Гугл ограничава оглашавање политичких странака и кандидата
ЛОНДОН: Светски интернет гигант Гугл ограничиће могућност таргетирања гласача током политичких кампања односно неће више дозвољавати политичарима и странкама да рекламе упућују тачно одређеним циљним групама на основу претпоставки о политичким ставовима грађана.
Политичке странке и кандидати више неће моћи да упоређују сопствене базе података могућих гласача са Гугловим базама које се праве на основу тога шта корисници претражују.
Ова ограничења ступиће на снагу у Великој Британији за око недељу дана, а затим ће бити уведена и у другим деловима света.
Ипак, шефови рекламних кампања и даље ће моћи да циљају одређене кориснике на основу година, пола и локације.
Гугл, за разлику од Фејсбука, планира и да уведе мере против очигледних обмана у рекламама, преноси BBC на српском језику.
Власник Фејсбука Марк Закерберг је изјавио да та друштвена мреже неће проверавати да ли су објаве политичких кандидата или странака засноване на истини или не, а челници Твитера су одлучили да у потпуности забране политичко оглашавање.
Нова пракса Гугла је негде на средини, неће се мешати претерано, већ ће реаговати на очигледне покушаје дезинформисања.
"Увиђамо да је здрав политички дијалог важан део демократије и да нико не може разумно процењивати сваку политичку тврдњу, контрааргумент и инсинуацију", написао је Скат Спенсер, генерални директор у Гугловог фирми Гугл едс у блогу који је објављен у среду.
Зато, као је додао, Гугл очекује да се број политичких огласа на којима ће морати да интервенише бити врло ограничен али ће у тој компанији наставити да раде у случајевима јасног кршења закона.
На основу навика корисника и онога шта гледају на интернету - као што су вести на веб сајтовима - Гугл претпоставља да ли су корисници политички лево или десно оријентисани.
У Сједињеним Америчким Државама, али не и у другим земљама попут Велике Британије, политичари имају могућност да таргетирају људе на основу њихових политичких преференција.
Међутим, у другим земљама је било могуће да се из политичких партија Гуглу пошаљу листе контаката - на пример, чланова странке - а у овој компанији би их потом упоредили са Гугл корисницима како би се огласи директно појављивали код особа којима странке желе да се обрате.
То више неће бити дозвољено.
"Биће потребно мало времена да се ове промене спроведу. Нова пракса ће у Великој Британији почети да се примењује у року од недељу дана (пред опште изборе), у Европској унији до краја године, а у остатку света 6. јануара 2020", објаснио је Спенсер.
Политичке странке, као и било који други оглашивачи, и даље ће моћи да као огласе постављају одређене врсте садржаја - попут видео записа о фудбалу или чланака о економији, наводе из Гугла.
Све што буде рађено у супротности са правилима Гугла биће забележено у одељку о транспарентности.
Детаљи о избрисаним огласима биће приказани на страници, али не и сама реклама. Гугл је рекао да ће ови подаци остати доступни како би могле да се раде независне анализе.
Политичко оглашавање чини релативно мали део Гуглових укупних прихода од огласа који су у 2018. години износили 116 милијарди долара.
На пример, од марта 2019. године, подаци Гугла показују да је само 171.250 фунти потрошено на политичке огласе у Великој Британији.
У Америци, политичке странке су на оглашавање на Гуглу потрошиле 128 милиона долара од маја 2018. године.
У овом периоду је највише утрошено за Трампову кампању "Како да направимо Америку поново великом" - 8,5 милиона долара.