„Соко” од сутра за 36 минута прелази деоницу од 70,7 километара
НОВИ САД: Након четири и по године од почетка градње пруге за возове који развијају брзину до 200 километара на сат између Београда и Новог Сада, и три године од прекида железничког саобраћаја између главног града и војвођанске престонице, сутра ће званично поново бити успостаљен саобраћај на тој траси.
Савремени возови, најмодернији у региону, „КИШ 200“, швајцарске компаније „Штадлер”, који су на недавно звршеном конкурсу добили име „Соко“, саобраћаће новом пругом на релацији Београд-Нови Сад брзином од 200 километара на час. Тај најсавременији воз у региону је истовремено и први брзи воз у историји српске железнице, који ће удаљеност између Београда и Новог Сада прелазити за 36 минута. Реч је о јединственом луксузно и комфорно опремљеном дабл-декеру, са 316 седишта, wi-fi, мини-баром, као и местима за смештај путника са смањеном покретљивошћу.
Изградња брзе пруге између Београда и Будимпеште највећи је и најзначајнији инвестициони и инфраструктурни пројекат у овом делу Европе. Пројекат у Србији одвија се у три фазе и деонице, од којих су две завршене: Београд – Стара Пазова и Стара Пазова – Нови Сад, док су радови од Новог Сада до Суботица, односно Келебије и државне границе у току. Пруга од Београда до Келебије дуга је 183 километра, а вредност читавог пројекта, од Београда до Суботице, је око 2,2 милијарде долара. Финансира се из кредита Руске Федерације и кинеске ЕКСИМ банке, као и из буџета Републике Србије.
Радови у Србији отпочели су у августу 2017. године изградњом највећих инфраструктурних објеката- тунела и вијадукта „Чортановци“, на траси пруге између Старе Пазове и Новог Сада, дуге 36,2 километра. Та два грандиозна објекта завршена су 22. априла прошле године, шест месеци пре планираних рокова. Осим њих на траси од Старе Пазове до Новог Сада саграђено је још 60 нових објекта - мостова, галерија, вијадукта, подвожњака, надвожњака, pothodnika и пропуста, а нешто мање треба и до Суботице да буде подигнуто. Седам месеци после радова на вијадукту и тунелу у Чортановцима, 16. марта 2018. године кренула је реконструкција и модернизација отворене пруге Стара Пазова – Нови Сад. Последње шинско поље руска компанија РЖД Интернешнел, која је била задужена за прву деоницу брзе пруге од Старе Пазове до Новог Сада, положила је 24. августа 2021.
Тунел и вијадукт понос брзе пруге
Тунел и вијадукт у Чортановцима, највећи су инфраструктурни и инвестициони железнички пројекат у овом делу Европе. Тунел се састоји од две цеви, свака са по једним колосеком, укупне дужине 2,2 километра. Десна цев, дужине 1.086,5 метара, пробијена је 3. априла 2020. Године. Лева, дуга 1.156 метара, прокопана је два месеца касније, 5. јуна. Вијадукт се протеже непосредно уз десну обалу Дунава, дуг је око три километра и носи га 59 стубова, од којих су поједини високи 26 метара, што одговара висини осмоспратнице.
Између Старе Пазове и Новог Сада реконструисане су и уређене железничке станице, такав је случај са станичним зградама у Инђији, Петроварадину и Новом Саду, док су у Бешки и Сремским Карловцима саграђене нове, с тим што је у Бешки нова подигнута на другом месту,а карловачка се налази недалеко од старе. Укрсница Карловачки виногради је реконструисана и дограђен је још један колосек због индустријске зоне „Просјанице“. Сва укрштања пруге са друмским саобраћајницама на читавој брзој прузи су денивелисана, а између Старе Пазове и Новог Сада има их укупно десет.
Према уговору радови на отвореној прузи од Старе Пазове до Новог Сада коштали су 247,9 милиона долара. Са тунелом и вијадуктом цех за комплетну деоницу између та два места је 585,5 милиона долара. Пројекат је финансиран из кредита Руске Федерације за модернизацију српских железница.
Радови на прузи за велике брзине на подручју Новог Сада почели су фебруара 2020, на потезу од Петроварадина до Новог Сада сечом дрвећа, доградњом постојећег насипа, а интензивирани у октобру исте године. У Новом саду саграђен је усклопу модернизације пруге надвожњак у Темеринској, Кисачкој, Венизелосовој и Улици Радоја Домановића, те pothodnici у Карађорђевој и Ђорђа Зличића. Петроварадин је добио надвожњак преко Шеноине улице, као и подвожњак у Божидара Ayijе, с тим што су све поменуте радове на територији града Новог Сада, осим оне у Кисачкој улици, изводили радници руске компаније РЖД Интернешнел.
Помоћ путницима смањене покретљивости
„Инфраструктура железнице Србије“ отворила је посебан сервис за путнике са смањеном покретљивошћу. Сервис ће бити у функцији свакодневно од 7 до 20 сати, а дежурни бројеви телефона су 066/8404188 и 066/8404189. Сервис је намењен људима који за кретање користе помагала, како би им у железничким станицама на брзој прузи Београд – Нови Сад била пружена адекватна услуга и помоћ. Потребно је само најкасније дан пре путовања на дежурне бројеве телефона најавити путовање, датум, време и релацију на брзој прузи. Дежурни радници омогућиће таквим путницима да лакше приступе железничким станицама, перонима и уђу у воз, као и да након вожње изађу из воза и напусте железничке објекте.
Модернизација пруге Београд Центар – Стара Пазова, дуге 34,5 километра почела је 5. јуна 2018. и за тај део био је задужен кинески конзорцијум „China Railnjay Интернатионал” и „China Communications Цонструцтион Company”. Вредност тог дела инвестиције је 350,1 милиона долара, а финансирана је из кредита кинеске „Ексим банке“.
Радови на последњој деоници брзе пруге кроз Србију, од Новог Сада до Суботице, односно Келебије, трају од новембра прошле године. Завршетак радова је планиран за новембар 2024. године,а очекује се да ће Мађари своју деоницу, од државне границе до Будимпеште, завршити половином 2025. На последњој траси биће изграђено укупно 49 подвожњака, надвожњака и сличних објеката. У Врбасу ће бити изграђен и вијадукт дужине 1,6 километра. Пројектом је предвиђена и реконструкција девет железничких станица, као и градња три нове са станичним капацитетима. Када брза пруга буде завршена, од Новог Сада до Будимпеште ће се стизати за два сата и пет минута.
З. Милосављевић