у Ђурђеву зна се да је она била дужине 28м, ширине 8,5 м, а торањ је био висок 22,7 м. Црква је грађена од доброг материјала, у барокном је стилу, са витким и елегантним звоником на западу. Једно звоно на цркви је из 1821, друго из 1837, а треће из 1822. По својој архитектури, како по екстеријеру тако и по ентеријеру, то је била најлепша православна црква не само на подручју Шајкашког батаљона, већ и једна од најлепших сеоских цркава у целом славонском граничарском подручју.
Нема довољно података о ентеријеру ове цркве и о њеном првобитном иконостасу, али је он вероватно постојао и до Револуције 1848-1849. када је уништен. Након револуције почела је обнова црквеног ентеријера. Тада је црквена општина склопила уговор са дуборесцем Јованом Поповићем, коме је поверена израда иконостаса.
У центру Ђурђева испред лепо окречене зграде школе, налази се споменик жртвама рације 1942. године, рад Јована Солдатовића. На споменику се налазе имена више стотина жртава овог језивог злочина мађарских фашиста који је тог јануара 1942. однео готово 10% становништва села - 340 жртава, углавном Срба и Јевреја. Међу њима и застрашујуће много деце, чак и малих беба. Најмлађа жртва била је једногодишња беба, Светозар Шовљански. Његов брат Душан имао је 5 а сестра Мира 9 година. У јеврејској породици Шлезингер убијена је 14-годишња Мира, у породици Увалић - Велимир стар 2 године, у породици Ћурчић - троје деце Катица (18), Анкица (10) и Миле (8). У фамилији Срданов убијени су 2-годишњи Тима и 5-годишња Илинка; код Попића - Раденко (4) и Каменко (2). Непрегледан списак убијене деце међу 340 жртава ђурђевачке рације стеже грло и леди крв у жилама.
На згради школе налази се табла на којој пише: "Срећна младост која данас у овој згради чува успомену на светле ликове родољуба одвођених одавде зимских дана 9-25. јануара 1942. на ледено губилиште Тисе".
Поред многих уметничких вредности у ђурђевачкој цркви се налази и гравира кнеза Лазара, коју је радио Захарије Орфелин 1746, затим икона Богородица Арапска византијске израде на златној позадини, старе црквене књиге и друго. За разлику од русинске, православна црква у Ђурђеву је у недељу око два сата поподне - била закључана…
Прво насеље на месту данашњег Ђурђева помиње се 1513. као посед сремског владике. У турском периоду ово насеље је припадало тителској нахији после чега је потпуно опустело. Насељавање данашњег Ђурђева је отпочело 1800. када су се 203 српске породице доселиле из Темерина. Срби Темеринци, њих 1.610 душа су отишли из тог места јер га је као посед купио спахија, гроф Шандор Сечењи 1796. Тада је и православна парохија основана, а први пароси (1803) били су поп Јован Поповић и поп Миша Костић, који су дозволу за градњу цркве добили 1805. године од Дворског ратног савета у Бечу. У другој половини 19. века почиње и досељавање Русина - тзв. "Рутена" из Руског Крстура и Куцуре.
Према попису из 2011. Ђурђево које се налази у општини Жабаљ има 5.092 становника од тога 68% Срба и 23% Русина и 2% Рома. Све улице у селу као и табле на улазу и излазу из места имају двојезичне српске и русинске табле.
На самом изласку из места према Жабљу са леве стране налази се гробље. Гркокатоличка капела изгледа као да су је Русини неком машином за телепортовање пренели из своје постојбине у Ђурђево. Жена која се ту затекла показала ми је гробове својих предака и "објаснила" да Русини славе Божић према "западном" греогоријаном календару иако им цркве и обреди више личе на православне а Ускрс славе када и Срби - по јулијанском календару.
Табла којом Општина Жабаљ означава улазак на своју територију и приказује туристичке потиценцијале готово се потпуно распала па би општинари могли да је поправе или замене новом.
Роберт Чобан