ПРВИ ПУТ НАКОН ЧЕТИРИ ДЕЦЕНИЈЕ "Србијавоз" расписује тендер за нових ШЕСТ ЕЛЕКТРОЛОКОМОТИВА, Соколом превезено девет милиона људи
Вршилац дужности генералног директора "Србијавоза", Иван Булајић, изјавио је данас да ће у току ове године бити расписан тендер за набавку шест нових електролокомотива, први пут после 40 година, и додао да су у току преговори са државом за набавку 12 спаваћих кола за воз Бар - Београд и друге линије.
Бујалић је поводом обележавања 140 година од оснивања српских железница, да ће се у наредном периоду радити на
модернизацији возног парка и дигитализацији железничког система.
Он је навао да ће до краја године бити завршена испорука 18 Штадлерових возова који се користе за регионални саобраћај и
подсетио да је потписан и протокол за набавку девет нових возова за Експо, који ће касније саобраћати у систему БГ Воза.
Булајић је рекао да су у протекле три године потписана три велика уговора у вредности око 250 милиона евра.
-Прво, за набавку ових 18 нових швајцарских Штадлерових возова за регионални саобраћај. Добар део тих возова је већ у
саобраћају. Остали су у процесу техничког прегледа и пријема у саобраћају, тако да ћемо до краја године имати 18 нових
возова. Јавности је упозната да су произведени први од пет кинеских брзих возова, који ће саобраћати до Будимпеште- рекао је Булајић.
Истакао је да се други део планова односи на дигитализацију железничког система.
-Посебно дигитализацију корисничког искуства, односно да нашим путницима омогућимо да једноставно купују карте са
попустом и добијају правовремене информације за сваки полазак воза уколико дође до поремећаја у саобраћају- рекао је
Булајић.
Највећи изазови, како је навео, односе се управо на делове возног парка, који још увек нису модернизовани.
-Ту пре свега мислим на доста застарео парк локомотива које користимо за барски воз и тих вагона и прилично застарео парк
БГ воза, да нађемо начин да њих или доведемо у стање врхунске техничке исправности кроз модернизације и ремонте, или да
набавимо нова возна средства- рекао је он.
Булајић је када је реч о брзом возу Соко од Београда до Новог Сада рекао да је од отварања те линије до данас
превезено више од девет милиона путника.
-Већ крајем новембра планирамо да пустимо брзи вози Соко и до Суботице, тако да ће то значајно побољшати корисничко
искуство и наравно, у плану је и модернизација и подизање брзине за 200 километара на сат и до Ниша, мрежа се развија и
бренд Соко ће ићи од Ниша до Будимпеште на свим брзим пругама- рекао је он.
Говорећи о развоју српске железнице од 1884. године, Булајић је рекао да је развој текао онако како и прилике у земљи.
-Постојали су периоди када је развој био убрзан и ствари ишле јако добро. Постојали су и периоди ратова, санкција и периоди не
тако велике моћи државе да даље уложе у железницу. Међутим, оно што можемо да приметимо сасвим извесно, то је да се у
протеклих десет година ситуација значајно променила и да иде значајно на боље- нагласио је Булајић.
Булајић је подсетио да ће следеће године воз на Шарганској осмици обележити стоту годишњицу.
-То је један музејски воз где људи могу да уживају у вожњи онако како је то изгледало пре једног века у фантастичним
пределима и крајевима те земље. Оно што ми радимо даље на развоју Шарганске осмице, односно воза Носталгија, како се
он зове, то је да смо уложили значајна средства у ремонт и одржавање тих вагона. Ове године послали смо парну локомотиву
на ремонт, тако да ћемо од наредне године вратити и парну вучу и наши гости ће моћи да уживају и у том правом повратку у
прошлост- додао је он.
Такође, подсетио је да у Београду постоји воз Романтика, који је некада саобраћао пругама.
-Ту смо у сарадњи са Светском банком такође предвидели ремонт и враћање у саобраћај, парне вуче и на тим релацијама, на
пример ишло би се до Сремских Карловаца и Вршца и тако даље- рекао је Булајић.
Он је навео да је сачувана и традиција Плавог воза који је био званични воз бившег председника СФРЈ Јосипа Броза Тита.
-Тај Плави воз је музејски воз, он не саобраћа. Оно што је важно да разумемо, можемо имати различите ставове о лику Јосипа
Броза Тита, али неспорно је да је то један изузетан део културне баштине наше земље. Воз се налази у гаражи Плавог воза на
Топчидеру и он може да се посети. Главни састав тог воза чине девет вагона, које је иначе користио Јосип Броз Тито током
путовања, како по земљу, тако и у иностранству. Интересантно је да је он тим возом прешао око 600.000 километара- рекао је Булајић.
Подсетио је да су многи председници држава били гости на том возу, да су постојали и ресторан, сале за састанке и салони.
-Поред тог основног састава постоје још 13 вагона који су тамо изложени, то су вагони који служили за логистику. Вагон који
производи електричну енергију, грејење, вагон радиовезе, вагон који су користили војска и службе државе безбедности у пратњи
председника и тако даље. Све смо јако добро сачували, гаражиран је од првог дана и позивам све да га посете. То могу да
учине сваког радног дана- речи су Булајића.
Ове недеље се одржава и Европска недеља мобилности, а Булајић је рекао да Србијавоз своју улогу види у томе што
омогућава значајно подизање квалитета живота људи који живе уз пруге, који користе возове свакодневно за одлазак на
посао, за решавање административних или здравствених потреба и слично.
-Ми на линији Београд-Нови Сад, имамо велики број корисника који купују, на пример, месечне карте и свакодневно користе
возе. То значајно умањује њихову емисију угљендиоксида у транспорту, јер воз је убедљиво најзеленије средство. Затим,
доприносимо такође да се тржиште радне снаге не посматра више од града до града, него повезивањем градова брзом пругом практично се шири број људи који су на располагању инвеститорима за запослење- закључио је вршилац дужности генералног директора.
dnevnik.rs