Трком у Бахреину данас почиње нови шампионат Формуле један
Живот је трка, а трка је ризик – говорио је велики Михаел Шумахер, човек који је из викенда у викенд пуно ризиковао не би ли освојио нову титулу и себи заувек обезбедио место бесмртника на врху пирамиде најбржег путујућег циркуса на планети.
На крају приче, страдао је тамо где се најмање надао, на породичном одмору, далеко од буке мотора снаге 700 КС, знатно спорије од болидових 300 км на час. Безмало деценију касније, Шумахерови наследници, на стази Сакхир у Бахреину, стартују данас у првој трци шампионата Формуле један, ризикујући све у животу, јер живот је трка, како је говорио највећи међу њима.
Биће то најдужи караван „најбржег циркуса” у историји и бројаће 23 трке. Једина новина у односу на prеthodnе сезоне биће трка у Лас Вегасу, претпоследња у низу. После ње уследиће велико финале у Абу Дабију, 26. новембра. Од Бахреина до Абу Дабија, судећи на основу предсезонских тестирања, пажња ће бити усмерена на актуелног шампиона Макса Ферштапена који јури трећи наслов и његов тим Ред бул. Међутим, да Ферштапен и његови пратиоци неће имати лак пут у погибељној трци ка трону, наговештавају резултати са првог тренинга у коме је најбржи био Мексиканац Серхио Перез, прошлогодишњи победник трка у Монаку и у Сингапуру, трећепласирани у генералном пласману 2022. Ферштапен је био трећи, а раздојио их је двоструки светски првак Фернандо Алонсо (Астон Мартин), који је заостао пола секунде иза Переза.
Међутим, Ферштапен за тренинге не мари. Није крио задовољство тестирањима у Бахреину, уочи почетка нове сезоне.
Статистика Бахреина
Дужина стазе Сакхир у Бахреину је 308.484 метра у 57 кругова, сваки обима 5.412 метара. Заузима простор некадашње фарме камила у пустињи, јужно од престоног града Манаме. Стазу је дизајнирао немачки архитекта Херман Тилке и сам својевремено професионални возач. Формула ће у Бахреину стартовати 19. пут, од 2004. године када је установљена традиција, као прва велика награда на Блиском истоку. Године 2011. трка није одржана због социјалних немира у тој земљи.
Титулу брани члан Ферарија Шарл Леклерк (Монако). Он је прошле године возио најбржи круг 1:34,570 минут. Иначе, рекорд круга је у власништву Педра де ла Росе (Шпанија) у Мекларену 2005.године.
- Веома сам задовољан. Јасно је да је наш циљ победа на првој трци у Бахреину, као и тријумф на крају сезоне. Имамо одличан болид. Савладали смо одређене разлике у односу на prеthodnu сезону, које се односе на избор пнеуматика. У сваком случају, напредак је уочљив, уживао сам у сваком тренутку и једва чекам старт сезоне - рекао је Ферштапен.
Познаваоци прилика у Формули један као највеће конкуренте најавили су Шарла Леклера и Карлоса Сајнца у Ферарију. Прошле године имали су конкурентан болид, али су почетничким грешкама у неколико наврата одступили од прокламованог циља. Те грешке коштале су их победа у три трке, а кварови на мотору у још две. У екипи Ферарија сада су уверени да је болид знатно побољшан. Посебна пажња била је усмерена на његове слабости у поређењу са Ред булом, који се углавном фокусирао на брзину на правцу. Италијански тим у нову сезону улази са новим директором Фредериком Васером, који је обећао да неће да понови грешке Матије Бинота.
Мада су тестирања показала да је Мерцедес удаљен од борбе за титулу, не би требало сметнути с ума Британце Луиса Хамилтона и Yorya Расела. Хамитону истиче уговор на крају сезоне и то је довољан разлог да запне из све снаге како би себи подигао цену осмом титулом светског шампиона. Ту је и двоструки светски првак Шпанац Фернандо Алонсо, који је из Алпина прешао у Астон Мартин. Предсезона показује колико је добро проценио, јер се болид добро показао. Астон Мартин је, под руководством власника Лоренса Строла, регрутовањем пилота звучних имена, најавио знатно амбициознији пласман у односу на њихова prеthodna издања. Технички тим предводи бивши човек Ред була Ден Фалоуз, са замеником Ериком Бландином, некадашњим чланом Мерцедеса..
Строл ће, ипак,возити
Возач Астон Мартина Ленс Строл возиће Велику награду Бахреина. Он је пропустио тестирања у Бахреину, пошто се опорављао од повреде задобијене у паду са бицикла током тренинга у Шпанији. Заменио га је резервни возач екипе Фелипе Другович.
- Било је фрустрирајуће што нисам био у Бахреину на тестирањима и био сам разочаран што сам пропустио три дана тркања. Међутим, због повреде ручног зглоба, закључили смо да је најбоље да се концентришем на опоравак, како бих био спреман - рекао је Строл.
Четвртопласирани тим из prеthodnе сезоне Алпина, у коме је Алонса заменио Пјер Гасли, уз староседеоца Естебанаа Окона потражиће прилику да се умеша у поредак прве тројице, док у Мекларену признају да су промашили своје развојне циљеве, тако да ће годину започети на зачељу. Руже не цветају ни тиму Алфа Ромеа, са новим шефом Андреасом Зајдлом, регрутованим из Мекларена да предводи њихову трансформацију у Ауди до 2026. године. Биће занимљив поглед и ка „доњем табору”, у коме ће Вилијамс, Хас и Алфа Таури користити пропусте фаворизованих тимова и њихових пилота за евентуално померање ка врху у хијерархији циркуса у коме је живот трка, а трка ризик, уз заглушујућу буку снажних мотора и шкрипу гума на кривинама, док мирис сагорелог бензина у ноздрвама буди адреналин у људском бићу, жељном авантуре на ивици страдања, оивиченог гламуром светског yеt сета и свеколиког кокетирања „обичног света“ са ризицима који садржај живота значе.
Г. Маленовић